Zo kom je in de afbeeldingen-zoekresultaten van Google

Redactie digifoto Starter 966

Als fotograaf heb je een website gevuld met de mooiste beelden. Maar een foto - daar kan de Google (nog) niet alles mee. Hoe je je foto’s vindbaar maakt, dat leggen we je uit.

Even de meest recente foto’s uploaden naar je portfolio, en het bijwerken van je website zit er weer op? Jammer genoeg doe je jezelf als ondernemer dan tekort. Want met slechts een beetje meer moeite kun je dezelfde foto’s tonen aan een goudmijn van potentiële klanten: de mensen die in de afbeeldingen van Google zoeken.

Hoger ranken binnen de afbeeldingen van Google

Zoals je al kon lezen in onze blog over de zeven websitefouten, is SEO (search engine optimization) voor afbeeldingen belangrijk. In deze blog gaan we er nog iets dieper op in. Pas je de onderstaande tips trouw toe, dan is de kans groot dat je hoger rankt binnen de afbeeldingen-zoekresultaten van Google, en op de lange termijn dus meer bezoekers op je website krijgt. We hebben drie tips voor je.

Tip #1: Geef de foto een veelzeggende bestandsnaam

SEO-optimalisatie van afbeeldingen begint eigenlijk al bij het opslaan van foto’s op je computer. Want welke bestandsnaam geef je de afbeelding? Noem deze niet het nietszeggende ‘IMAG2394’, maar geef de foto een veelzeggende naam. Bijvoorbeeld: trouwfoto bij een boom, portret van baby, familieportret op het strand, et cetera.

Tip #2: Schrijf een alternatieve tekst

Draait jouw website op Wordpress, dan heb je écht geen excuses om foto’s niet SEO te optimaliseren. Nadat je een foto hebt geüpload, voorzie je de invulvelden aan de rechterkant simpelweg van informatie. Elke foto geef je ten minste een alternatieve tekst. Dit hoeft niet lang te zijn; één zinnetje is voldoende. Hiermee geef je Google precies die informatie die het nodig heeft om te weten wat er op de afbeelding staat. Ga er uitgebreider in op de bestandsnaam, bijvoorbeeld: bijzondere trouwfoto bij een grote boom in de herfst.

Tip #3: Doe onderzoek naar zoektermen die mensen gebruiken

Als je al jaren fotograaf bent, kom je in zo’n wereldje met allerlei vaktermen. Ons advies: blijf met je beide benen op de grond. Gebruik in de alternatieve teksten van foto’s geen termen die jou (naar jouw mening) interessanter doen lijken, maar gebruik woorden waar mensen (leken!) op zoeken.

Voorbeeld

Zoekt jouw potentiële klant eigenlijk wel op 'bruidsfotografie'? Een kijkje in de Keywordplanner van Google leert ons dat veel meer mensen zoeken op 'bruiloft fotograaf', 'trouwfotograaf' of 'fotograaf bruidsreportage'! Extra tip: tik zo'n term in op Google, en zie op welke manier de zoekmachine jouw term aanvult met suggesties. Ook dit zijn woorden waar mensen op zoeken!

afbeelding van Redactie

Redactie digifoto Starter | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie