15 ijzersterke tips om je fotografie-skills te verbeteren

15 ijzersterke tips om je fotografie-skills te verbeteren

Liesbeth Wesdijk 1828
Of je nu een professionele fotograaf bent of een goed bedoelende amateur en alles wat daartussen zit, er is altijd ruimte voor verbetering. Met de volgende tips kun je je fotografische vaardigheden naar een hoger niveau tillen.

Als eerste heb je natuurlijk een goede camera nodig, in dit artikel gaan we er van uit dat je een DSLR in je bezit hebt. Van compositie tot witbalans, deze tips zullen je basisvaardigheden vergroten, je van slechte gewoontes bevrijden en zorgen dat je betere foto’s zult maken.

1) Controleer je focus

Als het aan de camera ligt zal hij altijd scherpstellen met behulp van het centrale focuspunt. Dat levert weliswaar scherpe beelden op, maar als je net wat creatievere foto’s wilt maken is het beter om enige controle over het focuspunt te hebben. Hoe doe je dat?

Je moet je camera instellen op de enkelpunts autofocus-modus, in plaats van op de meervoudige of automatische selectie. De exacte procedure voor het selecteren van individuele scherpstelpunten (en het beschikbare aantal) verschilt afhankelijk van je camera, maar in het algemeen moet je bij Canon-modellen op de AF-puntselectieknop drukken en vervolgens aan de instelschijf draaien of de selectieknop op de achterkant van de camera gebruiken . Kijk door de zoeker terwijl je dit doet en je ziet het actieve AF-punt (in het rood) rond het kader bewegen.
Op de meeste Nikon-spiegelreflexcamera's kun je, wanneer je de enkelvoudige autofocus hebt geselecteerd, eenvoudigweg de vierwegbesturing aan de achterkant van de camera gebruiken om een ander AF-punt te markeren.

Het grootste nadeel van het gebruik van de buitenste focuspunten op veel camera's is dat ze niet zo gevoelig zijn als die in het midden van het frame. Dit betekent dat ze moeite hebben om scherp te stellen bij weinig licht, als het onderwerp weinig contrast heeft of als je een lens gebruikt met een maximaal diafragma van f / 5.6 of smaller. Je zult ook merken dat er geen scherpstelpunt is waar je precies op wilt focussen.
In beide gevallen kun je de lens handmatig scherpstellen of een techniek gebruiken die bekend staat als scherpstelvergrendeling, waarbij je het onderwerp markeert met het actieve AF-punt en dan de ontspanknop half indrukt om de scherpstelafstand te vergrendelen voordat je de opname opnieuw in beeld brengt.

2) Scherpstellen op bewegende onderwerpen

Scherpstellen op een onderwerp wat stil staat is nog niet zo moeilijk, maar wat als het onderwerp beweegt?
Wijzig hiervoor de autofocusstand van Enkele opname (Nikon) of Eén opname (Canon) naar de modus Continu of AI Servo. Nu, nadat je de focus op je onderwerp hebt vergrendeld door de ontspanknop half in te drukken, zal de camera doorgaan met scherpstellen terwijl het onderwerp beweegt totdat je de ontspanknop volledig indrukt en de foto maakt. Dit werkt ook het beste met de scherpstelpunten die in het midden zitten en niet met de buitenste punten.

 

3) Begrijp waarom je foto onscherp is

Als het gaat om het beheersen van de focus, moet je ook weten waarom je foto's niet scherp zijn. Dit kan te wijten zijn aan scherpstellen, maar dit kan ook te wijten zijn aan cameratrillingen of aan beweging van het onderwerp. U moet de oorzaak herkennen, het probleem oplossen en het opnieuw proberen.

Onjuiste scherpstelling. Als de bewogenheid van de foto het gevolg is van een onjuiste scherpstelling, is het mogelijk dat gebieden achter of voor het onderwerp wel scherp zijn. Ook als er helemaal geen scherpe gebieden zijn, komt dat door een verkeerde scherpstelling.Beweging. Je kunt vervaging als gevolg van cameratrilling eenvoudig waarnemen door de karakteristieke 'strepen' van lichte delen. Deze geven aan dat de camera (of mogelijk het onderwerp) op enig moment tijdens de belichting is verplaatst.
  •  

  •  

4) De juiste witbalans

Als je altijd in RAW je foto’s maakt, zul je waarschijnlijk niet veel aan de instelling van je witbalans veranderen omdat je dat bij de nabewerking wel aanpast. Toch is het ook dan handig om de witbalans op de juiste wijze ingesteld te hebben. Meestal is de automatische witbalans prima voor de foto’s, maar het is niet onfeilbaar.
Wanneer je onderwerp wordt gedomineerd door een bepaalde kleur zoals een blauwe lucht, een oranje zonsondergang of de uitgestrektheid van groen gras kun je betere resultaten behalen door één van de vooraf ingestelde handmatige waarden te gebruiken.
De werkelijke witbalans van het licht bij b.v. zonsopgang of zonsondergang ligt dicht bij de instelling Tungsten of Kunstlicht (3,200K). Maar als je deze preset instelt, verlies je veel van de warmte die je juist vast wilde leggen. Probeer in plaats daarvan de witbalans in te stellen op Daglicht, of zelfs Bewolkt, om de oranje gloed in al zijn schoonheid vast te leggen.

5) De witbalans aanpassen

Neem een foto van een wit of grijs onderwerp dat het hele beeld vult (een kaartje is ideaal) en dat zich bevindt in dezelfde positie als het onderwerp dat je wilt fotograferen. Selecteer nu de handmatige witbalansinstelling van uw camera of Aangepaste instelling en pas de witbalans aan. Lees hier hoe dit precies moet.
 

6) Belichtingscompensatie

Beslissen of de belichting van je opname moet worden verhoogd of verlaagd, kan verwarrend zijn, omdat de aanpassing die je moet maken vaak het tegenovergestelde is van wat je op het eerste gezicht zou verwachten. Je kunt als volgt de functie Belichtingscompensatie van je camera gebruiken om je foto lichter of donkerder te maken.
Als het onderwerp overwegend lichte tonen bevat, is het mogelijk dat je camera de afbeelding onderbelicht zal maken. In deze situatie moet je de knop Belichtingscompensatie ingedrukt houden, de belichting verhogen door de schijf naar rechts te draaien om een waarde van +1 in te voeren en de foto opnieuw maken.
Als je een voornamelijk donker onderwerp fotografeert, is de kans groot dat je camera de scène te veel blootlegt, dus mogelijk moet je de belichting verminderen. Houd de knop Belichtingscompensatie op dezelfde manier ingedrukt, maar keer deze keer naar links om een waarde van -1 in te voeren.

 

7) Leer je histogram lezen

De weergave Histogram op het achterpaneel van je camera is een handig en leerzaam hulpmiddel. Dit toont de verdeling van de belichting tijdens het maken van opnamen. Om het meeste uit deze handige tool te halen, moet je de kenmerken herkennen van onder- en overbelichte foto's. Als er een gat links van het histogram is en de grafiek van de rechterkant afloopt, is het beeld overbelicht. Het tegenovergestelde is waar voor onderbelichte afbeeldingen - er zal een opening zijn aan de rechterkant van het histogram.
 

8) Leer omgaan met hoge contrasten

Er zijn momenten waarop het helderheidbereik van het onderwerp te groot is voor je camera om details vast te leggen in zowel de schaduwen als de hooglichten.
Dit bereik staat bekend als het dynamisch bereik van de camera, en hoewel het tussen verschillende modellen varieert, is het vrij gebruikelijk om scènes te vinden waarbij het contrast groter is dan de camera's aankunnen. Met oefenen kun je deze omstandigheden vaak herkennen voordat je gaat fotograferen, maar de gemakkelijkste manier om de situatie te herkennen, is door je opname te bekijken en het histogram te controleren en waarschuwingen te markeren. Begin met het nemen van een foto en controleer of de schaduwen links van de grafiek zijn. Je kunt nu de highlight-waarschuwingsweergave activeren. Als het display knippert om aan te geven dat er overbelichte gedeeltes zijn zonder details, dan kan je camera niet het hele helderheidbereik opnemen.
Wanneer je met zo’n situatie wordt geconfronteerd, zijn er een aantal manieren om het probleem aan te pakken. Als je opnamen maakt in de JPEG-modus, bieden veel camera's ingebouwde systemen om meer highlights en / of schaduwdetails vast te leggen dan bij normale afbeeldingen. Het Nikon-systeem wordt Actieve D-Lighting genoemd, terwijl de Canon-versie Auto Lighting Optimizer is.

9) Probeer een Grijsverloop N/D filter

De traditionele oplossing voor het omgaan met contrastrijke verlichting is het gebruik van een zogenaamd grijsverloopfilter. Deze filters zijn halfdonker en half helder, dus plaats je het donkere gedeelte van het filter om de helderheid in het lichtste gedeelte van de opname te verminderen.
Dit is prima als een groot deel van het tafereel helderder is dan de rest, zoals de lucht in een open landschap. Ze zijn echter minder handig voor onderwerpen met kleinere heldere delen, zoals ramen of zonlicht door bomen, omdat het filter ook de gebieden rond deze hoogtepunten donkerder maakt.

10) Maak HDR-foto’s

High Dynamic Range (HDR) is een populaire techniek geworden voor het maken van opnamen met overbelichting, geen schaduwdetails of beide. Om echte HDR-afbeeldingen te verkrijgen, moet je tenminste drie foto's maken, één onderbelicht, één juist belicht en één overbelicht. Deze afbeeldingen worden vervolgens gecombineerd met de tool Samenvoegen tot HDR in Photoshop of met software zoals HDR Efex Pro 2 of Photomatix.

11) Herstel details

Als je in RAW fotografeert, kun je meer details voor highlights en schaduwen vastleggen dan in de JPEG-modus. Maar zelfs in RAW is het gemakkelijker om meer details uit de schaduwen te herstellen dan uit de highlights. Stel daarom bij het maken van afbeeldingen met een hoog contrast de belichting zodanig in dat je in de lichte gedeeltes nog alle details ziet.

12) De compositie

Naast het kiezen van wat je wilt fotograferen en wat de beste instellingen zijn om te gebruiken, is het leren van de basisprincipes van compositie een van de fundamentele manieren om je fotografische vaardigheden te verbeteren. Er zijn veel regels en theorieën over wat de perfecte compositie maakt, maar het belangrijkste waar je aan moet denken bij het nemen van je foto's, is waar je het hoofdonderwerp in je afbeelding plaatst.
Het is verleidelijk om het onderwerp in het midden van het beeld te plaatsen, maar dit kan statisch uitziende composities opleveren. Het is vaak veel beter om het onderwerp net uit het midden te plaatsen.
De klassieke benadering is om de regel van derden te gebruiken, die wordt gedefinieerd door denkbeeldige 'lijnen' die elke kant van het beeld verdelen in drie gelijke gebieden. Vervolgens plaats je het hoofdonderwerp op een van deze lijnen, of waar ze elkaar kruisen.

13) Maak gebruik van de ruimte

De ruimte rond je onderwerp is bijna net zo belangrijk voor het succes van je compositie als het onderwerp zelf. Allereerst moet je nadenken over hoeveel van de omgeving van het onderwerp je in je opname wilt opnemen. Een belangrijk aspect van het gebruik van de ruimte in je opnamen is vooral van toepassing op actiefoto's en portretten. Wanneer je naar bewegende onderwerpen kijkt, kijk je natuurlijk vooruit in het gebied waarnaar het op weg is.
Om deze reden is het een goed idee om meer ruimte voor het onderwerp te laten, anders kan je foto er nogal ‘uit balans’ uitzien.
Portretten kunnen ook profiteren van een vergelijkbare compositietechniek. Als je wat ruimte overlaat aan de zijde waar je onderwerp naar kijkt, ontstaat er een aanzienlijk evenwichtiger compositie.


14) Verscherp je foto’s

Hoewel je natuurlijk je uiterste best hebt gedaan om sowieso een scherpe foto te maken, loont het de moeite om ze met een bewerkingsprogramma als b.v. Photoshop na te verscherpen. Overdrijf dit echter niet. Bij te sterke verscherping zal er een soort van halo rond je onderwerp verschijnen of de eventuele ruis wordt zichtbaar. Hier is een supertip: als je je foto's verscherpt met het onscherpe maskerfilter van Photoshop, is de toon subtiel. Probeer als uitgangspunt een hoeveelheid tussen 50 en 80%, een straal van 1 en een drempelwaarde tussen 2 en 5 te gebruiken.

15) Gebruik de verzadiging

Net als bij het verscherpen, moet verzadiging voorzichtig worden gebruikt als je wilt voorkomen dat je afbeeldingen er opzichtig en over de top uitzien. In veel afbeeldingen zul je zien dat sommige kleuren veel meer verzadigd zijn dan andere, vooral rood en groen. Dus in plaats van simpelweg de verzadiging van de hele afbeelding aan te passen, kun je ook afzonderlijke kleuren bijstellen met de instelling Kleurtoon/verzadiging.

We hopen dat deze hoeveelheid aan tips je op weg helpen een betere fotograaf te worden. Ga eens rustig een uurtje oefenen met je witbalans en de belichtingscompensatie. Vergelijk je foto’s en de histogrammen en leer daarvan. Als je dit soort zaken vaak genoeg oefent, wordt je er steeds handiger in. Maak vooral veel mooie foto’s en geniet van je hobby. En je mooiste foto’s kun je in de lezersgallery plaatsen. Net als deze prachtige HDR-opname van Wim van de Bult.
 

afbeelding van Liesbeth Wesdijk

Liesbeth Wesdijk | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Liesbeth