Het verhogen van de betrokkenheid bij je foto's op Instagram hoeft niet ingewikkeld te zijn.

Hoe krijg je meer betrokkenheid bij je Instagram berichten?

Eefke Burg 903
De afgelopen weken hebben veel mensen me gevraagd of ik een 'beter' alternatief weet voor Instagram. Hoewel dat zeker gaat komen, is dat er op dit moment nog niet. Ik ben een behoorlijk grote fan ben van 500px,maar het bereik dat je daar haalt is stukken minder dan op Instagram. Meeste mensen bedoelen echter als ze vragen naar een alternatief voor Instagram, of er een shortcut is in het krijgen van volgelingen. En dan heeft het verplaatsen van je content waarschijnlijk niet het gewenste effect.

Fotograaf: Roberto Nickson

Lees ook: Naaktfotografie top 5 maand juni

In de beginperiode van Instagram was het zo ontzettend makkelijk om volgers te krijgen, vanwege de simpele reden dat er gewoon nog niet zo veel aanbod was. Natuurlijk moet je concurrentie in de gaten houden en loont het de moeite om je optie open te houden als het gaat van het delen van jouw foto's. Maar om meer succes te hebben op Instagram is het haalbaarder om je succes van je Instagram te bepalen aan de hand van je betrokkenheid en niet aan de hand van hoeveel volgers je hebt. Hieronder drie eenvoudige methoden om je betrokkenheid van je volgers te vergorten.

Tip 1 verhogen betrokkenheid Instagram: geef interactieve mogelijkheden

Mensen willen zich betrokken voelen bij de inhoud die ze consumeren. De makkelijkste manier om ze bij je inhoud te betrekken is door ze een vraag te stellen. Als je bijvoorbeeld een foto plaatst van een reis die je hebt gemaakt dan schrijf je een kort bijschrift over de locatie en vraag je naar de favoriete plek waar je volgers het liefst naar op reis gaan. De Instagram Story functie zorgt er voor dat je nog een groter assortiment hebt aan poll-, vraag- en quizopties. Hiermee kan je in no-time je betrokkenheid op Instagram verhogen

Fotograaf: Sophie Otten

Lees ook: Review Canon EOS RP: De ideale full frame camera voor op reis

Tip 2 verhogen betrokkenheid Instagram: maak al je inhoud gemakkelijk toegankelijk

Het liefst weten mensen je ook buiten Instagram te vinden en gaan ze op zoek naar het werk dat je niet op Instagram plaatst. Maak dit makkelijk voor ze door een link naar je werk te zetten in je profiel. Ook goed om te weten: veel mensen kijken slechts in de Stories naar foto's. Zet je foto's dan ook altijd in je Stories, eventueel met de #newpost, om de betrokkenheid te verhogen

Tip 3 verhogen betrokkenheid Instagram: maak het persoonlijk

Het viel me op dat de foto's die ik op Instagram plaats, waar ik zelf op sta of waar ik een persoonlijk bericht bij schrijf, veel meer betrokkenheid hebben dan degene waar dit niet het geval is. Dat is niet zonder reden. Mensen reageren nou eenmaal sneller op een persoonlijk verhaal, dan op iets waar ze geen gevoel bij krijgen.

afbeelding van Eefke Burg

Eefke Burg | Redacteur

Als all-round content creator is Eefke gespecialiseerd in het maken van video-content en weet als geen ander een visueel verhaal te creëren. Zij is gepassioneerd en ondernemend. In haar eigen werk valt zij op door de grens op te zoeken tussen fantasie en realiteit. 

Bekijk alle artikelen van Eefke