Wesley Dombrecht tilt foodfotografie tot kunst
Foodfotografie is populair onder beginners, maar hoe maak je er echt kunst van? De Belgische fotograaf Wesley Dombrecht laat zien hoe je met eten emoties en verhalen kunt overbrengen. In dit interview vertelt hij hoe hij van kok tot bekroond foodfotograaf groeide, en hij geeft inspiratie om zelf creatiever aan de slag te gaan.
Tekst: Judith bakkers Fotografie: Wesley Dombrecht
Van de keuken naar de studio
Wesley Dombrecht groeide op in een kunstzinnig gezin. Al jong leerde hij hoe beelden emoties kunnen oproepen. 'Ik leerde al jong hoe beelden, kleuren, licht en compositie bepaalde emoties kunnen oproepen. Schilderkunst was altijd aanwezig in ons gezin, later ook fotografie. We hadden zelf een donkere kamer.'
Toch werd hij niet meteen fotograaf. Hij volgde een opleiding tot kok en werkte in de voedingsindustrie. Tijdens zijn freelancewerk begon hij steeds vaker eten te fotograferen. 'De overgang naar de fotografie ging geleidelijk. Ik maakte steeds vaker als culinair fotograaf foodfoto’s voor industriële voedingsfirma’s. Ik ben autodidact. Gaandeweg leerde ik wat de technische mogelijkheden zijn en hoe ik visueel kan communiceren.'
Tip voor beginners: Probeer zelf thuis je gerechten te fotograferen. Let op licht en kleur. Experimenteer en leer van je fouten.

Caviar Egg - Luxury Food | Camera NIKON D800 | Objectief Nikon tilt-shift 85 mm ( f/2.8 ) | Diafragma f/7.6 | Sluitertijd 1/200s | ISO 125
Verlangen naar meer diepgang
Wesley wilde verder gaan dan alleen commerciële foto’s. Hij zocht naar betekenis en emotie in zijn werk. 'Niet alleen mooie beelden maken, maar ook beelden die emoties oproepen, verhalen vertellen en een boodschap overbrengen. Dit verlangen naar diepgang heeft geleid tot mijn overgang naar conceptuele fine art foodfotografie.' Hij vond inspiratie bij andere kunstenaars. 'Al deze kunstenaars hebben me laten zien wat er mogelijk is om met voeding kunst te maken.' 'Ik zie voeding niet alleen als een visueel element is, maar ook als een krachtige metafoor om verhalen en emoties over te brengen.'
Praktische tip: Denk na over wat je met je foto wilt zeggen. Een verhaal maakt je beeld krachtiger.
Eerste successen foodfotografie
Wesley’s eerste kunstfoto’s vielen meteen op. 'Mijn eerste series, zoals ‘Sprouting & Rotting’, kregen al vrij snel internationale erkenning.' Zijn foto Smocked Mackerel won de Pink Lady Food Photographer of the Year Award. 'Het was een periode waarin ik fysiek en emotioneel aan het herstellen was. Deze prijs gaf me de kracht om opnieuw mijn passie te volgen.'
Zijn werk werd vertegenwoordigd door galeries in Italië en Nederland. Ook commercieel bleef hij groeien. 'Hoewel het fijn is om prijzen te winnen en erkenning te krijgen, zijn die voor mij niet het einddoel. Ze vormen een bevestiging dat mijn werk iets betekent voor mensen, dat het hen raakt of inspireert. Dat is het meest waardevolle.'

Marshmallow | Camera NIKON D800 | Objectief Nikon tilt-shift 85 mm ( 2.8 ) | Diafragma 7.1 | Sluitertijd 1/200 | ISO 200
Hoe ziet zijn stijl eruit?
Voor Wesley gaat foodfotografie verder dan alleen mooie plaatjes maken. 'Het beeld moet kijkers uitdagen om anders naar voeding te kijken, door de essentie van een onderwerp zonder afleiding te tonen. Maar het moet hen ook ruimte geven voor eigen interpretatie.' Hij streeft naar perfectie in kleur, textuur en compositie. Ook complexe of surrealistische concepten moeten natuurlijk aanvoelen. 'Zoals bij Reminisce – Mikado', noemt Dombrecht. 'Het gebruik van een vintage apparaat, gecombineerd met hedendaagse elementen, roept een contrast op tussen het verleden en het heden. Door het minimalisme en de compositie, wordt het oog direct naar het midden getrokken. De imperfectie, 'mikado in de vintage molen’, brengt de kijker in verwarring. De warme kleuren en zachte belichting versterken het gevoel van huiselijkheid en comfort, terwijl de subtiele beweging van de chocolade stukjes naar beneden de scène een dynamisch karakter geven.'
In zijn serie Nuclear onderzoekt hij zwaardere thema’s. 'Ongemakkelijkheid vinden we vooral in zijn Nuclear-serie, waar de vaak apocalyptische sfeer vragen oproept over onze relatie met natuur en de gevolgen van menselijke acties.'

