De belichtingsdriehoek, deel 2

Amy Schutte 643
De belichtingsdriehoek bepaalt of je foto goed belicht is, wat nog helemaal niet altijd zo eenvoudig is. Je camera helpt je.

In deel 1 kon je lezen waar de belichtingsdriehoek uit bestaat, namelijk diafragma, sluitertijd en ISO. Maar hoe weet je nu of je deze goed hebt ingesteld? Daar zijn een aantal hulpmiddelen voor.

Regel de belichtingsdriehoek met behulp van de belichtingsmeter

Elke camera heeft belichtingsmeters ingebouwd. Hiermee meet hij hoeveel licht er op het onderwerp valt dat je wil fotograferen. Afhankelijk van welke stand je hebt geselecteerd bepaalt hij vervolgens de belichtingsinstellingen of doet suggesties voor ons om ze handmatig in te stellen. Omdat de camera van middengrijs uitgaat, moet je er rekening mee houden dat dat soms in de weg zit van het onderwerp dat je wil fotograferen. Neem een foto met overwegend helder wit, zoals sneeuw bijvoorbeeld. De camera gaat zoeken naar dat gemiddelde en zal tevreden zijn met middengrijs. Daarom zal ‘ie een te donkere belichting voorstellen: de sneeuw is in je foto grijs. Je moet de foto dus als het ware overbelichten (in termen van de belichtingsmeter in ieder geval) om de juiste helderheid te krijgen. Bij heel donkere onderwerpen geldt het omgekeerde en zal de foto als je ‘m volgens de belichtingsmeter van je camera belicht, gebleekt lijken. Hier moet je dus onderbelichten om de juiste helderheid in je foto te krijgen.

Belichtingscompensatie

Soms kun je een overbelichte foto krijgen waarbij de contrasten te hoog zijn en witte en zwarte elementen sterk tegen elkaar afsteken. Hierbij is belichtingscompensatie een handig redmiddel. Lukt het niet om de belichting handmatig goed te krijgen en merk je dat nog steeds enige overbelichting zichtbaar is, gebruik belichtingscompensatie.Bij de belichtingscompensatie heb je diverse cijfers waar je uit kunt kiezen. Hierbij is er onderscheid tussen plus en min getallen. De min getallen gebruik je in donkere situaties en de plus getallen leveren een donkerdere belichting op in situaties met veel licht.

Histogram en de belichtingsdriehoek

Een histogram is een grafische weergave van de toonwaarden van je beeld. Het laat dus de hoeveelheid tonen zien van een bepaalde helderheid in een schaal van zwart (0% helderheid) tot wit (100% helderheid). De donkere tonen zie je aan de linkerkant van het histogram. Hoe verder je naar rechts gaat, hoe lichter de tonen worden. Het middelste gedeelte van een histogram geeft de middentonen weer. De verticale as van een histogram laat zien hoeveel tonen er van een bepaalde helderheid aanwezig zijn in je foto. Een mooi gelijkmatig belichte foto zou netjes van de linker onderhoek naar de rechter onderhoek lopen. Steekt het diagram links of rechts tegen de zijkant ergens boven uit het diagram? Dan is de foto dus overbelicht (rechts) of onderbelicht (links).  Je kunt het histogram in de nabewerking in beeld krijgen, maar op veel camera’s kun je ze ook op je scherm bekijken. Zo kun je meteen controleren of een foto onder- of overbelicht is, en de belichtingsdriehoek eventueel aanpassen..

Dankzij de ‘slimme’ camera’s van tegenwoordig, kunnen we de belichting goed maken. Natuurlijk heb je de kennis over de belichtingsdriehoek nodig, dus lees deel 1 goed door. 

 

afbeelding van Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy