Tere zieltjes

60% van mensen wil niet betalen met gezichtsherkenning zonder beauty filter

Siem van Woerkom 410
Blijkbaar was het iets te schokkend voor mensen om hun werkelijke spiegelbeeld te zien bij een kassa, dus zal Alipay beauty filters toepassen op alle bestaande systemen.

Alipay beauty filter

Op dinsdag kondigde Alipay (een aziatische versie van Apple Pay) op het sociale mediaplatform Weibo aan dat het schoonheidsfilters heeft toegevoegd aan het betaal-gezichtsysteem in de app. Binnen een week rolt de functie uit in winkels met Alipay's face-scanning oplossingen.

"We zullen je er nog mooier laten uitzien met een schoonheidscamera. Ik we denken dat jullie onder de indruk zult zijn, "schreef Alipay op Weibo.

De nieuwe functie is in het leven gebracht door de vele klachten dat gezichtsherkenningsmachines mensen er lelijk uit laten zien. Een nieuwe peiling (in het Chinees) onder leiding van nieuwsportal Sina Technology toonde aan dat meer dan 60% van de respondenten denkt dat ze er lelijker uitzien door de next-genbetalingsmethode dan op een gewone camera. Dit zou een echte zorg kunnen zijn voor mensen die door schoonheid zijn geobsedeerd en die bij een drukbezochte supermarkt hun gezicht moeten laten zien op een groot computerscherm.

Verschil met westerse wereld

Een van de grootste verschillen met Aziatische landen is dat er veel meer Android toestellen zijn in vergelijking met Europa. Daarnaast hebben vrijwel alle camera's van die telefoons een automatische beauty filter wanneer er foto's gemaakt worden.  De jacht op schoonheid in China alleen al gaat verschrikkelijk ver, van selfie-app Meitu waarin ogen automatisch groter gemaakt worden tot de werkelijke So-Young-markt voor plastische chirurgie, die onlangs 180 miljoen dollar ophaalde uit een Nasdaq-beursnotering.

De vraag is nu of WeChat Pay, de betalingsoplossing van messaging-gigant WeChat zal volgen in de schaduw van Alipay om een soortgelijk aanbod te bouwen. Schoonheidfilters kunnen een concurrentievoordeel zijn voor een bedrijf. In een poging om meer vrouwelijke gebruikers te trekken, heeft smartphone-maker Xiaomi zich bijvoorbeeld onlangs bij Meitu aangesloten om nieuwe modellen te ontwikkelen die meer focus leggen op selfies, stickers en afbeeldingen.

Alipay heeft meer dan een miljard maandelijkse actieve gebruikers en gaf in maart aan dat de service meer dan een miljard dagelijkse transacties verwerkte.

afbeelding van Siem van Woerkom

Siem van Woerkom | Content Editor

Bekijk alle artikelen van Siem