Review: Fujifilm X-T30, kleine krachtpatser

Redactie digifoto Starter 2007
De Fujifilm X-T30 is een snelle systeemcamera met dezelfde 26,1 megapixel sensor en processor als de succesvolle X-T3. De camera biedt een beeldsnelheid tot 8 beelden per seconde en heeft 4K videomogelijkheden. De X-T30 is lichtgewicht en levert goede prestaties bij het volgen van bewegende objecten. Hoe doet deze kleine krachtpatser het in de praktijk?

Fujifilm gaat door met het introduceren van camera’s in het midden- en lage prijssegment. Het gevaar is daarbij uiteraard dat het ten koste zou kunnen gaan van de verkoop van de duurdere Fujifilmcamera’s. Wanneer je de X-T30 voor het eerst ziet, is dat gevaar reëel. De camera wekt namelijk de indruk dat hij veel duurder is. Het is een camera waarmee een gevorderde amateur of pro goed zou kunnen werken.

Sensor

De sensor is dezelfde als die van de X-T3. De sensor is qua dynamiek vrij goed en zeker een stuk beter dan de Bayersensor van de X-T100 (getest in digifoto Starter 3.2018).

Autofocus en serieopnamen

Voor de scherpstelling geldt vrijwel hetzelfde. Ook hier dringt de X-T30 door in het gebied van de X-T3. Daarbij moet opgemerkt worden dat de autofocus af en toe wel moeilijkheden heeft om een onderwerp te volgen. In de gewone fotografie voldoet het AF-systeem hoe dan ook erg goed. De snelle autofocus is ook wel een noodzaak, omdat de camera zoveel opnamen per seconde kan maken.

Hier heeft de camera echter ook een paar beperkingen, al kun je dat, gezien de prijsklasse, de camera nauwelijks kwalijk nemen. Op het eerste gezicht zijn de mogelijkheden spectaculair: 30 bps. In dat geval gebruikt de camera echter de elektronische sluiter wat juist bij snelle bewegingen tot vervormingen als ellipsvormige wielen kan leiden (het effect is echter vrij beperkt). Een tweede nadeel van de elektronische sluiter is dat de ruis zichtbaar toeneemt. Met mechanische sluiter haalt de camera acht beelden per seconde. Dat is niet slecht maar wel een stuk minder spectaculair. Toch is dit in veel situaties de beste optie, ook voor de AF.

Ergonomie van de Fujifilm X-T30

Ergonomie is een sterk punt van Fujifilmcamera’s met name door de sluitertijdenknop en diafragmaring. Dat geldt ook voor de X-T30 maar er zijn twee beperkingen. De ene is dat je soms een klein knopje vlak bij de ontspanner kunt verdraaien waardoor de camera alleen nog maar helemaal automatisch kan fotograferen. Dat zal echter niet vaak gebeuren. De tweede beperking is de grote Q-knop op de achterkant die je bij het fotograferen nog wel eens ongewenst in zou kunnen drukken. In april is er echter een firmware update uitgekomen die dit probleem grotendeels oplost. Een latere update zal er uiteindelijk voor zorgen dat de Q-knop, die staat voor Quick, verder te personaliseren valt.

De Fujifilm X-T30 heeft verbeterde videomogelijkheden en is in staat om 4K-opnames te maken inclusief gezicht- en oogdetectie. Er kan ook worden gefilmd in het DCI-beeldformaat (17:9) waardoor beelden een meer filmische uitstraling krijgen. De beschikbare filmsimulaties kunnen ook rechtstreeks worden toegepast tijdens het maken van video-opnames. 4K/30P video kan worden opgenomen als 4:2:0 bit op een SD geheugenkaart. Dit maakt deze camera zeer geschikt voor de meer serieuze videograaf en filmmaker.

De Fujifilm X-T30 is vooral een mini X-T3. Vooral voor wie ook video’s maakt is de X-T30 een aantrekkelijke, rijk uitgeruste camera met een concurrerende prijs.

Adviesprijs € 949,-
Info fujifilm.eu