Op de vingers getikt

Leica verboden in China, wat is er gebeurd?

Siem van Woerkom 270
De chinese overheid heeft Leica een verbod opgelegd om reclame's te maken.

Ophef over Leica reclame

Afgelopen weekend was er rumoer in cameraland. Leica bracht een nieuwe reclame uit, getiteld; 'The Hunt'. In de video/reclame waren onder andere beelden te zien van de protesten op het tiananmen plein. De foto die ondertussen bekend staat als 'Tankman' of de onbekende protestganger, ook volgens de Engelse spelling Tank Man genoemd. Een anonieme man die internationaal beroemd werd toen hij op 5 juni 1989 in de nasleep van de Tiananmenprotesten in een straat bij het Plein van de Hemelse Vrede een colonne tanks de weg versperde. Van het voorval is foto- en videomateriaal bekend dat tot de bekendste beelden van de twintigste eeuw behoort en het symbool voor de protesten is geworden.

Het moge bekend zijn dat de chinese overheid er altijd voor heeft gezorgd dat deze beelden zo min mogelijk verspreid werden. De originele fotograaf; Charlie Cole, maakte de wereldberoemde foto op het balkon van zijn hotelkamer, waarna hij het rolletje heeft moeten verstoppen in een toilet in zijn badkamer. Toen er uiteindelijk soldaten naar zijn hotelkamer kwamen heeft hij gelogen en verteld dat er alleen het rolletje in zijn camera aanwezig was (die dus al verwisseld was). De film was vernield en de fotograaf heeft een contract moeten tekenen waarin duidelijk aangegeven stond dat de foto nooit het daglicht mocht aanschouwen. 

Enkele minuten nadat de soldaten waren vertrokken, haalde de fotograaf het rolletje uit de spoelbak van het toilet en stuurde het direct via post naar Newsweek. In 1990 won hij met het beeld de World Press Photo of the Year. Ook was de foto prominent aanwezig in het Life's fotoboek; '100 Photographs that changed the World' in 2003. 

Meningen verdeeld over statement

De 5 minuut lange reclame laat meerdere historische momenten zien uit de wereld van oorlogsfotografie en heftige gebeurtenissen die allen een plaats hebben in ons iconisch collectief geheugen. Aan het einde is te zien hoe een fotograaf achtervolgd word door chinese soldaten omdat hij foto's wilde maken van de bloederige dag op 4 juni, 1989. Hierna maakt hij het bekende 'tankman' beeld, vanuit zijn hotelraam. Slechts enkele uren na de video online ging was hij al weer verdwenen. Een statement bleef uit. Nu, zo'n twee dagen later heeft Leica een press release online geplaatst over wat er zich precies voordeed. 

Leica; 'De film, die eindigt met het Leica logo is nooit een officiëel gesponsorde film geweest die vanuit het bedrijf gesponsord was. Leica Camera AG heeft er daardoor voor gekozen om de video's offline te halen en heeft spijt van enige mogelijke misverstanden die hierdoor zijn ontstaan.'

Veel mensen hebben online (felle) reacties op het bericht geplaatst. 'Leica heeft zichzelf zwak geuit door de video online te verwijderen. Een treurige dag voor vrijheid van meningsuiting', 'ik kan niet geloven dat Leica zo heeft gehandeld, sta achter je product. Een verschrikkelijke keuze'. 

Wat vind jij? Had Leica de reclame online moeten laten staan?

(Beeld: Leica, Youtube)

Lees ook: Leica presenteert de Leica SOFORT Black

 

afbeelding van Siem van Woerkom

Siem van Woerkom | Content Editor

Bekijk alle artikelen van Siem