Compacte starterscamera met vlogmogelijkheden

Review Panasonic LUMIX G100

Christel  de Wolff 2081
Panasonic introduceert de LUMIX G100 en nog voordat dit goede nieuws de wereld in werd gestuurd, kregen wij de kans om alvast aan de slag te gaan met deze compacte spiegelloze systeemcamera. In dit artikel een eerste hands-on van deze nieuwe ster in het assortiment van vlogcamera’s.

Ook in het hogere segment zien we dat Panasonic goed luistert naar de wensen van videomakers. Niet voor niks bracht Panasonic hun eerste full frame spiegelloze camera uit in drie variaties; de S1, de S1r (met o.a. meer megapixels) en de S1H, speciaal ontworpen voor videografen. Met de Panasonic LUMIX G100 neemt Panasonic hun expertise mee, maar hopen ze niet de gevestigde content creators aan te spreken met geavanceerde technologieën en moeilijke materie. Integendeel, de LUMIX G100 is juist een hele toegankelijke, maar zeer hoogwaardige, camera voor de startende fotograaf en de beginnende vlogger.

Eerste indruk Panasonic LUMIX G100

De eerste indruk bij het openen van de doos van de Panasonic LUMIX G100 gaat niet over de camera, maar om het accessoire dat is bijgeleverd. De camera is namelijk verkrijgbaar mét of zonder de DMW-SHGR1. Deze superhandige tripod zet meteen de toon wat betreft het doel van deze camera. Het is namelijk een onmisbaar item in de uitrusting van beginnende fotografen en startende vloggers. Je kunt de tripod onder de camera schroeven en verbinden met het usb-kabeltje. Daarna is de camera ook te bedienen via de opname knoppen op de tripod. Dit verhoogt de stabiliteit van het filmen vanuit de hand enorm en dat is absoluut gewenst bij een camera waarmee je het meest van de tijd jezelf zal filmen als een echte vlogger betaamt.

De camera zelf is natuurlijk de echte blikvanger, ook zonder de tripod. De Panasonic LUMIX G100 is erg compact. Het objectief kan in rust helemaal worden ingeschoven om ruimte te besparen, maar in gebruik is het in de uitgeschoven stand ook amper vijf centimeter lang. En dat terwijl het objectief beschikt over een handig zoombereik van 12mm tot 32mm met een diafragma van f/3.5-5.6. Het is geen groot bereik, maar meer dan genoeg als je je indenkt waar deze camera voor bedoeld is, namelijk vloggen. Je wil natuurlijk geen super close-up van jouw linker- of rechterneusvleugel en tegelijkertijd zit je ook niet te wachten op een ultragroothoekweergave waarbij jouw gezicht helemaal uit proportie is vervormd.  Kortom, dit brandpunt bereik en dito diafragma is meer dan voldoende voor de belangrijkste toepassingen van deze camera.  Wil je nog meer flexibiliteit, dan zal het je trouwens wel fijn in de oren klinken dat het objectief van de Panasonic LUMIX G100 verwisselbaar is. En dat is een heel groot pluspunt ten opzichte van concurrerende vlogcamera’s met vaste lenzen.

De compositie kun je maken door middel van de elektronische zoeker op de achterkant van de camera, maar wanneer je liever op het lcd-schermpje kijkt is dat ook prima. Wanneer je gaat vloggen kun je ook de Frame Marker gebruiken, die houdt namelijk de compositie voor je in de gaten in de juiste beeldverhouding. De REC Frame Indicator geeft daarnaast een opvallend rood kader weer, zodat het in één oogopslag duidelijk is dat je aan het filmen bent. Dan kan daar in ieder geval geen verwarring meer over ontstaan!

