Tip: Benut het hele kader

Amy Schutte 212
Veel beginnend fotograferen richten zich op een onderwerp dat ze willen fotograferen en maken daar een zo mooi mogelijke foto van. Maar vergeet ook de rest van het kader niet.

Als fotograaf heb jij de controle over het beeld. Het hele beeld. Wees je dus bewust van alles wat er in het kader te zien is, ook ver weg en in de kleinste hoekjes. Zo creëer je een mooi beeld, hopelijk met een fijne compositie.

Neem de tijd

We geven deze tip vaker, en dat komt omdat het goed advies is: doe het rustig aan. Ga niet zomaar in het wilde weg foto’s schieten in de hoop dat er een goede foto bij zal zitten. Soms zal dat vast wel zo zijn, maar in de meeste gevallen kom je met middelmatige foto’s thuis. Door even de tijd te nemen en na te denken over het beste standpunt en de mooiste compositie, kun je een veel beter resultaat behalen. Daarbij gun je jezelf de tijd om niet alleen het onderwerp naar je zit te krijgen, maar kritisch te kijken naar wat er in de rest van het kader te zien is.

Fixeer je niet op het onderwerp maar op het hele kader

Wanneer je foto’s maakt van een specifiek onderwerp ben je natuurlijk vooral bezig met dat onderwerp. Het is dan gemakkelijk om de rest van het beeld te vergeten. Maar een goede foto kenmerkt zich door een fijne balans. Is er bijvoorbeeld ergens in je kader een licht voorwerp of lichte plek te zien? Dan zal dit waarschijnlijk veel aandacht trekken. Of wellicht staat er een boom of huis achter je onderwerp, en lijkt dat op een tweedimensionale foto uit het onderwerp te komen. Probeer je hele beeld te beoordelen en daarbij zo min mogelijk afleiding in het kader te krijgen. Zorg dat alle elementen ‘los’ komen en vermijd teksten en felgekleurde elementen, zeker als je onderwerp neutraal gekleurd is.

Denk in vlakken

Het schijnt zo te zijn dat de beroemde fotograaf Henri Cartier-Bresson besliste welke foto’s hij ging afdrukken door ze te beoordelen op hun geometrische eigenschappen. Hij keek daar meer naar dan slechts het onderwerp. Door je foto’s eens anders te beoordelen, ga je anders kijken. Cartier-Bresson keek bijvoorbeeld naar de indeling van het kader, waarbij hij automatisch het hele beeldvlak meenam. Doe dit ook, en beoordeel het hele kader van je foto, niet slechts het onderwerp.

Observeer en denk steeds aan het kader

Als je op pad bent om te fotograferen is het een goed idee om je in de kunst van het observeren de bekwamen. Dat wil zeggen dat je alles bekijkt als mogelijk onderwerp. Hoe zou ik dit in beeld kunnen brengen? Wat zou ik dan zien op de foto? Dit hoef je overigens niet alleen toe te passen als je op pad bent met je camera, je kunt je fotografisch oog altijd en overal trainen. Het wordt op een gegeven moment een tweede natuur. Op die manier zie je instinctief wat er in het kader te zien zal zijn, en wat je er wel of niet in wilt hebben. Je blik wordt als het ware de aspect ratio van je camera.

Als fotograaf ben jij in controle, jij bepaalt het beeld dat uiteindelijk te zien zal zijn in de foto. Vergeet dus niet dat je een heel kader hebt, en alles van invloed kan zijn op de foto.

afbeelding van Amy Schutte
Door: Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy