Meezeilen én fotograferen op zee met Ezra Böhm
Wat als je fotografie combineert met een zeereis terug in de tijd? Ezra Böhm ging drie weken mee met het enige vrachtschip zonder motor en vertelt hoe hij dit avontuur vastlegde. In dit artikel lees je hoe hij het aanpakte, wat hij tegenkwam, en wat jij daar als beginnend fotograaf van kunt leren.
Tekst en Fotografie Ezra Böhm
De zoektocht naar een bijzonder hoofdstuk
Na een belletje van zijn vormgever over een ontbrekend hoofdstuk voor zijn boek, ging Ezra op zoek naar een ambacht dat echt anders was. Toen hij het imposante zeilschip de Tres Hombres zag, wist hij meteen: Ik moet met hun mee!
De Tres Hombres is het enige motorloze vrachtschip ter wereld en zeilt vanuit Den Helder naar bestemmingen binnen en buiten Europa, om duurzame en ambachtelijke producten te vervoeren zoals chocolade, wijn, olijfolie en rum.
Meer achtergrond over deze reis lees je in Behind the shots met Ezra Böhm – deel 1, waarin hij vertelt over zijn voorbereiding en motivatie.

Martin Garrltein | Camera Canon EOS R | Objectief Canon RF 28-70mm F2L USM | Diagram f/6.3 | Sluitertijd 1/100
Zeilende welvaart: avontuur met een deadline
Ik bel het bedrijf Fair Transport en vertel over mijn boekproject. Ze zijn gelijk enthousiast en hebben toevallig nog een plekje over aan boord. Maar de tijdsdruk was groot: het boek moest binnen vijf weken naar de drukker. "Sabine vertelde me namelijk dat het moeilijk is om te zeggen wanneer het schip precies aankomt in Den Helder, omdat het puur van de wind afhankelijk is. 'Dit kan drie dagen duren, maar ook een maand,' zegt ze.
Ezra wist dus niet wanneer hij zou vertrekken, of zijn apparatuur wel kon worden opgeladen, en wie er verder aan boord zouden zijn.

Guven Daragon | Camera Canon EOS R5 | Objectief Canon RF 28-70mm F2L USM | Diagram f/2.0 | Sluitertijd 1/2500 | ISO 100
Eerste indruk van het schip
Voor het eerst mag ik de Tres Hombres betreden. In de verte torent de 23 meter hoge mast al boven de huizen uit—een schip dat zo uit Pirates of the Caribbean zou kunnen komen. Met haar negentien zeilen en prachtig handgesneden houtwerk straalt ze een tijdloze grandeur uit.
Hij ontmoet Andreas, die uitlegt: 'Alles is handwerk,' en vertelt trots: 'Zelfs de mast komt van een houtzaagmolen.'
Over het ontstaan zegt hij: 'Zo’n 20 jaar geleden zeilde ik met twee vrienden mee op de Bark Europa, onder leiding van de wereldberoemde kapitein Klaas Gaastra. Hij gaf ons drieën de bijnaam ‘Tres Hombres’. Tijdens deze reis is het idee ontstaan om de wereld te laten zien dat de handelsvaart ook duurzaam kan, gewoon volledig op zeil.'
En verder: We hadden alleen geen geld om zelf zoiets groots te bewerkstelligen en besloten, geïnspireerd door de V.O.C., mensen te laten inkopen in het project en de winst van het bedrijf te delen met de aandeelhouders.
We kregen beetje bij beetje steeds meer aanhang en hulp. In 2007 was het zo ver; we kochten een Duits oorlogsschip uit de sloop en bouwden deze om tot motorloze tweemaster. Natuurlijk werd de naam van het schip Tres Hombres.

Camera Canon EOS R5 | Objectief Canon RF 28-70mm F2L USM | Diagram f/6.3 | Sluitertijd 1/160 | ISO 200
Aan boord: hard werken en weinig comfort
In een krappe gang, waar de stank van ongewassen mensen en oude rum mij bijna doet nekken, zie ik links en rechts de kleine kajuiten met klamme bedden waar ik de komende weken zal verblijven. Er is geen douche aan boord, alleen een krappe wc en een kombuis van twee bij drie meter waar wordt gekookt en gegeten.
Na een korte instructie vaart het schip uit. De euforie maakt snel plaats voor misselijkheid bij veel van de bemanningen. De eerste maaltijden gaan er al snel uit.
Het is dan wel juli maar op zee is het merendeels koud. Twee broeken over elkaar met een regenbroek hier overheen, twee thermoshirts, een trui en een regenjas. Een dikke muts en regenlaarzen. Dat is 90 procent van de tijd mijn outfit.
Fotografie onder uitdagende omstandigheden
Ezra fotografeert wanneer het licht het mooist is: bij zonsopgang en zonsondergang. Omdat mijn beelden gepaard gaan met enscenering, externe verlichting en dus veel gedoe, kies ik mijn momenten goed uit. Soms is het niks en kan alles weer ingepakt.
Het is moeilijk om telkens te switchen van rol. De omstandigheden zijn krap, winderig en vaak nat en koud. Maar als het lukt heb ik goud in handen, dat weet ik al te goed.
Tip: Wil je zelf fotograferen op zee of tijdens een boottocht? Zorg dat je camera bestand is tegen spatwater, neem voldoende batterijen mee en gebruik korte sluitertijden (zoals 1/500) om beweging scherp vast te leggen. Meer tips vind je in het artikel De kust fotograferen: 6 tips.

Camera Canon EOS R5 | Objectief Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM | Diagram f/8.0 | Sluitertijd 1/320 | ISO 200
Hoogtepunten van de reis
Het begint met het moment dat de kapitein mij vraagt om het roer over te nemen. Een magisch gevoel om dit schip nu aan mijn hand te hebben.
Dan waag ik me aan de beklimming van de 23 meter hoge mast. Gezekerd, maar toch gespannen, beklim ik de 10 cm brede ladder en kom ik al slingerend door de hoge golven aan op 23 meter, waar ik op de bovenste ra ga zitten. Een weergaloos eindeloos uitzicht om nooit te vergeten.
Onderweg dansen dolfijnen rond het schip en Ezra klimt naar de boegspriet: Daar hang ik dan, hevig deinzend onder de boegspriet van de tres hombres, oog in oog met de houtgesneden dame. Juichend van blijdschap maak ik de foto en blijf ik nog een tijd hangen om te genieten.
Les in geduld en puurheid
Als de wind ineens wegvalt, liggen ze drie dagen stil. 'Dit hoort er nou eenmaal bij. Het laat je één worden met het weer, waardoor je het zeilen moet leren in zijn puurste vorm,' zegt Andreas.'
Hij vervolgt: 'Ieder ander had in onze reis al meerdere malen de motor aangezet, maar wij gebruiken weer kennis, handelingen en manoeuvres die al eeuwen lang niet meer zijn gebruikt en ervaren echt weer hoe het ambacht in elkaar zit.'

Andreas Lackner | Camera Canon EOS R5 | Objectief Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM | Diagram f/8.0 | Sluitertijd 1/320 | ISO 500
Terug op vaste grond
Eenmaal in Getaria worden producten ingeladen en bemanningsleden uitgezwaaid. Na 21 dagen op zee is het bijna onwerkelijk om binnen enkele uren vliegen weer in Nederland te zijn – een contrast dat de inzichten van de reis alleen maar versterkt.
'De traditionele ambachten, zoals die van de mannen van de Tres Hombres, houden ons een spiegel voor over hoe we onze maatschappij hebben ingericht en welke keuzes we kunnen maken op weg naar een duurzamere toekomst.'

(Zelfportret Ezra Böhm)
Wie is Ezra Böhm?
Ezra Böhm is kunst- en reclamefotograaf en volgde de Fotovakschool in Amsterdam. Hij combineert eigen werk met opdrachten in de culturele sector, en geeft workshops over flitsen, beeldbewerking en fotografie. Kijk op ezrabohm.com of volg hem op Instagram via @ezrabohm_official.