Straatfotografie: besluitvaardigheid ontwikkelen

Franciëlle Rozendal 866
De betekenis van besluitvaardigheid is het vermogen om een definitief resultaat te produceren, voornamelijk snel en effectief. In de fotografie komt het er op neer dat het vermogen om iets snel te herkennen en vast te leggen in een creatieve fractie van een seconde, zich ontwikkeld. Snel en met de intentie. Dit concept is niet geromantiseerd, besluitvaardigheid maakt een belangrijk deel uit van fotografie.

Henri Cartier-Bresson

“Het hoofd, het oog en hart uitlijnen is de definitie van fotograferen. Het is een manier van leven.”Henri Cartier-Bresson

In 1952 publiceerde Henri Cartier-Bresson Images á la Sauvette, vertaald in het Nederlands als Het Beslissende Moment. Dit monumentale boek gaat over zijn fotografische benadering en bevat veel van Bressons gedachten over kunst, filosofie, psychologie en het leven zelf.

Voordat hij dit iconische boek schreef, richtte Bresson samen met collega-fotograaf Robert Capa in 1947 het fotoagentschap Magnum op. Ook had Bresson de afgelopen 20 jaar gewerkt aan het verfijnen van zijn fotografische aanpak en Images á la Sauvette was tot dit punt de cumulatie van zijn filosofie. Zo zou je kunnen stellen dat deze publicatie het magnum opus van Henri Cartier-Bresson werd dat de genres van fotojournalistiek en straatfotografie vorm gaf en vestigde.

Vaardigheden

“De definitie van fotografie is voor mij de synchronische herkenning in slechts een fractie van een seconde.”Henri Cartier-Bresson

Over Images á la Sauvette staat veel geschreven en komt van toepassing betreffende straatfotografie. Woorden als intuïtie, anticipatie, mindfulness en spontaniteit worden in het boek vaak genoemd. Deze karaktereigenschappen zijn cruciale ingrediënten in het construeren van een impactvolle opname. Kunst en ambacht resulteren dan ook in fotografie; daarom is het van belang om deze praktische kwaliteiten en vaardigheden te bespreken om door te groeien tot  een competent fotograaf. Bresson maakt gebruik van de term synchronische herkenning, of simpel gezegd het vermogen om een goede fotograaf te identificeren wanneer die vlak voor je neus plaatsvindt. De logische stap die na deze herkenning volgt is de beslissing over het maken van een opname.

Nog niet begonnen? Klik hier voor basistips betreffende straatfotografie.

Success door besluitvaardigheid

“Fotografie valt niet te vergelijken met schilderen. Er is sprake van een creatieve fractie van een seconde tijdens het fotograferen. Het oog moet een compositie of expressie herkennen die het leven aanbiedt en je moet intuïtief weten wanneer je op de cameraknop klikt. Dit is het moment dat de fotograaf creatief bezig is. Als het moment eenmaal voorbij is, dan valt het niet meer terug te halen.” Henri Cartier-Bresson

Succesvolle mensen zijn vaak besluitvaardig. Zij laten dingen niet zomaar op hun afkomen, maar maken een impactvolle en getimede beslissing die vormt wat er om hun heen gebeurt. Gelukkig is besluitvaardigheid te leren met kennis en oefening. Natuurlijk zijn sommige mensen van nature besluitvaardig, maar het kan geen kwaad om te leren hoe we beslissingen op een snelle en consistente wijze maken.

Besluiteloos is kansloos

Iemand die moeite heeft met het maken van beslissingen, verdoet veel tijd en is de oorzaak van onnodige stress en angst. Een besluiteloos persoon leeft vaak in het verleden of te ver in de toekomst. Ze maken zich druk hoe hun besluit ze in de toekomst kan beïnvloeden.  

Tegenwoordig sleept een besluiteloze fotograaf een tas vol lenzen mee, maar is er nog steeds niet uit wat het subject gaat worden. Zonder voorbereiding legt de besluiteloze fotograaf maar vast wat zijn kant op komt: natuur, architectuur, straat, portretten enzovoorts. Dit resulteert vaak in weinig genomen opnames en de besluiteloze fotograaf is ook niet tevreden met de wel genomen opnames.

Hoe ontwikkel je besluitvaardigheid?

Zoiets gebeurt ons allemaal wel eens, en dat is ook geen ramp. Het worden van een fotograaf met besluitvaardigheid kan worden geleerd en ontwikkeld na verloop van tijd.  Wat fotografie impliceert is de herkenning van het ritme in de wereld vol realiteit. Het oog zoekt focus op een bepaald subject in de massa van de realiteit; de camera registreert simpelweg dit besluit op beeld.”Henri Cartier-Bresson

Om jezelf te ontwikkelen tot een fotograaf met besluitvaardigheid zijn hier een paar tips:

  • Beslis van te voren op welk tijdstip je wilt gaan fotograferen. Een succesvolle fotograaf heeft vaak een specifieke genre of stijl waar ze op het moment aan werken, of een reeks aan opnames die ze wensen vast te leggen. Het subject of thema kan algemeen zijn of juist heel specifiek. De sleutel is om een visie voor oog te hebben en je hier aan vast te houden voor een bepaalde periode.
  • Als je Instagram vaak gebruikt, bestudeer dan een fotograaf die je het meest waardeert. Waarschijnlijk kom je dan steeds soortgelijke thema’s, patronen, stijlen of subjecten tegen. Besluitvaardige fotografen hebben dan ook niet de neiging om onnodig rondom het best betreffende subject te springen, maar houden zich vast aan een redelijke focus en een makkelijk te onderscheiden stijl of thema.  

 

“Je wilt doelgericht iemands adem weg te nemen als alle faculteiten samen komen in het gezicht van de vluchtende realiteit.” Henri Cartier-Bresson

 

  • Een andere handige tip is het simplificeren van je uitrusting en omgeving. Vroeger was het heel normaal om als fotograaf gebruik te maken van maar één camera, lens of filmtype voor langere periodes in zijn carrière. Het hebben van keuzes is geen slecht iets, maar het belemmert wel je besluitvaardig vermogen. Less is more.
  • Probeer niet te veel van uitrusting te veranderen tijdens het schieten. Hoe minder keuzes je hoeft te maken, des te meer focus je kunt leggen op het fotograferen tijdens de momenten zelf. Een goede voorbereiding scheelt een heleboel stress.

Herkennen en vastleggen

“Van alle bestaande middelen die er zijn om iets uit te drukken, is fotografie de enige die voor altijd het precieze en voorbijgaande moment weet vast te leggen. Fotografen handelen in dingen die voortdurend verdwijnen en wanneer ze eenmaal verdwenen zijn, is er geen bedenksel op aarde die ze weet terug te halen. Het is niet mogelijk om een afdruk uit het geheugen te ontwikkelen.”Henri Cartier-Bresson

De belangrijkste vaardigheid voor een straatfotograaf is het vermogen om een ‘voortdurend verdwijnende’ scène te herkennen en vast te leggen. Het soort lens maakt niet uit; als je niet in staat ben om een opname op een besluitvaardige manier waar te nemen en vast te leggen, sta je met lege handen, omdat je niet snel genoeg reageert als het beslissende moment je weer voorbijgaat. Het verbeteren van dit vermogen gebeurt niet in één dag tijd, maar besluitvaardigheid is een vaardigheid die je in de loop van tijd ontwikkelt.

Nog een praktische tip:

  • Probeer de dag door beelden bekijken en mentaal vast te leggen, zonder een camera. Het is te vergelijken met een topsporter die vlak voor de wedstrijd visualiseert en zo mentaal het eindresultaat repeteert. In de tijd van Bresson werden alle opnames nog gevisualiseerd, omdat de zojuist gemaakte opnames niet direct te bewonderen waren, voor maanden en soms zelfs jaren. Bresson zelf fotografeerde met zijn Leica-afstandsmeters, dus zijn omlijsting, scherptediepte en gezichtsveld werden ook allemaal gevisualiseerd.

Sommige mensen zien dit misschien als een nadeel, maar het leert je dingen zelfstandig waar te nemen of te visualiseren. Als beginnende fotograaf helpt het hebben van een onmiddellijke feedback via een digitale camera, om je vaardigheden als fotograaf te versnellen. Hoe vaker je opnames maakt, hoe beter ze na verloop van tijd worden. Echter zal het gebruik van deze feedback als leermiddel uiteindelijk een plateau bereiken en je groei als fotograaf belemmeren.

Conclusie

Het is een krachtige vaardigheid die je fotografie alleen maar verbetert om je gevisualiseerde opnames in je hoofd te matchen met het uiteindelijke resultaat. Het is daarom handig om het LCD-scherm uit te schakelen tijdens het fotograferen. Hierdoor wordt het makkelijker om je te concentreren op het moment, snelle beslissingen te nemen en te vertrouwen op uw vermogen om dat bepalende moment vast te leggen. Wat je beter kunt vermijden is het direct bekijken van de net vastgelegde opname. Doe dit later. Voor nu is het verstandig om je te richten op het vinden en vastleggen jouw eigen bepalende moment.