Met en zonder X-factor

Review: Fujifilm X-A5 en X-E3

Dre de Man 1961

Fujifilm staat onder andere bekend om zijn beeldsensors die een geheel eigen principe hanteren voor de kleurverwerking. Wij bekeken twee Fuji-camera’s met en zonder X-trans-sensor en met en zonder elektronische zoeker. En allebei met een verschillende prijs. Genoeg vergelijkingsmateriaal.

Fujifilm maakt het ons niet gemakkelijk, want of een Fuji-camera nu wel of geen X-trans-sensor heeft, de X zit in de naam. Dat is ongetwijfeld een marketingverhaal, maar duidelijk is het niet. En ach, behalve een enkele journalist van een fotoblad zal niemand zich hier waarschijnlijk druk over maken. Voor de consument staat de X misschien ook wel voor de retro-look, want die hebben veel Fuji-camera’s met elkaar gemeen. Sla er maar eens wat camerafolders uit de jaren zestig op na. Je zult de nodige overeenkomsten ontdekken met de moderne camera's van Fujifilm.

De Fujifilm X-A5 Zilver met XC 15-45mm lens zal voor veel Starter-lezers de meest voor de hand liggende keuze zijn. Met een adviesprijsprijs van € 599,- met objectief zit hij in een zeer populaire prijsklasse. Het is de opvolger van de X-A3. Dat is duidelijk te merken aan de processor die ervoor zorgt dat de camera onder meer sneller scherpstelt. De scherpsteling bevindt zich op een duidelijk hoger niveau, mede doordat het systeem (tevens) gebruik maakt van fasedetectie, zodat de lens meteen de juiste kant op draait.

Hij heeft 91 AF-punten, waaruit een keuze gemaakt kan worden van zones van 9, 25, 49 of 91 AF-punten. Met de pijltjes kan de scherpstelzone verplaatst worden. Negen punten is weliswaar vrij veel, maar dat vergroot ook de snelheid. Er kan ook gebruik gemaakt worden van één enkel punt, maar dan is de scherpstelling duidelijk langzamer en uiteraard kan een onderwerp dan niet gevolgd worden wanneer het beweegt. Verder kunnen beide camera’s beeldherkenning gebruiken bij het scherpstellen, zodat je de camera  bijvoorbeeld kunt laten scherpstellen op een oog naar keuze. Dat maakt de noodzaak van een kleinere zone dan 9 punten ook veel kleiner.

Foto 1: de weergave door de camera

Foto 2: Een bewerking vanaf RAW

Kitlens

De X-A5 wordt geleverd met een kitlens, die nieuw is voor Fuji. Hij begint bij 15 mm en dus is de groothoek wat korter dan bij andere merken: die beginnen meestal bij 16 of zelfs bij 18mm. De lens zoomt elektronisch. Dat is even wennen, maar het zorgt er wel voor dat hij automatisch inschuift bij het uitschakelen. De lens heeft ook stabilisatie. Dat zorgt ervoor dat er minder bewegingsonscherpte optreedt.

De X-A5 is verkrijgbaar in drie verschillende kleuren: met imitatieleer bruin, roze en zwart in combinatie met zilver.

De X-E3 lijkt op het eerste gezicht op de X-A5.  De X-A5 is meer het instapmodel, de X-E3 heeft hogere aspiraties. Dat blijkt meteen al uit de aanwezigheid van een elektronische zoeker. Fotografen die wat meer willen, stellen dat op prijs. Het voordeel van een zoeker is tweeledig. In de eerste plaats kijk je met je ogen en niet met je handen (met andere woorden, het is veel handiger om onderwerpen te volgen). Het tweede voordeel is dat je geen last hebt van zonlicht, want de zoeker is beschermd tegen opvallend zonlicht.

De X-E3 heeft ook een andere sensor. Ook 24 MP, maar wel met de X-factor.  De scherpstelling is ook beter (door de weer snellere processor) wat vooral bij het volgen en herkennen van een onderwerp van pas komt. En dan, hoewel de X-A5 eerder als videocamera gezien zal worden, heeft de X-E3 een  ‘echte’ 4k-instelling met 30 bps. De X-A5 heeft alleen 15 beelden per seconde bij 4k, en gebruikt minder data.

Beide camera’s kunnen wel die 15 bps als fotocamera gebruiken. De foto’s zijn dan wel maar 8MP maar vaak is dat genoeg bij sportfoto’s. Beide camera’s hebben ook een hele reeks aan effecten, maar belangrijker is dat ze de mogelijkheid bieden om de kleuren van de foto’s te laten lijken op de Fuji-films, zoals Provia en Velvia. Dat is één reden waarom de kleuren van de camera’s echt mooi zijn. Meer daarover verderop. Beide camera’s kunnen gebruik maken van 4K burst shooting mode 15 bps met 8 megapixels) en Multi Focus Mode (zie hierna). Kortom: zo op het eerste gezicht lijken de twee camera’s op elkaar, maar wanneer je beter kijkt, zie je duidelijke verschillen.

De X-E3 weet goed doortekening in het blauw van de hemel aan te brengen. Bij RAW lukt dat nog beter dan bij jpg.

Ander publiek

De X-A5 is dan ook een camera voor een ander publiek. Deze camera is eerder voor mensen die een smartphone gewend zijn, de voordelen van een elektronische zoeker niet kennen en die graag en veel selfies maken. Dat kan met de X-A5 zelfs beter dan met de X-E3, Zo is de monitor van de  X-A5 uitklapbaar en om te draaien. Daardoor is de camera ook goed geschikt om mee te vloggen.

Op het eerste gezicht lijken de verschillen tussen de sensoren vrij klein. Qua ruis verschillen ze niet veel (ze leveren goede prestaties) en het aantal megapixels is gelijk. Een fotograaf zou echter wel eens vrolijker kunnen worden van de X-Trans-sensor dan van de ‘gewone’ sensor van de X-A5. Bij gewone foto’s en tests zie je niet veel verschil, maar toen we een tegenlichtopname maakten met een heel lichte maar duidelijk groenblauwe hemel, bleek de X-E3 wonderwel in staat om die goed weer te geven. Bij de X-A5 en bij een andere camera die we parallel gebruikten, lukte dat minder goed.

De X-A5 is weer beter dan de X-E3 in het batterijverbruik. 450 beelden op een lading is voor een spiegelloze camera heel goed. De X-A5 maakt er honderd minder. De retro-look van de camera is niet alleen mooi, maar zorgt er, zoals gebruikelijk bij Fujifilm, ook voor dat de camera zich goed laat instellen. Beide camera’s hebben een handige en mooie belichtingscompensatieknop. De X-A5 heeft ook een programmaknop, bij de X-E3 vervult de selectieschijf voorop die functie, in combinatie met een tweede knop. De X-A5 heeft ook een knop om te kiezen tussen eenmalige en continue scherpstelling (en handmatig).

Voor beginners en gevorderden

Het aardige van de X-A5 is dat hij zowel goed te gebruiken is door beginners als door gevorderden.

Extra functies

Beide camera’s hebben een hele reeks aan extra functies, bijvoorbeeld een portretverbeteringsfunctie. Die functie zorgt ervoor dat de huidtinten op een aangename manier worden weergegeven. Daarnaast beschikken de camera's over een Multi Focus-modus voor focus stacking (maar niet in RAW), het aanpassen van de scherptediepte, zeventien geavanceerde filters en elf filmsimulatiefilters en HDR. Niet iedereen zal er gebruik van maken, maar leuk dat het erop zit.

De functie waarbij de X-A5 in de selfie-modus meteen ook de functie van knoppen omdraait zal daarentegen door vrijwel alle gebruikers gewaardeerd worden. De rotatie activeert ook automatisch een AF-functie voor oogdetectie. Een Bluetooth-connectie kan bestanden bovendien naar smartphone, tablet of instax SP-3-printer overbrengen.

De 15-45mm op de kortste en langste brandpuntsafstand

Conclusie

Beide camera’s kunnen zich meten met de concurrentie door het geringe gewicht en de kleine omvang én de goede ergonomie. AF en beeldkwaliteit zijn echter ook goed. De X-A5 is een fijne camera voor beginners en vloggers. Wie echter meer wil zou eens naar de X-E3 kunnen kijken. Ons beviel vooral de kleurweergave van de sensor van deze laatste camera.

Beoordeling X-E3

+ Licht en compact
+ Goede ergonomie
+ Zeer goede kleurweergave

Beoordeling X-A5

Licht en compact
+ Goede ergonomie
+ Compacte kitlens met mooi bereik

Adviesprijs X-A5 met kitlens € 599,- of losse body € 499,-
Adviesprijs X-E3 losse body € 899,-

digifoto Starter

Dit artikel is geschreven door Dré de Man en verscheen oorspronkelijk in digifoto Starter 2.2018. Wil je alle reviews, al het nieuws en interviews op je deurmat ontvangen? Neem dan nu een abonnement op digifoto Starter magazine.

afbeelding van Dre de Man

Dre de Man | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Dre