Jong talent: Anniek Snoeijs

Jong talent: Anniek Snoeijs

Redactie digifoto Starter 1910
Nieuwe fotografen weten steeds weer opnieuw te inspireren. Disnet hield daarom een meesterproef voor studenten van het Sint Lucas, een wedstrijd waarbij de studenten kans maakten op een Godox Pro Bardt kit, een professionele flitserset waar ze de rest van hun carrière prachtige foto's mee kunnen maken. Eén van de studenten die deelnam aan de wedstrijd was Anniek Snoeijs. Haar werk rondom de vier seizoenen is prachtig en we verwachten dan ook dat we in de toekomst nog veel van haar gaan zien. We spreken haar over haar werk en ideeën.

Tekst Eefke Burg | Fotografie Anniek Snoeijs

Anniek Snoeijs maakte haar meesterproef over de vier jaargetijden

Het thema van de meesterproef van Anniek Snoeijs was de vier jaargetijden. 'Deze serie wilde ik graag in de studio vastleggen. De vier jaargetijden zijn namelijk al een aantal keer gefotografeerd maar dan vooral in de natuur.' Anniek wilde dit keer dan ook juist een andere aanpak, met modellen en kunstmatig licht. 'Ik ben per seizoen een decor gaan bouwen, bestaande uit drie panelen en voor elk seizoen heb ik die in een bepaalde kleur geverfd. Per seizoen heb ik mijn modellen afgestemd, waarbij ik heb gekeken naar de kleuren en welk model waar het beste bij paste, zodat dit voor mijn gevoel het beste klopte. De serie gaat dan ook over hoe ik de seizoenen zie, want voor iedereen is dat natuurlijk anders.

Eén van de foto's die ze maakte was een model in oranje kledij, met opvallende dromerige hoeken. 'Er was een voorbeeld van een andere fotograaf die mij heel erg inspireerde. Uiteraard wilde ik dit niet namaken, maar ik was benieuwd hoe de vervaging in de hoeken was gemaakt. Ik ben hiermee gaan experimenteren. Voor mij was het belangrijk dat ik dit effect bereikte in de foto zelf en dat ik dit niet achteraf in Photoshop toe zou voegen.' Het effect heeft ze bereikt door in een transparant vel te gebruiken waar ze een gat in heeft geknipt. 'Het is daarbij wel belangrijk dat het vel transparant is, maar ook weer niet té doorzichtig. Het was veel zoeken en ermee spelen want het wilde niet meteen lukken.'  

In haar vier jaar bij het Sint Lucas heeft ze veel geleerd. 'Je moet wel echt leren om fouten te maken, want daar leer je uiteindelijk heel veel van,' aldus Anniek Snoeijs. 'Wat ik het mooiste vond aan mijn studie is dat ik via-via al een aantal keer mijn werk heb kunnen exposeren, dat blijft toch erg bijzonder.' 

Tijdens haar studie liep ze stage bij Bram Delmee en Frank Ruiter. 'Bij allebei de fotografen heb ik een hele andere ervaring opgedaan. Bij Bram leerde ik vooral hoe ik commercieel kon fotograferen en hoe ik het beste samenwerkte in een team. Frank is een daglichtfotograaf die veel fotografeert voor NRC en de Volkskrant. Persoonlijk werk ik vooral met flitslicht en het was heel interessant te zien hoe hij met bepaalde accessoires het licht toch perfect afstelt, zonder hiervoor lampen te gebruiken. Dat was voor mij wel een eyeopener.'

Het werk wat ze in het kader van de wedstrijd schoot, sluit erg aan bij de rest van haar werk. 'Ik fotografeer veel mode en richt me daarbij ook op styling.' Eén van de andere projecten waar ze mee bezig is geweest is een modeserie gemaakt op het NDSM-werf in Amsterdam. 'In de serie Urban Nomad richt ik me heel erg op de urbanstijl en bijbehorende kleding en zocht ik de contrasten op tussen de stoere kant op van mode en aan de andere kant de vrouwelijke lijnen.'

De techniek die ze tijdens haar stage bij Frank Ruiter heeft opgepikt, heeft ze zelf ook toegepast in haar Urban Nomad-serie, door hier slechts te werken met reflectieschermen. Dat zou je niet zeggen als je de lichtverschillen ziet. Nabewerking past ze slechts met mate toe. 'Ik vind het belangrijk dat het nog steeds echt aanvoelt en dat het geen masker wordt. In die zin mag nabewerking best aanwezig zijn, maar moet het vooral versterken aan de foto en daar geen afbreuk aan doen. Ik probeer daarom altijd de balans te vinden tussen net genoeg toevoegen zonder daarbij echt over de grens te gaan.'

In de tas van Anniek Snoeijs:

Fujifilm GFX 50S
Fujinon Objectief GF 120mm F4 R LM OIS WR Macro
Fujifilm GF 32-64mm
Pentax K3-2
Pentax SMC DA 50mm f/1.8
Tamron AF 70-200mm F/2.8 Di LD (IF) Macro (Pentax)
Lampen van Hensel en Broncolor
Reflectiescherm
Studiostatief

Over de Godox Young Talent Award

Jong talent heeft een andere kijk op de wereld en weet telkens weer opnieuw te inspireren. Om dit talent te stimuleren riep Disnet de Godox Young Talent Award in het leven: een prijs voor de beste nieuwkomer van het jaar. Aan de Godox Young Talent Award is de Godox Pro Bardt Kit verbonden: een professionele lichtset die veel mogelijkheden biedt. De lichtset is samengesteld door professioneel fotograaf Bardt Wouters, die bloedmooie portretten schiet en jong talent stimuleert door middel van het geven van workshops.

afbeelding van Redactie

Redactie digifoto Starter | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie