Kies het juiste objectief

Amy Schutte 1177
Het is een flinke uitdaging om het juiste objectief te kiezen. Eén die past bij jouw fotografie. Laten we die keuze eens anders aanpakken.

In de meeste gevallen kiezen fotografen hun objectief op basis van het onderwerp dat ze gaan fotograferen. Maar je kunt de keuze van je objectief ook maken op basis van creatieve beslissingen.

Eigenschappen objectief

De meeste fotografen letten, bij de aanschaf van een nieuwe objectief, in de eerste plaats vooral op twee dingen: de brandpuntsafstand en de maximale diafragmaopening. Natuurlijk gaan we er dan vanuit dat je kijkt naar objectieven die op jouw camerahuis passen. Er zijn zeker nog andere dingen waar je naar kunt kijken bij de aanschaf van een nieuw objectief, maar de brandpuntsafstand bepaalt de kijkhoek en is dus heel belangrijk voor de uiteindelijke foto’s. De maximale diafragmaopening geeft aan hoeveel licht het objectief door kan laten, en is ook belangrijk voor de prestatie in slecht licht en voor de mate van bokeh (een kleine scherptediepte, ofwel een onscherpe achtergrond).

Alles scherp

Eén vraag die je jezelf kan stellen met betrekking tot het creatieve eindresultaat van je foto’s, is welk gedeelte van je foto’s je graag scherp wil hebben. De meeste fotografen hebben een voorkeur en fotograferen in een bepaalde stijl. Als alles in je foto scherp is, spreek je van een grote scherptediepte. Als dit je voorkeur heeft, kun je aan een wijdhoek objectief denken. Deze hebben over het algemeen een grote scherptediepte. Met een langer objectief (grotere brandpuntsafstand) kun je ook een grotere scherptediepte bewerkstelligen, door het diafragma minder ver open te zetten, al zal je achtergrond zeer waarschijnlijk nog steeds niet helemaal scherp zijn. Een grote maximale diafragma opening is op dit vlak voor jou dus niet perse nodig.

Scherptediepte

Bokeh is een andere naam voor een kleine scherptediepte: het onderwerp is scherp, maar de achtergrond is onscherp. Veel fotografen houden hiervan óf vinden het juist niks. Als je een liefhebber bent, zul je beter af zijn met een niet te wijd objectief. Over het algemeen geldt dat hoe groter de brandpuntsafstand, hoe kleiner de scherptediepte. Maar kijk vooral naar een grote maximale diafragma opening. Een grote diafragmaopening betekent een kleine scherptediepte, dus meer bokeh. Wil je veel bokeh, dan zijn objectieven met vaste brandpuntsafstand, zoals een 50mm of een 85mm, ook zeker de moeite van het overwegen waard.

Gewicht

Als je veel op pad bent met je camera, spelen andere praktische zaken natuurlijk ook een rol bij de keuze voor het juiste objectief. Zo ook het gewicht. Je hebt kans dat wanneer je voor een zwaar objectief gaat, je uiteindelijk af en toe zult besluiten om het ding thuis te laten. En dat is natuurlijk zonde. Bovendien geldt ook: hoe meer objectieven, hoe zwaarder je cameratas wordt. Als je op een lange reis gaat, waarbij je veel met je apparatuur zult rondlopen, is het wellicht handig om een veelzijdig zoomobjectief aan te schaffen. Zo heb je een groot bereik van verschillende brandpuntsafstanden in één apparaat.

Objectief voor in het donker

Ook in het donker zul je ‘snel glas’ nodig hebben; een objectief met een grote maximale diafragma opening. Door een grote diafragmaopening komt immers meer licht je camera binnen, en je zult al het licht dat je kunt krijgen bij elkaar willen schrapen. Er zijn zelfs objectieven verkrijgbaar van f/0.95 (dat is vijf stops meer dan f/5.6), maar die zijn wel behoorlijk kostbaar.

Onderwerp dichtbij of ver weg

Een andere belangrijke vraag die je jezelf kunt stellen, is hoe dichtbij (of ver weg) je kunt komen om je foto’s te maken. Kun je niet dichtbij komen, zoals vaak het geval is bij wildlife, dan zul je een teleobjectief nodig hebben om mooie foto’s te maken. Voor sportfotografie geldt hetzelfde.

Objectief voor specialisme

Er zijn een aantal objectieven die bij een speciale soort fotografie passen. Zo gebruik je macro objectieven voor macrofotografie, en zelden voor iets anders. Overigens kun je hier ook voorzetlenzen voor gebruiken, als je (nog) geen macro objectief wil aanschaffen. Ook tilt-shift objectieven zijn vrij specialistisch, en worden bijvoorbeeld veel ingezet voor architectuurfotografie.

Er is geen kant en klaar antwoord op de vraag: welk objectief moet ik kopen? Hopelijk helpen deze tips je een beetje. Je kunt natuurlijk altijd overwegen om een objectief eerst te huren, zodat je zeker weet dat het alles is wat je ervan verwacht.

 

afbeelding van Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy