Waar plaats je de horizonlijn?

Redactie 261
Dit is voor de compositie een belangrijk besluit, maar gelukkig hebben we een richtlijn die je helpt om deze beslissing behoorlijk te vereenvoudigen. Gebruik een deel van het compositieconcept van de ‘regel van derden’, dat perfect werkt voor landschapsfoto’s.

Begin met deze gedachte: in het algemeen is het midden de slechtst mogelijke plaats om de horizonlijn in je foto te plaatsen. Dat geldt niet alleen voor horizonlijnen, eigenlijk is het midden wat betreft compositie altijd oersaai, maar voor horizonlijnen is het erg zwak en middelmatig. Wat is dan een interessantere plaats in je foto om de horizonlijn te plaatsen? Als je uitgaat van de regel van derden zou je de horizonlijn op een derde vanaf de bovenkant of de onderkant van de foto moeten plaatsen.

En hoe weet je of je die op een derde van onderen of van boven moet plaatsen? Dat is ongelooflijk eenvoudig, want de volgende regel is: je laat meer zien van datgene wat er het interessantst uitziet. Heb je bijvoorbeeld op de voorgrond voor je een interessante rotsformatie en de lucht erboven is saai en onbewolkt. Nou, dan kun je zelf wel bedenken wat ik je ga vertellen: je laat gewoon minder lucht zien, toch? Je doet dat door de horizonlijn op het bovenste derde deel van het beeldkader te plaatsen. Op die manier zie je meer interessante rotsformatie en minder saaie, wolkeloze lucht.

Als de lucht er geweldig uitziet en je wilt dat het in je foto daar om gaat, dan laat je meer van de lucht zien (en minder van de voorgrond), door de horizonlijn op een derde van de onderkant van je foto te plaatsen. Trouwens, deze ‘derden’ hoeven niet exact te zijn, doe dus niet te veel moeite om die horizonlijn op precies een derde te krijgen. Het is een compositorisch concept, geen wet, dus je hebt wat speelruimte (het zou er met de horizonlijn op 1/4 vanaf de onderkant van het kader beter uit kunnen zien dan op 1/3).

afbeelding van Redactie

Redactie digifoto Starter | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie