Social media voor fotografie

Amy Schutte 474
Voor ons, fotografen, kan social media een enorm leuk en handig middel zijn om je foto’s aan anderen te laten zien.

Maar hoe gebruik je het? Want het is natuurlijk extra leuk als niet alleen je eigen vrienden en familie je foto’s zien, maar je social media ook kunt gebruiken om een wat groter bereik te krijgen.

Welke social media

Er zijn natuurlijk verschillende sociale media waar je gebruik van kunt maken. Over het algemeen zijn voor volwassen fotografen twee platformen het meest interessant: Facebook en Instagram. Immers, Snapchat is een platform dat zich vooral op jongeren richt  en Twitter is eerder om nieuws en commentaren te delen. 
Op Facebook kun je foto’s delen met een stukje tekst. Je kunt foto’s in portret (verticaal) of landschap (horizontaal) uploaden. Het grote nadeel is dat Facebook de foto’s ongelofelijk comprimeert, wat betekent dat er veel kwaliteit verloren gaat. Voor foto’s die je op je tijdlijn plaatst is dat 720 px, 960 px of 2048 px breed. Door zelf je afbeeldingen al te verkleinen kun je dit enigszins in de hand houden, maar je zit aan deze maximale grootte vast. 
Instagram is bedoeld voor foto’s, al is het oorspronkelijk bedoeld om foto’s direct uit je telefoon te uploaden. Tot voor kort zat je aan een vierkante uitsnede vast, van maximaal 1080 px. Sinds een tijdje kun je ook foto’s van andere ratio, met een maximum van grofweg 2:1 (3:2 is dus bijvoorbeeld geen probleem). De maximale breedte is nog steeds 1080. Ga je daar overheen, dan laat Instagram ook zijn compressie los en verlies je kwaliteit. Je kunt niet direct foto’s uploaden van je computer naar Instagram, dus je moet een smartphone of tablet gebruiken. Bij Instagram kun je hashtags gebruiken (op Facebook ook maar daar is het minder effectief), waardoor mensen waar je geen link mee hebt je foto’s ook zouden kunnen vinden.

De voordelen

Je bereikt met social media in een keer veel mensen, zonder dat je ze fysiek hoeft te ontmoeten. Je kunt hier dus potentiële betaalde opdrachten vinden. Ook kun je op verschillende groepen om feedback vragen en de feedback lezen die andere fotografen elkaar geven. Enorm leerzaam. Ook heb je op via deze social media kanalen interactie met mensen. Je kunt discussie voeren, bijvoorbeeld over nieuwe apparatuur. Je kunt reageren op foto’s van andere, wat anderen aanmoedigt om datzelfde bij jouw foto’s te doen. Je wereld wordt letterlijk groter zonder dat je van je luie stoel af hoeft te komen. 
Als inspiratiebron zijn sociale media ook een fantastisch middel. Op Instagram kun je dankzij hashtags zoeken en fantastische foto’s bekijken. Ook Pinterest heeft leuke, inspirerende ideeën. Dus zit je even vast, kijk dan eens even naar het werk van anderen en de inspiratie komt vanzelf.

De nadelen

Het verlies van kwaliteit is natuurlijk een ding. Verder kost het onderhouden van een social media account vooral veel tijd. Om volgers te krijgen is het een goed idee om zelf actief op zoek te gaan naar mensen met gemeenschappelijke interesses en op hun foto’s te reageren. Ook is het aan te raden om iets te doen met de reacties die je zelf krijgt op je eigen foto’s. Zeg iets terug of geef een ‘like’. Zo blijf je actief en betrokken. Ook moet je met enige regelmaat iets plaatsen. Je kunt niet zomaar de ene dag 4 foto’s uploaden, om vervolgens een week niet naar je account om te kijken. 

Social media kan je in contact brengen met andere (hobby-)fotografen. Bovendien kun je ze gebruiken om je foto’s aan de wereld te laten zien, in plaats van ze op je computer te laten verstoffen. Leuk om eens te proberen, eventueel met een speciaal fotografie account!

afbeelding van Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy