Starter Lezersfoto met Maurice Weststrate

Redactie digifoto Starter 944
Maurice Weststrate uit Krabbendijke fotografeert al sinds zijn kinderjaren. Toen hij nog maar dertien jaar oud was kreeg hij de Minolta Z10 van zijn vader al snel in zijn handen. Hij focuste zich voornamelijk op natuur- en vogelfotografie waardoor hij alle technische kneepjes van het vak leerde. Pas sinds de laatste vijf jaar heeft de Zeeuw zijn eigen stijl ontwikkeld waarbij zijn focus juist is gaan liggen op straat- en documentairefotografie.

Ondanks dat zijn passie eerder bij de kleurrijke natuur lag, kiest hij in zijn straatfotografie toch voor zwart-wit. 'Back-to-basic', zoals hij het zelf noemt. De reden is dat de lichtval en de compositie voor Maurice erg belangrijk zijn. 'Fotografen zoals Henri Cartier-Bresson, Robert Capa en Sebastião Salgado zijn voorbeelden voor mij en ik probeer net als hen een sterke sfeer te vangen in mijn foto’s. Dit doe ik door de mens als hoofdonderwerp in zijn leefomgeving neer te zetten met behulp van een goede compositie.'

Wachten op de val

Maurice maakt graag gebruik van diagonale lijnen die door vier kruispunten van de regel van derden lopen. Dit zijn de Baroque- en Sinister hulplijnen. 'Soms zie ik een compositie en wacht ik rustig totdat er iemand spontaan in mijn val loopt, zoals bij de foto van de hond. Deze foto is gemaakt op het Zuiderterras in Antwerpen.', vertelt de fotograaf. 'Vanwege het vijfenzeventigjarige bevrijdingsfestival van de stad was het heel erg druk. In de drukte zag ik een hond rustig op de grond slapen en wachtte ik op het juiste moment. De benen die allemaal een richting aangeven brengen een vorm van 'snelheid' aan de foto. Dit geeft een duidelijk en mooi contrast met het slapende dier.'

Foto: Maurice Weststrate

Je ogen nemen de leiding

Met zwart-witfotografie kun je je beter focussen op de belichting en de bijkomende contrasten, aldus Maurice. 'Ik ben van mening dat je zo het verhaal van de foto beter kan vertellen. Juist door de foto zwart-wit te maken, valt de compositie in de foto meer op en raak je niet afgeleid door allerlei kleuren.' Wanneer je kijkt naar de foto van de vrouw in het parkje, gaat je oog door het silhouet van de boom en de schaduwen meteen naar de vrouw. Wanneer deze foto in kleur was gemaakt, zou de vrouw minder opvallen door het groen gekleurde gras. Ook de foto van de man in de sneeuw vertelt een sterker verhaal in zwartwit. 'Die foto is genomen in de Jodenbuurt van Antwerpen. De sneeuw en de Joodse meneer met zijn zondagse hoed zorgen voor een mystieke sfeer en de sporen in de sneeuw zorgen voor de compositie en het perspectief.'

Foto: Maurice Weststrate

Kleurrijke doelen

Maurice gaat nooit op pad met het doel om mooie foto's te maken. Hierdoor maak je snel te veel foto's en lieg je jezelf voor dat ze toch wel mooi zijn. De fotograaf geniet van elk moment dat hij fotografeert en heeft altijd zijn camera bij de hand. Zo heeft hij rust en genoeg tijd om daadwerkelijk te kijken naar fotomomenten. 'Ik maak niet alleen zwart-wit-foto's, hoor. Soms kan het juist heel mooi zijn om kleur te gebruiken in een foto. Dit kan voor een totaal ander contrast zorgen en een ander onderwerp laten opvallen. Mijn camera staat standaard op zwart-wit ingesteld, maar ik kan altijd het achterliggende RAW-bestand gebruiken voor kleur.'

Foto: Maurice Weststrate

Ook in de spotlight?

 Wil jij net als Maurice Weststrate in de spotlight komen te staan en jezelf presenteren aan de hand van drie van jouw favoriete foto's. Upload je foto's dan in de Gallery. Wie weet spring je in het oog en neemt de redactie contact met je op om jou in de spotlight te zetten en zie je jouw foto's terug op onze website of in digifoto Starter magazine.

 

Dit artikel is geschreven door Sterre Hartjes en is gepubliceerd in 1.2020.

afbeelding van Redactie

Redactie digifoto Starter | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie