Vogue Italië werkt zonder foto's om milieu vervuiling tegen te gaan

Sterre Hartjes 155
De januari editie van Vogue Italië is opgesteld zonder foto's. Dit heeft hoofdredacteur Emanuele Farnet besloten om een statement te maken over de milieuproblemen van tegenwoordig.

Vogue Italië gaat voor groen

Vogue Italië heeft aangekondigd dat het eerste nummer van het printmagazine van 2020 geen foto's bevat. De januari-editie is samengesteld "zonder te reizen, kleding te verzenden of een andere vorm van onnodige vervuiling" in een poging om de eerste editie van 2020 van het modeblad zo milieuvriendelijk te maken. In plaats van foto's zit deze editie van Vogue Italië vol met handgetekende illustraties. Hoofdredacteur Emanuele Farneti van Vogue Italië heeft op de website gedeeld dat Vogue wil bijdragen aan het verbeteren van het milieu.

'In het wereldwijde debat over duurzaamheid en de waarden die Vogue heeft, is er één ding dat mij bijzonder dierbaar is: intellectuele eerlijkheid. In ons geval betekent dit dat we moeten toegeven dat er spraken is van milieu-impact bij het publiceren van een modetijdschrift,' zegt de hoofdredacteur van Vogue Italië.

Hij schat in dat het septembernummer 150 mensen, 20 vluchten en minstens een dozijn treinreizen heeft gekost. Het gebruik van plastic en elektriciteit tijdens de covershoots, evenals voedselverspilling dragen allemaal bij aan het probleem.

Redationele inhoud 

Het Vogue Italië Instagram-account heeft zeven verschillende geïllustreerde covers op haar feed gedeeld. De inhoud zal ook de focus leggen op duurzaamheid in de mode-industrie met bijzondere aandacht voor het recyclen van kleding en het verminderen van afval bij de productie van kleding.

Er wordt beweerd dat het moederbedrijf, Condé Nast Italia, alleen afbreekbaar plastic zal gebruiken om het tijdschrift in de toekomst te verpakken.

Lees ook: Waarom je er beter uitziet in de spiegel dan op foto’s