YouTube influencers onder de loep

YouTube influencers promoten producten

Aimée van Vuuren 263
‘YouTube influencers’, oftewel beïnvloeders via YouTube, staan bekend om de grote invloed die zij hebben op kijkers door producten aan te bevelen. Hoe doen ze dit zo gemakkelijk?

Marketing via YouTube

Content marketing op sociale media staat bekend om de ondoorzichtigheid. Veel influencers via YouTube vertellen dat de producten die zij hebben, bijvoorbeeld camera-gear, niet gesponsord zijn maar dit neemt niet weg dat zij geld krijgen voor de gemaakte reclame.

Lees ook: 5 YouTube-kanalen die de moeite waard zijn

Gesponsord

Influencers proberen de sponsoring te verhullen door aan te geven dat het een cadeau was van de uitgever. Het is vrij duidelijk: als je een paar honderd euro krijgt in de vorm van geld of in de waarde van een camera, ben je betaald aan het sponsoren. Veel mensen, vooral jongeren, trappen in deze leugens en willen graag de spullen ook kopen. Een deel van de winst gaat natuurlijk naar de influencer, ondanks dat zij geen cent hebben uitgegeven aan de apparatuur die zij hebben gekregen.

Ben je benieuwd naar wie er in de top 10 van best betaalde influencers van YouTube behoren? Bekijk dan onderstaande video.

Wanneer gaan we grenzen trekken? Je moet als persoon sterk in je schoenen staan om niet verleid te worden de gesponsorde producten te kopen wanneer er iemand met alle enthousiasme over praat. Vooral voor onze kinderen en kleinkinderen gaat dit een veel grotere rol spelen in het dagelijks leven. 

afbeelding van Aimée van Vuuren

Aimée van Vuuren | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Aimée