Koele kleurtonen in je foto

Amy Schutte 1675

De kleurtoon van je foto bepaalt voor een groot deel de sfeer van het beeld. Daar kun je mee spelen. Laten we eens kijken naar koele kleurtonen en hoe ze een foto beïnvloeden.

De kleurtonen van de foto hebben te maken met het onderwerp, of beter de kleur van het onderwerp, en met de kleur van het licht. Dat kan te maken hebben met het tijdstip, of met eventuele kleurfilters die je gebruikt. En met de witbalans. Zo zet je bijvoorbeeld koele kleurtonen extra aan.

Koele kleurtonen: de kleur van licht

De kleur van daglicht verandert gedurende de dag. Net voor zonsopgang, wanneer de eerste zonnestralen de hemel oplichten, heeft het licht een koele blauwe toon. Tijdens de zonsopgang zelf wordt het warm en goudkleurig: samen met zonsondergang is dit het beroemd gouden uur. Als de zon hoger komt, is het licht fel met weinig kleurtoon. Naarmate zonsondergang nadert gebeurt het tegenovergestelde, het licht wordt weer warmer, goudkleurig en na zonsondergang kleurt het wederom blauw. De gouden uren (die overigens helaas eerder enkele minuten duren) geven vaak mooie resultaten, zeker voor het fotograferen van portretten. Maar ook landschappen zien er mooi uit in hun warme gloed. 

Witbalans

Je kunt de kleur van het licht vangen in je foto, extra aanzetten of neutraliseren met behulp van de witbalans. Onze hersenen stellen zelf de witbalans in. Een wit vel papier ziet er binnen wit uit, maar buiten ook. Maar zoals we al zagen, heb je verschillende kleuren licht. De camera heeft geen hersenen, maar die registreert gewoon het licht dat binnenkomt. Alles wat in je foto wit hoort te zijn, moet natuurlijk ook als wit weergegeven worden. Dit doe je met de witbalans, die wordt gemeten in kleurtemperatuur. Kelvin is de eenheid waarin kleurtemperatuur wordt uitgedrukt. De warmte (rood) of koudheid (blauw) van de keur van het licht wordt hiermee aangeduid. Hiermee leg je dus eigenlijk aan de camera uit dat wit is bij welk licht. 

Koele kleurtonen

Met koele kleurtonen bedoelen we veel blauw in de foto. In de schaduw heb je bijvoorbeeld licht met een koele toon, maar ook tijdens de schemering. Bovendien is daglicht, zeker aan het begin en einde van de dag, koeler dan kunstlicht. Daarom lijken ramen blauw wanneer je binnen foto’s maakt. Dat kan vervelend zijn. Om je witbalans gemakkelijk bij te stellen in de nabewerking zonder kwaliteit te verliezen, kun je het beste in RAW fotograferen. Maar je kunt er ook gebruik van maken, zoals veel fotografen doen tijdens het blauwe uur. Dit is een moment (helaas duurt het niet echt een uur) net na zonsondergang of net voor zonsopgang. Vooral stadsgezichten werken tijdens dit licht erg goed.

Je kunt met koele kleurtonen spelen en ze ook expres in je foto aanbrengen, door de witbalans handmatig in te stellen of door achteraf de witbalans aan te passen, in de nabewerking. Zo kun je de sfeer van je foto helemaal naar jouw hand zetten.

afbeelding van Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy