Review: Fujifilm XF10 - klein, mooi en krachtig

Redactie digifoto Starter 2814
Smartphones maken camera’s overbodig, hoor je vaak. Maar er zijn ook compact camera’s die nauwelijks groter zijn dan een smartphone en waarmee je veel betere foto’s kunt maken. De Fujifilm XF10 is zo’n camera- en nog veel meer.

Wat kun je als camera doen om op een smartphone te lijken? In de eerste plaats een champagne- goud kleurtje nemen. Dat maakt de Fujifilm XF10 niet alleen smartphone-achtig, maar geeft hem in combinatie met het bruine kunstleer op de grip ook een erg chique uitstraling, als van een mode accessoire. (Oké, je kunt deze camera ook in zwart kopen… niet doen!) Wat nog meer?

De XF10 is plat genoeg om niet alleen in een jaszak of een handtasje te passen, maar ook zodanig dat hij niet zichtbaar is. Daarin is hij vrijwel uniek. Hij heeft een klein maar vrij lichtsterk objectief. Zoomen kan de camera alleen digitaal (1,2 en 1,8 x, dus ca. 35 en 50 mm), maar omdat de sensor vergeleken met een gewone compactcamera en zeker een smartphone vrij groot is, is dat een reële optie. De sensor is namelijk van het formaat dat veel reflexcamera’s en serieuze spiegelloze camera’s ook hebben: APS-C. Dat is 15 keer groter dan dat van een smartphone.

Wil je dat zoomen heel gemakkelijk maken, dan kun je de ring om het objectief een zoomfunctie geven. Achter op de camera zit een knop (net boven de knop met een Q erop) waarmee je namelijk de functie van die ring kunt kiezen. Je kunt er ook de ISO-gevoeligheid de witbalans en de filmsimulatie mee kiezen als je dat zo ingesteld hebt.

Nu we het toch over de filmsimulaties hebben: dat is een heel sterk punt van Fujifilm-camera’s. Wanneer je geen zin hebt om uren te besteden aan het zelf bewerken van je foto’s, kun je ze prachtige kleuren geven door middel van speciale Fujifilm filters. En dat gaat met deze Fujifilm heel makkelijk: jij kunt de camera instellen op het professionele RAW-formaat en daarmee zijn alle bewerkingsopties open. Daarmee is hij dus ook geschikt voor de gevorderde amateur die gewoon een heel kleine camera zoekt met een heel goed objectief. Dat is dan meteen de tweede troef van de Fujifilm: de kwaliteit van het objectief.

De derde is de kwaliteit van de sensor. Die sensor maakt ook dat de camera, afgezien dus van het formaat, absoluut niet is te vergelijken met een smartphone. De meeste smartphones hebben twaalf megapixels (de Fujifilm het dubbele), maar kijk je naar de details dan zijn die ook nog eens vervaagd, omdat smartphones altijd ruisonderdrukking moeten toepassen. Ruis zie je bij de Fujifilm XF10 pas in heel donkere situaties en ook dan biedt de camera nog heel veel scherpte. Met de Fujifilm kun je zelfs in heel donkere situaties zonder flits foto’s maken en zonder ruis.

Wil je echter de voorgrond ophelderen met flits of gewoon flitsen, dan kan dat wel, want de camera heeft een ingebouwde flitser die niet echt krachtig is, maar samen met een automatische aanpassing van de ISO-gevoeligheid toch voldoet. Bovenop de camera zit een draaiknop met twaalf standen, maar sommige standen hebben weer andere (sub-)standen, zodat de mogelijkheden vrijwel onbeperkt zijn. Die variëren van helemaal handmatig tot de talloze effectstanden. De camera heeft bijvoorbeeld een normale portretstand maar ook een portretstand (SP) waarbij het gezicht verzacht wordt. Uiteraard kan je met de Fujifilm XF10 ook een Bluetoothverbinding maken met je smartphone en alle foto’s automatisch uploaden. Én wat ook handig is voor het posten op social media: je kunt kiezen uit verschillende beeldverhoudingen, zoals vierkant, 4:3, 17:9 en uiteraard 2:3.

Conclusie Fujifilm XF10

Gelet op de beperkte afmetingen van de Fujifilm XF10 kunnen we hier concluderen dat we van doen hebben met een kleine camera die grootse prestaties levert. Anders gesteld: de Fujifilm XF10 biedt veel waar voor zijn afmetingen.

Beoordeling Fujifilm XF10

+ Zeer compact en plat
+ filmsimulatiekeuzes met prachtige kleuren