8 fotografiemythes ontkracht
'Doe dit niet!' 'Nee, dat moet zo!' 'Dat heb op feesboek gestaan!' Je krijgt nogal wat naar je hoofd geslingerd deze dagen. Het nadeel: een groot deel is vaak niet waar. Ook wij zien een hoop fotografiemythes. In dit artikel zetten we de acht meest voorkomende op een rijtje.
Als beginnende fotograaf kom je al snel in aanraking met allerlei goedbedoelde adviezen, forumwijsheden en klassieke ‘regels’ die je geacht wordt te volgen. Maar niet alles wat vaak herhaald wordt, is ook echt waar. Sommige opvattingen houden fotografen juist onnodig tegen in hun ontwikkeling. Luister dus maar naar ons!
1. Je hebt een dure camera nodig om goede foto’s te maken
Veel mensen denken dat een dure professionele camera automatisch zorgt voor betere foto’s. In werkelijkheid is het vooral de fotograaf die het verschil maakt. Natuurlijk biedt een geavanceerde camera meer technische mogelijkheden, maar de basis van een goede foto ligt in het begrijpen van compositie, licht en timing. Ook met een smartphone of instapmodel spiegelreflex kun je indrukwekkende resultaten behalen als je de basisprincipes beheerst.
2. Meer megapixels betekent betere kwaliteit
Het aantal megapixels lijkt een makkelijke graadmeter voor kwaliteit, maar zegt lang niet alles. Megapixels geven alleen aan hoeveel pixels een foto bevat, maar een onscherp geschoten foto blijft onscherp, ongeacht het aantal pixels. De grootte van de sensor, de kwaliteit van de lens, de belichting en het kleurbeheer zijn minstens zo belangrijk. Een camera met minder megapixels, maar een goede sensor en lens, levert vaak betere foto’s dan een model met alleen een hoog megapixelaantal.
3. Echte fotografen fotograferen handmatig
De handmatige stand van je camera geeft je volledige controle, maar dat betekent niet dat je die altijd móét gebruiken. In veel situaties bieden de diafragmavoorkeuze (A/Av) of sluitertijdvoorkeuze (S/Tv) juist snelheid én flexibiliteit. Zeker bij straatfotografie of snel veranderende lichtomstandigheden is het praktisch om bepaalde instellingen aan de camera over te laten. Het gaat erom dat je begrijpt wat je doet – niet per se dat je alles handmatig instelt. Zowel voor handmatig als automatisch valt iets te zeggen.
4. Natuurlijk licht is altijd beter dan kunstlicht
Natuurlijk licht heeft een mooie, zachte uitstraling, maar dat betekent niet dat kunstlicht minderwaardig is. Sterker nog: met kunstlicht (zoals een flitser of LED-lamp) kun je precies sturen hoe je je onderwerp belicht. In veel genres, zoals portretfotografie of productfotografie, biedt kunstlicht juist veel creatieve vrijheid. De beste lichtbron is de bron die past bij jouw doel en stijl.
5. De regel van derden moet je altijd toepassen
De regel van derden, waarbij je het onderwerp op een denkbeeldige kruising van lijnen in beeld plaatst, is een handig hulpmiddel voor compositie. Maar het is geen vaste wet. Soms werkt een centrale compositie of een asymmetrische opbouw juist beter om spanning of aandacht te creëren. Leer de regel kennen, maar durf er ook van af te wijken als dat de foto sterker maakt.
6. Hoe meer foto’s je maakt, hoe beter de kans op een goede
‘Gewoon heel veel schieten, dan zit er vast iets tussen’, is een aanpak die vaak wordt geadviseerd aan beginners. Maar in plaats van op geluk vertrouwen, is het verstandiger om je aandacht te richten op één sterk moment – met de juiste instellingen en compositie. Hoe beter je je camera beheerst en situaties leert inschatten, hoe minder je hoeft te gokken. Kiezen uit meerdere goede foto's geeft veel vrijheid en het scheelt ook een hoop doorspitten
7. Nabewerking is valsspelen
Bewerken roept soms het idee op van manipulatie of ‘cheaten’. Maar eigenlijk is nabewerking al zo oud als fotografie zelf; vroeger gebeurde het in de doka, nu in software als Lightroom of Photoshop. Bewerking stelt je in staat om contrasten te versterken, kleuren aan te passen of kleine storende elementen weg te werken. Het gaat er niet om de realiteit te vervormen, maar om je beeld krachtiger te maken.
8. Een lege achtergrond is altijd beter
Een rustige, egale achtergrond helpt vaak om de aandacht op het onderwerp te vestigen. Maar dat betekent niet dat elke drukke achtergrond slecht is. Soms voegt de omgeving juist iets toe aan het verhaal of de sfeer van je foto. Denk aan straatfotografie, reisbeelden of reportages – context maakt dan het beeld compleet. De kunst is om bewust te kiezen wat je wel of niet in beeld laat.
Fotografiemythes... of waarheden?
Kijk, natuurlijk is er van deze 'mythes' ook te zeggen dat ze waarheden zijn. Ons doel met dit artikel is om te laten zien dat je je niet moet laten afschrikken door dingen als dure camera's, moeilijke instellingen of extra hulp als nabewerking. Deze dingen horen er gewoon bij en maken je foto's niet minder. Zoek wat voor jou werkt, en wees niet bang het zelf uit te zoeken!
