Filmmaker Newton Thomas Sigel vertelt over verschillende brandpuntsafstanden die worden gebruikt in film.

Waarom filmmakers verschillende brandpuntsafstanden gebruiken

Eefke Burg 168
Als je net begint met fotograferen of filmen, weet je misschien niet waarom verschillende brandpuntsafstanden worden gebruikt. Immers: je kan toch dichterbij je onderwerp gaan staan of juist wat verder weg? Toch heeft elk brandpuntsafstand zijn eigen voor- en nadelen. Filmmaker Newton Thomas Sigel, bekend van het filmen van Bohemian Rhapsody, The Usual Suspects en Drive, geeft in deze video van Vanity Fair een inzicht in waarom je verschillende brandpuntsafstanden gebruikt in film.

Hij begint met te laten zien dat een lange brandpuntsafstand, er voor zorgt dat je ver weg van je onderwerp moet gaan staan als je hetzelfde shot wil maken dan bij een korte brandpuntsafstand. 'De visuele impact van een scène is afhankelijk van compositie, belichting en camerabeweging. De keuze voor jouw objectief heeft invloed op alledrie deze aspecten.'

Hij geeft verder aan dat als lichtstralen door een objectief gaan, dat deze dan omvormen zodat ze op het zogenaamde image plane terecht komen: of dat nu jouw filmrol is of jouw digitale sensor. Als je een telefoto objectief gebruikt, dan heb je een smal gezichtsveld. Dit bekent dat je weinig ziet van de omgeving, van zowel objecten die voor je als objecten die achter je staan zie je slechts een klein gedeelte. Bij een wijd objectief heb je een breed gezichtsveld. Dit zorgt ervoor dat je dan ook veel van de omgeving kan zien.

Het gebruiken van een kort brandpuntsafstand

Newton Thomas Sigel geeft een voorbeeld uit de film Drive, waarin de regisseur koos voor een wijde brandpuntsafstand. Hierdoor zie je veel van de omgeving, wat er ook voor zorgt dat er automatisch een grotere afstand lijkt te ontstaan tussen de personages. Het zorgt er ook voor dat de cameraman dichtbij de personages moet gaan staan om ze groot genoeg in beeld te krijgen. Dit voel je als kijker ook, waardoor het lijkt dat je heel dicht bij de personages bent.

Het gebruiken van een lange brandpuntsafstand

Dan laat hij een ander gedeelte uit Drive zien waar hij een telefoto objectief gebruikte. Hierdoor wordt de omgeving veel meer ingezoomd, maar je voelt de afstand tot het personage wel erg groot, waardoor je als kijker een voyeuristisch gevoel krijgt, alsof je ergens bij aanwezig bent waar je niet bij aanwezig hoort te zijn.

Tenslotte heeft hij het ook nog over een 'normaal' objectief of een 'normale' brandpunstafstand. Deze wordt zo genoemd omdat deze het best overeenkomt met wat wij als ons normale gezichtspunt ervaren. Dit voelt minder intiem als de wijde brandpunstafstand en voelt ook een stuk minder afstandelijk dan een telefoto brandpuntsafstand.

Zijn visuele voorbeelden zijn erg prettig om naar te kijken. Bekijk hiervoor hieronder de volledige video.

 

 

 

afbeelding van Eefke Burg
Door: Eefke Burg

Eefke Burg | Redacteur

Als all-round content creator is Eefke gespecialiseerd in het maken van video-content en weet als geen ander een visueel verhaal te creëren. Zij is gepassioneerd en ondernemend. In haar eigen werk valt zij op door de grens op te zoeken tussen fantasie en realiteit. 

Bekijk alle artikelen van Eefke