Reisfotograaf: schrik niet van tegenslag

Amy Schutte 450
Er zijn duizenden mensen in de wereld die dromen van een bestaan als reisfotograaf. Of die graag reisfotografie als hobby beoefenen. Een reisfotograaf dient echter sterk in zijn of haar schoenen te staan.

Want op reis gaat vaak niet altijd alles zoals je het gepland had. Je moet met tegenslag kunnen omgaan, en daar het beste van kunnen maken. Het is immers zonde om zonder foto’s thuis te komen, omdat het niet helemaal volgens planning verloopt. Om je voor te bereiden: dit zijn de tegenslagen die je als reisfotograaf kunt verwachten. En natuurlijk geven we je tips om er toch het beste van te maken.

Slecht weer, slecht nieuws voor de reisfotograaf

Het weer is niet te controleren. Helaas. Zelfs in gebieden waar het overgrote deel van de tijd de zon schijnt, kan het ineens spoken. Daar zit je dan met je research om die markt te bezoeken of een tempel te gaan fotograferen. Er zijn twee dingen die je kunt doen. Je kunt gewoon je plannen door laten gaan. Regenhoes om de camera, en gebruik maken van het slechte weer. Zo krijgen je foto’s een heel andere sfeer, maar ze kunnen nog steeds steengoed worden. Je kunt ook uitwijken naar een andere plek. Richt je op de binnenkant van de tempel (als je daarin kunt fotograferen). Wijk uit naar een kerk of museum. Of wissel dagen met elkaar om als dat kan in je planning en hoop op beter weer de volgende dag. Het is handig om van tevoren al wat goede plekken te researchen die overdekt zijn. Een soort ‘voor het geval dat’ lijstje.

Dicht

Het onderwerp van je fotografie kan ook best eens gesloten zijn. Niet alle monumenten, musea, kerken etc zijn doorlopend open. Soms moet er onderhoud gepleegd worden of is er een lokale feestdag die je niet had voorzien. Sta je dan, met je ideeën. Hier kun je niets aan doen. Je kunt rondvragen of de sluiting tijdelijk is, en misschien kun je dan je reisplanning aanpassen. Anders zul je toch een plan B moeten maken en op zoek gaan naar andere trekpleisters. Wellicht kun je de buitenkant nog fotograferen, als je dichtbij genoeg kunt komen. Vraag lokale mensen of ze vergelijkbare onderwerpen kennen. Misschien stuit je op een - veel onbekender - pareltje.

Werkzaamheden

Bijna net zo erg als helemaal geen toegang krijgen, is erachter komen dat je gedroomde onderwerp, waar je misschien een lange reis voor hebt gemaakt, helemaal of deels in de steigers staat. Je kunt hier ook niets aan doen, maar vaak zijn dit soort restauraties langdurige processen: wachten tot het over is is vaak geen optie. Gelukkig staat vaak niet het héle pand in de steigers, dus met een beetje creativiteit (loop helemaal om het gebouw) kun je een standpunt vinden waarbij je de werkzaamheden weg kadert. Eventueel kun je in de nabewerking nog wat meer wegwerken. Zoek naar natuurlijke elementen waarachter je de bouw kunt ‘verstoppen’. Bomen die je precies zo uitlijnt dat ze een deel van de werken verstoppen, kan een oplossing zijn. Of verander de betekenis van je foto’s, en fotografeer juist de bouwwerkzaamheden.

Toeristen lopen de reisfotograaf in de weg

Als reisfotograaf ben je natuurlijk altijd op zoek naar de onbetreden paden, naar plekken die mensen nog niet kennen. Maar het is net zo belangrijk om ook de bekende toeristische trekpleisters mee te nemen. Er is immers vaak vraag naar zulke foto’s, en kan bijvoorbeeld het Colosseum ontbreken in een reportage over Rome? Op dit soort plekken vind je vaak drommen toeristen, die maar niet uit je beeld te houden zijn. Ze zijn overal, zijn traag en houden geen rekening met jou als fotograaf. Als je een statief bij je hebt, kun je dit oplossen door met lange sluitertijden te fotograferen. Als de toeristen dan niet volledig stilstaan, lukt het waarschijnlijk prima om ze uit de foto te houden. Maar vergeet niet dat veel toeristische trekpleisters al vele malen gefotografeerd zijn. Door juist toeristen in je foto’s op te nemen, kun je een (ander) verhaal vertellen. Dus maak er juist gebruik van!

 

afbeelding van Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy