Zelf proberen: productfotografie

Amy Schutte 1210
Productfotografie wordt door veel fotografen gekozen om hun eerste stappen als betaald fotograaf te zetten.

En dat is logisch; online winkelen is nog steeds booming, dus de markt is goed. Bovendien heb je voor productfotografie niet zo heel erg veel (dure) spullen nodig.

Wat heb je nodig

Laten we er even vanuit gaan dat je producten klein genoeg zijn om op een tafel te passen. Voor bijvoorbeeld auto’s of fietsen heb je een meer uitgebreide setup nodig. Maar de meeste webshop artikelen worden met de post verzonden en zijn niet zo omvangrijk. Natuurlijk heb je een camera nodig. Een statief is voor productfotografie ook noodzakelijk. Verder moet je goed over de achtergrond nadenken. Je kunt allerlei achtergrond materialen aanschaffen, in verschillende prijsklassen. Verder is licht erg belangrijk, de producten moeten mooi gelijkmatig belicht worden. Je wil ze natuurlijk op hun mooist op de foto hebben, dus zacht licht is noodzakelijk, het liefst van tenminste twee lichtbronnen. Harde schaduwen zijn bij productfotografie niet gewenst. Voldoende licht is dus belangrijk, en een (wit) reflectiescherm kan daarin ook handig zijn.

Apparatuur voor productfotografie

Bij goede belichting is in principe elke hedendaagse camera goed genoeg voor productfotografie. Zorg wel dat je deze goed kunt bedienen, want onscherpe foto’s zullen niet worden goedgekeurd. In principe kun je met de meeste objectieven uit de voeten, al is een groothoek niet zo handig vanwege eventuele vervorming. Je standaard kitlens is bijvoorbeeld al prima. Voor hele kleine producten kun je een macro objectief gebruiken. Zoals eerder gezegd is een statief aan te raden. Zorg voor een statief recht boven het onderwerp kunt hangen, met de camera recht naar beneden. Veel producten liggen plat, en dit scheelt je een hoop tijd en werk in de nabewerking (als je ondersteunende materialen weg moet werken).

Scherpte

Bij productfotografie is het belangrijk dat het product helemaal scherp is. Je kunt best werken met een kleine scherptediepte, als je bijvoorbeeld de omgeving leuk hebt gedecoreerd en het product zelf er meer uit willen laten springen. Maar het onderwerp zelf dient van voor tot achter scherp te zijn. Potentiële klanten moeten immers aan de hand van jouw foto beoordelen of ze het product willen kopen. Wanneer je met een macro objectief aan de slag gaat, zul je wellicht moeten denken aan een techniek als focus stacking, waarbij je door het combineren van verschillende foto’s het hele onderwerp uiteindelijk scherp weergeeft, ook bij een kleine scherptediepte.

Nabewerken

Afhankelijk van de wensen van de opdrachtgever, is nabewerking een goed idee. Voor veel webshops zijn foto’s van verschillende kanten gewenst, met een neutrale (vaak witte) achtergrond. Zorg dan dat de achtergrond mooi is, egaal belicht en zonder stofjes of vlekjes. Goed inzoomen in de nabewerking maakt het makkelijker om kleine vlekjes te signaleren en weg te werken. Of soms is een foto van een verzameling producten gewenst, in een mooi gedecoreerde omgeving, bijvoorbeeld om een nieuwe collectie aan te kondigen. Vraag van tevoren waar de foto voor gebruikt wordt. Dat is vooral belangrijk voor de afmetingen. Headers of websites zijn vaak panorama- achtig, en het is handig om dat van tevoren te weten. Zo kun je je opstelling hier vast op aanpassen.

Bouw een portfolio website voor productfotografie

Het voordeel aan productfotografie is dat veel klanten terugkomen. Mits ze natuurlijk tevreden zijn. Vaak komen er regelmatig nieuwe producten of collecties bij, dus je hebt een redelijke toevoer van werk. Om aan klanten te komen, is het een goed idee om een (online) portfolio op te bouwen. Zorg dat daarop alleen productfoto’s te vinden zijn, maar varieer in het aanbod. Zo kunnen potentiële klanten zien dat je gespecialiseerd bent in productfotografie, maar daarbinnen wel veelzijdig bent. Om je portfolio op te bouwen als je nog geen betalende klanten hebt, kun je natuurlijk allerhande items in je eigen huishouden fotograferen. Handig!

afbeelding van Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy