Voor- en nadelen van dropshipping
In dit artikel lees je alles over de voor- en nadelen van dropshipping. We vergelijken dropshipping hierbij met ‘een conventionele webwinkel’ waarbij je wel zelf producten in voorraad houdt en verstuurt.
De voordelen van dropshipping
Laten we met het goede nieuws beginnen. Wat zijn de belangrijkste voordelen van dropshipping? Weinig kapitaal nodig: Als dropshipper hoef je geen voorraad aan te leggen. Je betaalt alleen de inkoopkosten voor de producten die je verkoopt. Op deze manier voorkom je allerlei risico’s, zoals financieringsproblemen. Je blijft ook nooit zitten met een grote hoeveelheid onverkochte spullen.
Een voordeel aan het feit dat je geen voorraad hoeft in te kopen, is dat je met een groot assortiment kunt beginnen in je webwinkel. Op deze manier kun je makkelijker concurreren met bestaande bedrijven. Je kunt ook beter kijken welke producten succesvol zijn en welke niet.
Makkelijk om mee te beginnen: Het is tegenwoordig heel makkelijk om je eigen dropshipping winkel te beginnen. Via webwinkelsoftware als Shopify zet je binnen een paar uur je eigen webwinkel op. Deze kun je eenvoudig verbinden met een leverancier van je producten. Als je op deze manier te werk gaat, hoef je veel wielen niet opnieuw uit te vinden. Je voorraad wordt beheerd, je producten worden op goedkope en veilige wijze verpakt en vervoerd en je dropshipping partner handelt ook vaak de retouren af.
Weinig overhead: Als dropshipper hoef je geen magazijn te huren en je hoeft geen ingewikkelde voorraadadministratie bij te houden. Sommige dropshippingbedrijven hebben minder dan €100 per maand aan vaste kosten.
Schaalvoordelen: Een dropshipping leverancier heeft allerlei schaalvoordelen waar jij gebruik van kunt maken. Als kleine webwinkelier is het moeilijk om korting te bedingen bij de inkoop van producten. Je dropshipping leverancier onderhandelt namens meerdere webwinkels en bedingt zo lagere prijzen.
Ook als je bedrijf groter wordt, dan heb je voordeel aan een dropshipping leverancier. Als een normale webwinkelier van 50 naar 500 bestellingen per week gaat, betekent dat heel veel extra
werk. Voor het dropshipping groothandel is dat een klein beetje extra drukte.
De nadelen van dropshipping
Tot dusver lijkt het alsof dropshipping een fantastisch alternatief is voor een normale webwinkel met inventaris. Helaas zijn er ook een paar flinke nadelen.
Lage marges: Het is makkelijk om een dropshipping webwinkel te beginnen. Tegelijkertijd krijg je niet snel het exclusieve recht om een bepaald product te verkopen. Dit zorgt ervoor dat de concurrentie moordend is. Sommige bedrijven nemen genoegen met hele lage winstmarges op de producten.
Ook concurreren op service is niet altijd goed mogelijk; je bent voor veel zaken overgeleverd aan je leverancier. Als je je leverancier niet op zaterdag kan leveren, dan kun jij dit niet aan je
klanten bieden.
Weinig invloed op voorraden en assortiment: Als je zelf de producten op voorraad houdt, dan heb je de controle. Je dropshipping groothandel hoeft niet altijd de producten op voorraad
te hebben die voor jou belangrijk zijn. De groothandel kan ook eenzijdig besluiten om iets uit het assortiment te halen.
Als je in een trendgevoelige markt zit, dan wil je graag dat je groothandel producten op voorraad heeft die mogelijk goed gaan verkopen. Niet iedere groothandel is bereid dit risico te nemen. Je moet hier goed op letten bij het selectieproces.
Een laatste beperking is dat sommige producten niet geschikt zijn voor Dropshipping. Sommige merken staan alleen maar toe dat de producten via officiële kanalen worden verkocht. Producten die snel verouderen, zoals bepaalde soorten elektronica, zijn niet interessant voor dropshipping leveranciers.
Complexe bestellingen: Om een compleet assortiment aan je klanten aan te bieden, is het vaak nodig dat je samenwerkt met meerdere leveranciers. Dit maakt het erg complex om je klanten te bedienen. Het kan best een keer gebeuren dat een klant bestelling plaatst met goederen die bij drie verschillende leveranciers weg moeten komen. Dit kan grote gevolgen hebben voor je marges, tenzij je je klant laat opdraaien voor de extra verzendkosten.
Jij blijft verantwoordelijk: Uiteindelijk blijf jij verantwoordelijk voor het succes van je webwinkel. Als je dropshipping leverancier producten slecht verpakt, dan heb jij een probleem. De consument klopt bij jou aan, want jij hebt hem de producten verkocht.
Minstens zo belangrijk is het dat je producten verkoopt die van goede kwaliteit zijn. Als mensen producten retourneren of opsturen voor garantie, dan gaat dat snel ten koste van je winstgevendheid. Tegenover iedere retour moeten vaak meerdere succesvolle verkopen staan.
Wel of niet dropshippen?
Dropshipping is een mooi businessmodel voor mensen die zonder al te veel risico geld willen verdienen met een webwinkel. Juist omdat de risico’s laag zijn, is de concurrentie moordend. Dropshipping is niet alleen geschikt voor starters. Ook gevestigde webwinkeliers kunnen een deel van hun assortiment laten dropshippen. Dit is een goede strategie om producten buiten je kernaanbod te verkopen.