Destruction - Conflict Serie | Camera NIKON Z8 (+cambo technische camera) | Objectief Schneider ‘4.0/80mm APO Digitar | Diafragma f/8 | Sluitertijd 1/125s | ISO 125

Voorbereiding en nabewerking
Een goed idee vormt altijd de basis. 'Alles start met een idee of concept, een schets van ruwe composities en een moodboard waarin Dombrecht sfeer en kleuren vastlegt. Dit helpt me om een duidelijke visie te creëren voordat ik daadwerkelijk begin.' Hij besteedt veel tijd aan het verzamelen of zelf maken van props. 'Het beeld moet kijkers uitdagen om anders naar voeding te kijken, door de essentie van een onderwerp zonder afleiding te tonen, maar het moet hen ook ruimte geven voor eigen interpretatie.'
Voor de nabewerking werkt hij met Capture One en Photoshop. Ik gebruik een Tethered setup via Capture One, waar er al direct een basis correctie gebeurt. Om de beelden te perfectioneren en samen te voegen gebruik ik Adobe Photoshop. Bij conceptuele kunst is techniek slechts een middel. De essentie ligt in het vertellen of overbrengen van een verhaal of boodschap, wat niet altijd makkelijk is.'
Tip voor beginners: Maak een plan of moodboard voordat je gaat fotograferen. Gebruik gratis software of apps om je beelden te verbeteren.
Apparatuur en belichting
Wesley gebruikt geavanceerde apparatuur, zoals een Nikon Z8 in combinatie met een Cambo technische camera en Schneider-lenzen. Hij werkt altijd vanaf een stevig statief voor perfecte controle. 'Licht speelt een cruciale rol in mijn werk. Ik werk vaak met een enkele lichtbron, wat doet denken aan klassieke stillevens. Maar bij bijvoorbeeld de serie Nuclear werk ik met gekleurd licht om een bepaalde spanning en sfeer te creëren.' 'Soms gebruikt hij het high speed studioflitslicht Profoto D2, om snelle bewegingen te bevriezen.'
Uitleg: Een technische camera geeft veel controle over perspectief en scherptevlak. Voor beginners zijn een stevig statief en een enkele lichtbron vaak al voldoende.


Chickpea | Camera NIKON D800 | Objectief Nikon tilt-shift 85 mm ( 2.8 ) | Diafragma f/8.5 | Sluitertijd 1/200 | ISO 100
Nieuwe serie: Conflict
Momenteel werkt Wesley aan een nieuwe serie met een actueel thema. 'Hier ga ik de diepte in. Reflecteer ik op de conflicten die momenteel wereldwijd plaatsvinden. Constante dreiging van geweld heeft impact op stabiliteit, mens, samenleving en natuur.' Hij gebruikt symboliek om emoties op te roepen. 'De beelden in de serie belichten het spanningsveld tussen destructie en herstel, tussen kracht en kwetsbaarheid en nodigen uit om stil te staan bij de gelaagdheid en complexiteit van conflict.' 'Ik wil dat mensen even stilstaan bij de complexiteit van conflict. De beelden laten het spanningsveld zien tussen destructie en hoop.'
Tot slot
Wesley Dombrecht bewijst dat foodfotografie veel meer kan zijn dan een commercieel plaatje. Zijn beelden vertellen verhalen en roepen emoties op. Laat je inspireren door zijn aanpak. Denk na over je eigen concepten, werk met licht en compositie, en maak iets dat meer zegt dan alleen: 'Eet smakelijk!'

(Zelfportret Wesley Dombrecht)
Wil je verder geïnspireerd raken door zijn betoverende foodkunst? Volg hem dan nu ook op Instagram: @foodshot_wesley_dombrecht