Review: Fujifilm X-T100

Redactie digifoto Starter 1592
Fujifilm heeft vooral spiegelloze camera’s in het hogere en in het lagere segment gemaakt. Nu komt de fabrikant met een camera in het middensegment. Weet Fujifilm daar ook mee te overtuigen en voor wie is deze camera bedoeld?

Als je de Fujifilm X-T100 voor het eerst ziet, denk je een kleine spiegelreflexcamera uit de jaren zeventig voor je te hebben. Hij lijkt namelijk precies op de Fujifilm ST701 uit 1971. Dat is geen toeval en vormt meteen een indicatie dat Fujifilm deze camera belangrijk vindt. Fujifilm zegt er ook over dat het met deze camera een belangrijk deel van het middensegment wil bestrijken.

Hij zit tussen de eenvoudige en gevorderde Fujifilm-camera’s met verwisselbare objectieven in en heeft net als de duurdere X-T20 een elektronische zoeker, dus een zoeker waar je in kijkt. Dat heeft als grote voordeel dat je door je hoofd te draaien je onderwerp kunt volgen én dat je het zoekerbeeld in het zonlicht uitstekend kunt zien. Verder zitten er allerlei knoppen op, zodat gevorderde gebruikers – of gevorderde gebruikers in wording – zaken als sluitertijd en diafragma, maar ook contrasten kleurstellingen (filmsimulaties) snel en handig kunnen instellen.

Fujifilm X-T100

De Fujifilm X-T100 is kortom geschikt voor beginnende amateurs, maar dankzij de grote draaiknoppen ook -voor gevorderden. Bovenop zit aan de rechterkant een knop waarmee je kunt kiezen uit diafragma-voorkeuze, sluitertijd-voorkeuze, handmatig en nog wat instellingen zoals effecten die meer voor beginners bedoeld zijn. Links zit ook een grote draaiknop, die vooral bedoeld is om verschillende filmsimulaties te kiezen. Zo krijg je dus superverzadigde- of juist iets gematigder kleuren. Die knop lijkt sterk op de knop met slinger, die gebruikt wordt om de film terug te wikkelen in de ST701. Je kunt die knop ook andere functies geven, bijvoorbeeld wanneer je in RAW fotografeert. Rechts aan de achterkant zit er nog een derde kleine draaiknop, waarmee je bijvoorbeeld het diafragma instelt. De camera ziet er ook goed uit; je ziet meteen dat die wat meer kan dan de instapmodellen. Hij is niet te groot, alhoewel dat altijd een subjectieve zaak zal blijven. Het gewicht bedraagt 445 gram, net iets zwaarder dan de lichtste spiegelreflexcamera, maar niet veel. Een heel aardige manier om zowel beginners als gevorderden tegemoet te komen, zit hem in de meegeleverde grip. Bevestig je die, dan wordt de camera een beetje groter, maar is hij veel beter vast te houden, vooral in combinatie met grotere objectieven. Ik kan alleen maar aanraden om hem meteen te monteren, mét grip kun je de camera ook heel goed vasthouden wanneer je niet fotografeert, maar hem als het ware op de heup in de aanslag houdt.

Een beginner realiseert zich dat misschien niet, maar wanneer je snel een foto wilt nemen, dan is een elektronische zoeker honderd keer handiger dan het scherm achterop de camera. Het is een OLED-zoeker met 2.36 miljoen beeldpunten, dezelfde als die van de duurdere X-T20. Het zoekerbeeld is ook mooi; dit is echt een van de sterke punten van deze camera, zeker gezien de prijs.

Uiteraard heeft de camera ook een LCDmonitor.Het is een TFT-scherm met 1,040,000 beeldpunten. Je kunt er ook het scherpstelpunt mee kiezen en er een foto mee nemen door hem aan te raken. Alleen kun je er niet het gevorderde Q-menu mee bedienen. Dat is jammer. Wat het scherm bijzonder maakt, is de manier waarop hij scharniert én de degelijkheid ervan. Hij kan nét niet 360 graden draaien maar verder kan hij vrijwel alle kanten op. De bevestiging ervan is heel degelijk. Kortom, ook hier scoort de camera goed.

