Merken fotograferen

Merken fotograferen

Eefke Burg 297
Je hebt misschien je eerste klus binnen voor een bedrijf dat graag wil dat jij voor ze gaat fotograferen, of misschien wil je je wel verdiepen in het fotograferen van merken. Hoe pak je dit het beste aan en wat is hierbij belangrijk? Je leest het hier.

Merken fotograferen: weten wat het merk wil overdragen

Bij het fotograferen van merken is het belangrijk dat je weet wat een merk wil over brengen. Misschien heb je wel eens van de term USP gehoord, of te wel unique selling point. Dit houdt in dat elk merk uniek is ten opzichte van een ander merk. Als je bijvoorbeeld denkt aan Dr Pepper, dan heb je hier een heel ander beeld bij dan bij Coca Cola. Hoe komt dit? Bij Coca Cola draait het heel vaak om een gevoel van inclusief zijn bijvoorbeeld. Het draait allang niet meer om de smaak van de cola, maar het gevoel daarachter.

Lees ook: Geen fototours meer bij de Antelope Canyon

Goed, maar wat heeft dit te maken met het fotograferen voor merken? Alleen als je begrijpt waar een merk echt om draait, zal je dit goed kunnen vastleggen en ervoor kunnen zorgen dat het gevoel achter het merk goed wordt gevangen in beeld. Overleg dus goed met de klant, om er achter te komen waar dit specifieke merk voor staat.

Weten wat de klant wil zien

Als ik een jurk wil, heeft het dan nut om deze te zien op een paspop tegen een witte achtergrond? Waarschijnlijk niet. Iemand die op zoek is naar een jurk, wil weten hoe het hem staat. Vandaar dat je tegenwoordig ook steeds meer filmpjes ziet om te zien hoe de jurk beweegt waarbij een model allang niet meer het perfecte maatje moet hebben. Als je een jurk koopt, wil je weten hoe deze het in de praktijk doet. Dus dat is wat de klant wil zien en dus wat je gaat fotograferen.

Lees ook: Fotoacademie: nieuwe opleiding voor conceptuele beeldmakers

Merken fotograferen: de presentatie van jouw werk

Je foto’s zijn klaar, deze lever je af bij de klant en tadaaa! Toch? Niet helemaal. Ja, natuurlijk houdt jouw werk er mee op zodra je het hebt afgeleverd, maar het is goed om erover na te denken wat er daarna met jouw foto’s gebeurt. Hoe succesvol een foto is hangt namelijk vooral af van de presentatie. Het is belangrijk dat je met jouw foto’s een reactie uitlokt: zodat mensen het gaan delen en het er met elkaar over gaan hebben. Zorg er dus voor, dat je jouw content zo maakt, dat dit effect wordt bereikt bij het publiek.

afbeelding van Eefke Burg
Door: Eefke Burg

Eefke Burg | Redacteur

Als all-round content creator is Eefke gespecialiseerd in het maken van video-content en weet als geen ander een visueel verhaal te creëren. Zij is gepassioneerd en ondernemend. In haar eigen werk valt zij op door de grens op te zoeken tussen fantasie en realiteit. 

Bekijk alle artikelen van Eefke