Gratis fotograferen: ja of nee?

Amy Schutte 466
Of je nu een hobby fotograaf bent, net de eerste stappen op professioneel gebied aan het zetten bent of een door de wol geverfde pro bent: er wordt vast een keer aan je gevraagd een fotoshoot voor niets te doen. Gratis.

En als je je weleens op fotografie fora, Facebook pagina’s of andere social media begeeft, weet je ook dat dat je ten zeerste wordt afgeraden. Maar als net-startende ondernemer kan het zijn dat je het toch overweegt. En soms is het heus niet zo’n gek idee. Bijvoorbeeld in de volgende gevallen.

Nieuwe spullen uitproberen

Als je net een nieuwe body hebt aangeschaft, kan het zijn dat je deze nog niet helemaal instinctief kunt bedienen. Bovendien ben je vaak nog niet helemaal zeker van de uitkomst; zijn je foto’s scherp (op de goede plek), wanneer treedt er ruis op en hoe zit het met een eventuele overgang van cropsensor naar fullframe? Bij nieuwe objectieven weet je misschien nog niet waar de sweet spot is, welke diafragmaopening geeft bijvoorbeeld een scherp resultaat? Wanneer treedt er een fijne bokeh achtergrond op? Dit zijn allemaal dingen die je niet wilt uitvinden tijdens een shoot waar een klant je voor betaalt. Natuurlijk kun je voor jezelf aan de slag gaan, maar je kunt in dit geval eventueel een gratis shoot doen om je apparatuur te leren kennen.

Nieuw genre

Als je bijvoorbeeld normaal landschappen fotografeert, maar graag aan de slag wil met newborn fotografie, loop je ongetwijfeld tegen wat vragen en problemen aan. Je hebt een nieuw plan van aanpak nodig, en andere apparatuur. En voordat je jezelf kunt verkopen, heb je ervaring nodig. Net als een portfolio. Voor je eerste stappen in een nieuwe tak van sport, is het wellicht een goed idee om klanten niet de volle prijs in rekening te brengen. Misschien kun je een korting geven, of voor vrienden of familie je diensten voor niets aanbieden.

Goede doelen, gratis?

Er zijn veel goede doelen die genoeg budget tot hun beschikking hebben. Grote organisaties met betaalde krachten. Natuurlijk hoef je voor hen niet voor niets aan de slag te gaan, het heeft jou immers genoeg investeringen gekost om te komen waar je nu bent, en je apparatuur was ook niet gratis. Maar er zijn ook kleinere goede doelen, die dat soort budgetten niet hebben. Als je voldoende tijd hebt, en zo’n organisatie een warm hart toedraagt, kun je natuurlijk overwegen om kosteloos voor hen te fotograferen. Het geeft je wellicht interessante foto’s, en voor je bedrijf kan het ook interessant zijn om goede doelen te steunen, marketing technisch. Je steunt ze niet in geld, maar in mooie foto’s.

Portfolio bouwen

Dit is het argument dat veel mensen/bedrijven/NGO’s zullen gebruiken om je te overtuigen dat je gratis voor hen moet werken. In de meeste gevallen is het onzin. Maar niet altijd. Wanneer dat zo is, is aan jou - en aan jou alleen - om te bepalen. Heb je weinig foto’s om jezelf mee te verkopen? Of zijn ze sterk verouderd? Of wil je een veelzijdiger portfolio opbouwen? Dan zou je kunnen overwegen om voor niets aan de slag te gaan. Behoud ten allen tijden het copyright over je eigen werk, en maak afspraken over eventuele naamsvermelding.

Niemand wil gratis werken. Fotografie is een dure tak van sport, en de verkoper van je nieuwe apparatuur geeft het je ook niet voor niets wanneer je hen naamsvermelding geeft. Maar, in sommige gevallen kun je er zelf je voordeel mee doen. Laat je niet onder druk zetten en maak de afweging: hoeveel tijd ben je er aan kwijt, wat kan het je opleveren? Zorg dat je duidelijke afspraken maakt. Soms is een kleine investering in je bedrijf nodig, voor het grote geheel.


 

afbeelding van Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy