Storytelling: laat je foto een verhaal vertellen

Amy Schutte 3711
Meestal beoordelen we een foto op ‘mooi’. Of ‘interessant’. Het is natuurlijk heel goed als je foto als een van beide wordt bestempeld. Soms is het een mooi compliment als iemand vraagt: ‘wat is het verhaal hierachter?’ Of nog beter, wanneer ze zelf een verhaal uit je foto kunnen halen. Om dit te bereiken kun je op pad gaan met het zoeken naar een verhaal in je achterhoofd. Probeer je foto’s te gebruiken voor storytelling.

Niet poseren

Storytelling in fotografie wordt veel gebruikt in straatfotografie. Je komt regelmatig scenes of gebeurtenissen tegen die interessant zijn, je hoeft er niet eens altijd naar op zoek te zijn. Zeker in steden gebeurt altijd wel wat. Begin niet meteen te fotograferen maar denk even na hoe je dit verhaal het beste in beeld kunt brengen. Meestal vertel je het verhaal het beste wanneer jij, en daarmee ook de kijker van je foto, een buitenstaander bent. Vraag je onderwerpen dus niet om te poseren. Als je een kleine (eventueel spiegelloze- want stiller) camera hebt, vraag misschien helemaal niet om toestemming. Maar fotografeer wat er gebeurt, niet wat jij laat gebeuren. Alledaagse dingen kunnen ook een verhaal vertellen. Je kind die zich klaarmaakt om naar school te gaan bijvoorbeeld. Of misschien wil je fotograferen hoe een bruid zich ‘s ochtends met haar vriendinnen klaar maakt voor de bruiloft. Verhalen liggen overal voor het oprapen.

Neem de omgeving op in je foto

Vaak is een verhaal een serie van ontwikkelingen. Het valt niet altijd mee om dat in één plaatje te vangen. Dat hoeft ook niet altijd, soms is het voldoende als de nieuwsgierigheid van de kijker wordt getriggerd. Probeer erover na te denken welke elementen er belangrijk zijn voor het verhaal. Meestal zijn dat personen, of een persoon. De handeling is misschien specifiek voor een grote stad; neem dan stadse elementen op in je foto. Denk erover na hoe je het beste kunt kadreren. Wil je in een foto laten zien dat de stad waarin je woont wordt overgenomen door dertien-in-een-dozijn hipster koffiebarretjes? Dan kun je ervoor kiezen om een closeup foto een (half) gezicht van iemand met een baard die een koffiekopje naar zijn mond brengt te fotograferen. Of je kunt juist voor een heel wijd shot gaan, waarin je mensen op verschillende terrassen ziet zitten die niet veel van elkaar verschillen (zowel de mensen als de terrassen). Zoek in zo’n geval dan naar herhalende objecten en probeer symmetrie aan te brengen, om de ‘herhaling’ die je in je foto wil overbrengen te benadrukken.

Ga voor een serie

Het kan een heel goed idee zijn om een verhaal niet in één foto proberen te vangen, maar meerdere foto’s te maken die samen een verhaal vertellen. In dat geval kies je verschillende momenten uit die van belang zijn. Dat hoeven niet altijd perse de hoogtepunten te zijn. Juist de ‘normale’  momenten, die niet in je verhaal zouden voorkomen als je het na zou vertellen, zetten de sfeer van de gebeurtenissen heel goed neer. Wil je bijvoorbeeld een serie maken van voetbalhooligans? Dan zit er misschien een foto met een mooi verhaal in de wachtrij, nog voordat iemand het stadion heeft betreden. Of een leeg stadion, waarin de eerste supporters binnendruppelen. Kijk dus heel  breed. Voor een serie is het interessant om compositie af te wisselen. De ene keer zit je bovenop iemand, de andere keer heb je een overzicht over wat er zich afspeelt en waar dat is. Probeer eens te oefenen met een omschrijving van een dag in je woonplaats, in een serie. Begin met de ochtend, dan de middag en vervolgens avond/nacht. Kies er misschien een plek uit die in het oog springt, zoals het centrum of een rivier. Zo kun je oefenen om een verhaal, met een kop en een staart, te vertellen in een serie.

Wees je bewust van alles in je foto

Kies je compositie bewust en probeer elk element dat in je foto is opgenomen van belang te laten zijn. Wil je een verhaal vertellen van een arme boer in Thailand? Dan heeft een luchtballon op de achtergrond er niets mee te maken. Hoe mooi die ook uitkomt in je compositie, laat hem weg om een sterker verhaal en een sterkere foto te maken.

Verlies je kennis van fotografie niet uit het oog

Natuurlijk wil je een sterke foto maken, waar je naar kunt blijven kijken zonder er ooit op uitgekeken te raken. Gooi dan niet je kennis overboord over belichting en compositie. Een overheersende flare of mensen die ‘uit het kader’ vallen, leiden af van je verhaal. Goed (mooi) licht en nette kadrering zijn nog steeds belangrijk. Ze zorgen dat een foto fijn is om naar te kijken. Gooi ze, in je enthousiasme, dus niet helemaal overboord.

afbeelding van Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy