Kies je standpunt in één keer goed

Amy Schutte 191
Soms wil je erg graag een foto maken van een bepaalde scene of gebeurtenis. Je brengt je camera naar je oog, maakt eventueel je instellingen of gaat voor automatisch, en fotografeert een aantal plaatjes. Niet altijd zijn de resultaten dan zoals je gehoopt had. Soms loont het de moeite om even om je heen te kijken naar wat er gebeurt en er over na te denken wat het beste standpunt is. Dat hoeft niet lang te zijn - dan mis je misschien alle actie - en na een tijdje gaat je gevoel het overnemen. Maar vooral voor het begin hebben we een aantal tips om je te helpen kiezen waar je gaat staan.

Bepaal je onderwerp

Soms is er een landschap, met daarin een molen, waarin een aantal koeien leuk met elkaar aan het spelen zijn. Ik noem maar wat. Dat zijn allemaal verschillende onderwerpen. Zou je die allemaal in je foto willen hebben, dan loop je de kans dat je foto snel rommelig wordt, en dat de kijker niet weet waar hij eerst naar moet kijken. Kies daarom een onderwerp en bepaal dan waar je het beste kunt staan om dát onderwerp centraal te laten zijn in je foto. Het kan natuurlijk best zijn dat je de stoeiende koeien als onderwerp kiest, tegen de achtergrond van de molen. Wellicht zie je zelfs nog een stukje van het mooie landschap. Als de koeien maar zijn waar je je standpunt op hebt aangepast en de koeien moeten het lijdend voorwerp zijn.

Hoogte

Omdat wij als mens de wereld staand aanschouwen, ben je als fotograaf ook geneigd om de camera naar je oog te bewegen en een foto te maken. Maar om een foto interessanter te maken, kun je eens variëren met hoogte. Een landschapsfoto die je vanuit een laag standpunt neemt, waardoor je wat rotsen op de voorgrond krijgt, geeft diepte en perspectief aan je foto. Nu zie je pas goed hoe weids het landschap is. Foto’s van dieren kun je het beste maken vanaf ooghoogte. Zo heeft de kijker het meeste ‘contact’ met het onderwerp. Wat dus betekent dat je plat op de buik moet voor die schattige dwergkonijntjes. Hetzelfde geldt voor kinderen, als kun je daarvoor vaak op je knieen. Kies ook eens een niet alledaags standpunt. Recht naar beneden fotograferen in een trappenhuis kan bijvoorbeeld een te gek resultaat geven. Of recht naar boven in een dichtbegroeid bos.

Ga dichtbij

Een macrolens kun je zelf maken, of (eventueel tweedehands) aanschaffen. Het geeft leuke mogelijkheden om alledaagse onderwerpen eens anders in beeld te brengen. Ook hier is het wisselen van hoogte een leuk experiment. Ga eens op een opstapje staan en maak een close up beeld van wat fruit bijvoorbeeld Sluit het onderwerp helemaal in in je kader zodat je nauwelijks nog herkent wat het is. Maar voor elke lens geldt, kom eens heel dichtbij, zodat je anders naar het onderwerp kijkt en letterlijk een ander perspectief biedt met je foto’s.

Wees creatief

Om een te gekke foto te krijgen, moet je soms rare manoeuvres uithalen. Een foto van de kat aan de onderkant van de glazen tafel is niet eenvoudig (op je rug liggen, reflectie, de kat wil niet) maar kan hele grappige foto’s opleveren. Stap de kamer uit en fotografeer een tafereel door de deurpost, waarbij je de deurpost zelf in je compositie opneemt. Of vanaf buiten, door het raam. Je foto’s krijgen een ander sfeer, de kijker voelt zich nu ook een toeschouwer, een voyeur bijna.

Wees niet direct tevreden

Wanneer je je camera naar je oog beweegt en je klaarmaakt om een foto te maken, wacht dan even een seconde. Probeer een stapje naar links te doen (eventueel in je hoofd) en naar rechts, naar voren en naar achteren. Hoe verandert je foto? Wordt ‘ ie er beter van? Door jezelf aan te leren niet meteen in het wilde weg te gaan schieten, wordt je aan de voorkant al kritischer. Dus klik niet meteen, maar geef jezelf even de tijd om de keuze van je standpunt bewust te maken.

 

afbeelding van Amy Schutte
Door: Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy