Waarom je voor klanten beter 2300 foto's kan schieten dan 3

Mark IJsendoorn 1060
Sommige fotografen bereiden een shot tot in de puntjes voor om precies de juiste foto te krijgen. Maar als je voor een klant werkt, kan het helpen om ze een keus te geven.

Wanneer je begint met werken in opdracht van klanten kun je tegen een onverwacht probleem oplopen: foto’s waar je zelf ontzettend tevreden mee bent kunnen er minder goed in gaan bij je opdrachtgever, en andersom. Dat kan met van alles te maken hebben. Als je bijvoorbeeld beelden schiet voor een print- of een webadvertentie, kunnen dimensies of de ruimte die over is voor tekst bepaalde foto’s al uitsluiten. Verder is het natuurlijk ook een kwestie van smaak, en of je het er nu mee eens bent of niet, de klant is koning.

Schieten in batch

Als je in opdracht werkt moet je natuurlijk een zo goed mogelijk beeld krijgen van wat jouw klant wil. Maar als de communicatie soms moeizaam verloopt, dan kun je de tip van Jay P. Morgan van The Slanted Lens volgen en klanten de keus geven uit honderden foto’s. Zo hebben ze ook het idee dat ze waar voor hun geld krijgen, zegt hij.

Jay P. Morgan deelt zijn werkproces tijdens een shoot voor een klant, en die is misschien anders dan je zou denken. In plaats van de perfecte tot in de puntjes voor te bereiden, schiet Morgan in salvo’s. In dit geval werkt Morgan niet met een model maar met een gewone visser, die hij handelingen meerdere keren laat uitvoeren om zeker te zijn dat er een goede foto tussen zit. Zo maakt Morgan in een middag duizenden foto’s.

afbeelding van Mark IJsendoorn

Mark IJsendoorn | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Mark