Nu zou je bijna gaan denken: waarom zou ik het duurdere model dan gaan kopen? Tja, Fujifilm heeft daar natuurlijk ook over nagedacht. Zo heeft de X-T100 wel veel knoppen, maar die van de X-T20 zijn toch net wat handiger. Dat geldt zeker voor de uit vier pijltjes bestaande joystick. De autofocus komt van de goedkopere modellen en dat houdt in dat hij niet erg snel is. De camera heeft maximaal 91 AF-punten, waaruit dan een keuze gemaakt kan worden van zones van 9, 25, 49 of 91. Met de pijltjes kan de scherpstelzone verplaatst worden. Negen punten is wel erg weinig, maar dat vergroot ook de snelheid. Er kan ook gebruik gemaakt worden van één enkel punt, maar dan is de scherpstelling duidelijk langzamer en uiteraard kan dan een onderwerp niet gevolgd worden wanneer het beweegt. Verder kan de camera beeldherkenning gebruiken bij het scherpstellen, zodat je de camera bijvoorbeeld kunt laten scherpstellen op een oog naar keuze. Dat maakt de noodzaak van een kleinere zone dan 9 punten ook veel kleiner. De belichtingsmeting is goed, maar alweer: net iets minder goed dan bij de topmodellen.

Je kunt met de camera videobeelden maken en die zijn goed genoeg voor vakantiefilmpjes en dergelijke. Wie serieus wil filmen kunnen we echter aanraden voor het duurdere model te kiezen. Met 15 beelden per seconde is 4k eigenlijk niet echt goed te gebruiken. Die 15 bps kan de camera wel als fotocamera gebruiken. De foto’s zijn dan wel maar 8MP, maar vaak is dat genoeg bij sportfoto’s. Verder zien we ook nog wat beeldstoringen wanneer je de camera beweegt of wanneer het onderwerp beweegt. Dat komt doordat de camera het beeld, regel voor regel en net iets te langzaam uitleest. (Jelly-effect). Sneller kan natuurlijk, maar dat kost ook meer geld. Tja, je ziet dus toch aan de camera dat er bezuinigd is. Maar gelukkig zie je dat ook aan de prijs, want die ligt dichter bij de instapmodellen dan bij de gevorderde modellen. Kortom, het is een prima camera voor wie geen snelle autofocus nodig heeft en geen videobeelden maakt. Dankzij de uitstekende beeldsensor zou je hem zelfs kunnen gebruiken als tweede body in combinatie met duurdere camera.

Kitlens bij de Fujifilm X-T100

De X-T100 wordt geleverd met of zonder een relatieve nieuwe kitlens. Deze begint bij 15mm en dus is de groothoek wat korter dan bij andere merken: die beginnen meestal bij 16 of zelfs bij 18mm. In het groothoekbereik maakt 1mm bij APSC al veel verschil. Het objectief zoomt elektronisch, wat even wennen is, maar wat er wel voor zorgt dat hij automatisch inschuift bij het uitschakelen. Het objectief heeft ook stabilisatie, waardoor de bewegingsonscherpte beperkt is. Gebruikelijk in deze prijsklasse, maar we moeten het er toch even bij vermelden. Je betaalt maar ongeveer € 100,- meer voor het objectief en dat maakt hem zeer aantrekkelijk. Er zijn echter ook winkels die de camera aanbieden in combinatie met de 23mm f/2.0, en dat is voor de meer gevorderden zeker het overwegen waard.De X-T100 is verkrijgbaar en drie kleuren dark Silver, champagne gold en zwart alle drie de kleuren zijn voorzien van zwart imitatieleer.

Een camera die zowel qua prijs als prestaties het midden houdt tussen een camera voor beginners en -gevorderden. Hij doet veel dingen heel goed voor weinig geld. Wie snelle autofocus nodig heeft of graag filmt zou er echter beter aan doen voor de grote broer te kiezen. De toegang tot de uitstekende reeks objectieven van Fujifilm is in ieder geval veel waard.

Beoordeling

+ Uitstekende elektronische zoeker
+ Zeer goede fotobeeldkwaliteit
- AF en video zijn minder goed

De Fujifilm X-T100 is verkrijgbaar met kitlens voor € 699,- en als losse body voor € 599,-
Meer info via de website van Fujifilm.

digifoto Starter

Dit artikel is geschreven door Dré de Man en verscheen oorspronkelijk in digifoto Starter 3.2018. Wil je alle reviews, al het nieuws en interviews op je deurmat ontvangen? Neem dan nu een abonnement op digifoto Starter magazine.