DIGIFOTO Pro Awards

Review ColorEdge CS2740, ideale combinatie

Dre de Man 2173

EIZO laat zich met de ColorEdge CS2740 van haar beste kant zien. De 27 inch-monitor met 4k weergave blijkt een ideale combinatie. We leggen je uit waarom!

De combinatie van 27 inch en 4k is ideaal. Om het gevoel te hebben dat je een echte foto voor je hebt, heb je én een groot formaat (A3) én de juiste resolutie nodig. Bij 27”en HD heb je 96 ppi en dan zie je een A3-foto in ware grootte maar niet in de scherpte die een afdruk heeft. Je mist de werkelijkheidsbeleving. Dat zou je kunnen omzeilen door een kleinere monitor te gebruiken, maar dan mis je ook weer de werkelijkheidsbeleving omdat het formaat te klein is. Met 4k en een 27”-monitor haal je 164 ppi en dat is vrijwel ideaal. De breedte van het beeld is dan ook iets groter dan die van de foto, dus je hebt meteen plaats voor paletten. Bij video is het zo mogelijk nog duidelijker. We gaan in vrij snel tempo over op 4k en 4k op een 2k-monitor is natuurlijk veel te weinig. Het grote verschil met fotografie is dat je niet of nauwelijks in kunt zoomen om de scherpte van het beeld te beoordelen, dus je ziet alle details van het beeld – en alle mogelijke tekortkomingen – pas op een 4k-monitor. Full HD op een 4k-monitor lijkt een beetje overkill, maar schijn bedriegt hier, want je krijgt een heel realistische voorvertoning van hoe dit beeld overkomt op een 4k-tv, want HD-tv’s kun je al nauwelijks meer kopen.

'OOK BIJ EEN REDELIJK HOOG NIVEAU VAN OMGEVINGSLICHT ZIE JE DUS NOG STEEDS EEN HOOG CONTRAST'

Goed, 4k en 27” is een must, zoveel lijkt me duidelijk. Ik werk er al jaren mee en vanaf het begin was het een verademing, eindelijk prettig werken zonder beperkingen. Het effect van ruisonderdrukking bijvoorbeeld, van verscherping en ook van kleurverlopen en dergelijke, kun je alleen goed beoordelen op die manier, bij inzoomen krijg je toch maar een beperkte indruk van het totaalbeeld. (Wat niet wil zeggen dat je bij bewerkingen niet af en toe op 100% moet inzoomen, maar dat is een ander verhaal.)

Dan Adobe RGB. Daarvoor geldt eigenlijk: je ziet niet wat je niet ziet. Met andere woorden: bij een ‘gewone’ monitor die alleen de sRGB-ruimte weergeeft, zijn er kleuren die je camera wel opgenomen heeft maar die je bij het bewerken niet ziet. Een sRGB-monitor zet die om naar een kleur die erop lijkt, maar die het niet is. Je werkt dus als het ware blind. Vroeg of laat zal je die foto toch weergeven in een kleurruimte die groter is dan sRGB. Wordt de foto in druk weergegeven, dan zal je een aantal kleuren missen, maar er zullen ook kleuren zijn die CMYK, de kleurruimte voor druk, wél heeft maar sRGB niet. Voor filmbewerking geldt iets soortgelijks. Daar is de DCI P3- kleurruimte steeds populairder en die komt voor een zeer groot deel overeen met Adobe-RGB en de EIZO ondersteunt deze kleurruimte. Zou je dus video bewerken op een sRGB-monitor, kom je bij de weergave ook voor vervelende verrassingen te staan.

De monitor heeft een helderheid van 350 cd / m2 en een contrastratio van 1000: 1. Je kunt desgewenst een eigen instelling maken waarbij je het contrast lager instelt, bijvoorbeeld om vooraf een goede indruk te krijgen van drukresultaten. Heel prettig is dat het hoge contrast niet bereikt is door het scherm glimmend te maken. Ook bij een redelijk hoog niveau van omgevingslicht zie je dus nog steeds een hoog contrast. Het verloop van licht naar donker voor iedere kleur wordt bij EIZO in 16 bit gemeten en voor iedere individuele monitor in een 16 bit LUT weggeschreven zodat je een ideaal gamma krijgt. Gebruik je een 10 bit grafische kaart, dan kun je ook nog een uiterst fijn geschakeerde 10-bitweergave krijgen en dat is in dit geval dan ook volledig gedekt door de hoge nauwkeurigheid van de gammawaarden.

Verder is er ondersteuning voor kleurkalibratie, onder meer met de eigen ColorNavigator 7-software. Zowel vóór als na kalibratie bleek de EIZO inderdaad vrijwel het gehele Adobe RGB-spectrum weer te geven. De EIZO-software ondersteunt ook kleurkalibratie-hardware van derden, zoals die van Datacolor/ Spider, dus je kunt met de software van EIZO en hardware van anderen de monitor kalibreren. Dat gaat heel simpel en duurt ongeveer anderhalve minuut. Dat is sneller dan met behulp van de software van Datacolor en ik kon geen verschil met het eindresultaat vaststellen. De monitor was echter al goed gekalibreerd toen ik hem ontving. Verder beschikt de monitor over USB-C, maar ook deze aansluiting heeft EIZO heel serieus genomen: je kunt er een 60W-laptop op aansluiten die dan dus geen eigen voeding meer nodig heeft. Verder heeft de monitor ook gewone USB-aansluitingen. Ook dat kan heel handig zijn, je toetsenbord en je muis staan een stuk dichter bij je monitor dan bij je laptop.

Conclusie

Niet iedereen realiseert zich dat een monitor een belangrijk onderdeel van je uitrusting is. Dat geldt zeker voor deze EIZO, die op alle gebieden voldoet aan de eisen die je eigenlijk aan je monitor zou moeten stellen. In de test bleek hij alle verwachtingen volledig waar te maken. Een aanrader.

Prijs: € 1.300,- (excl. btw)
Info: eizo.nl

Beoordeling EIZO ColorEdge CS2740

Beeldkwaliteit 9
Bediening 9
Behuizing 8
Prijs / kwaliteit 7
 

Specificaties EIZO ColorEdge CS2740

  • DIAGONAAL SCHERM: 68,4 cm (26.9 inch)
  • RESOLUTIE: 3840 x 2160 (16 : 9)
  • SCHERMGROOTTE: 596,2 x 335,3 mm
  • PIXEL PITCH: 0,155 x 0,155 mm
  • PIXEL DENSITEIT: 164 ppi
  • GRADATIES: 1024 gradaties
  • (65,000 gradaties bij 10 bit)
  • KLEUREN: ca. 1.073.74 millioen colors (10-bit 275
  • Biljoen)
  • KIJKHOEK: 178 ° / 178 °
  • HELDERHEID _STANDAARD_: 350 cd / m 2
  • CONTRAST-RATIO _STANDAARD_: 1000: 1
  • RESPONSE: 10 ms (middentonen)
  • KLEUR GAMUT: Adobe RGB 99%
  • INPUT: USB Type-C (displayport Alt Mode, HDCP
  • 1.3), displayport (HDCP 1.3), HDMI (Deep Color,
  • HDCP 2.2 / 1.4)
  • STANDAARD ENERGIEVERBRUIK: 36 W
  • MAXIMUM ENERGIEVERBRUIK: 168 W
  • AFMETINGEN: 638 x 378 x 75 mm
  • GEWICHT: 10,3 kg (incl voet)

'DE MONITOR WAS AL GOED GEKALIBREERD TOEN IK HEM ONTVING'

afbeelding van Dre de Man

Dre de Man | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Dre