Een echte vlogcamera

Waarom we steeds spreken over een vlogcamera, en niet over een fotocamera zit ‘m in de speciale eigenschappen van de camera die er volledig op gericht lijkt te zijn om voornamelijk vlogs en selfies te maken. Het videogedeelte heeft een even grote rol in de camera als het fotografiegedeelte. De rode ‘record’-button is prominent aanwezig en de camera heeft ook een duidelijke HDMI-output én een kwalitatieve microfooninput. Een microfoon is niet bijgeleverd, maar het geluid van de camera is al verbazingwekkend goed dankzij het geavanceerde OZO Audio by Nokia-geluidssysteem. Dit systeem maakt gebruik van drie interne microfoons waardoor de audio helder en levendig kan worden opgenomen. Het geluid is zo realistisch dat je publiek het idee heeft echt bij de opname te zijn. De LUMIX G100 past de geluidsmodus aan naar de positie van de spreker. Het is niet langer nodig om te investeren in een externe microfoon om problemen van het verleden zoals ruis en moffelig geluid, op te lossen. De LUMIX G100 heeft deze problemen namelijk totaal niet. Het is trouwens wel mogelijk om een externe microfoon aan te sluiten, wanneer je die al hebt liggen en extra veel eisen stelt aan je geluidskwaliteit.

Heel veel mogelijkheden

Het maakt niet uit wat je wil filmen, de LUMIX G100 doet het graag voor je. Er zijn vele verschillende modi voor video, waaronder de nieuwe Video Selfie-modus. Hierin worden zowel de achtergrond als de persoon in beeld scherp vastgelegd [DB1] zonder dat je hier zelf moeite voor hoeft te doen. Je kunt tevens kiezen voor een bokeh effect, waarbij de achtergrond juist onscherp wordt en de nadruk in het beeld dus meer op jou komt te liggen. Ook kun je verschillende speciale video-effecten realiseren zoals slow -en quick motion en time lapse. Als je een actiefoto wil maken hoef je je ook geen zorgen meer te maken over timing. De camera maakt maar liefst 30 beelden per seconde in de 4K Photo-functie. Je kunt daarna het beste beeld selecteren en opslaan. En wanneer je al wat ervarener bent in het filmen kun je ook gebruik maken van de speciale VLogL-opnames en LUT functionaliteiten.

Supersnel content delen

Veel content makers grijpen nog maar al te graag naar hun telefoon als het op deelbare content aankomt. Dat is logisch, want waar telefoons gemaakt zijn om snel mee te kunnen communiceren, lopen veel cameramodellen nog wel eens wat achter in de mate waarin content snel te delen valt. Panasonic maakt hier een einde aan en biedt connectiviteit aan in zowel bluetooth als wifi-verbinding. Door gebruik te maken van de gratis LUMIX Sync-app voor iOS en Android kun je snel je foto’s en video’s overzetten naar je smartphone en delen op je favoriete social media[DB2] -kanalen. De camera kan ook in de beeldverhouding 4:5 fotograferen, wat ideaal is voor Instagram. Tevens worden verticale opnames automatisch gedraaid op je smartphone scherm. Je smartphone kun je tevens gebruiken als afstandsbediening én je kunt er automatisch GPS-geotags mee toevoegen aan je foto’s.

Praktijk

In de praktijk doet de LUMIX G100 het heel goed, met name vanwege het ultieme gemak waarmee de camera te gebruiken is. Een wandeling in het park wordt een avontuur omdat overal leuke details vast te leggen zijn. De camera stelt snel scherp en de gezichtsherkenning lijkt niet te foppen. Zodra het scherm is gekanteld is, laat een helder geel kader zien dat het hoofd scherp in beeld is. Twee lijnen in het vierkant geven bovendien aan waar de ogen zich bevinden. Op die manier is het kinderlijk eenvoudig om compositieregels toe te passen.

Ook het noemen waard zijn de vele scene instellingen. Voor vrijwel ieder onderwerp is een preset te kiezen die de sfeer van de afbeelding meteen afmaakt. Een landschap wil je bijvoorbeeld erg kleurrijk en scherp hebben, terwijl je bij een portret misschien liever kiest voor zachte tinten en een filter wat de huid wat onscherper maakt waardoor puistjes en vlekjes niet meer zichtbaar zijn. Dat scheelt een hoop tijd in de nabewerking! Nog creatiever zijn de filters die je via het palletje op de draaiknop kunt kiezen. Er zijn 24 verschillende creatieve filters te kiezen voor een retro-, zwartwit-, of juist abstract effect. Ook leuk zijn het sterfilter, voor romantische lichteffecten, en het miniatuurfilter, waardoor iedere foto lijkt alsof deze in Madurodam is gemaakt.

Switchen tussen fotograferen en filmen was nog nooit zo makkelijk. Bij deze camera kun je je amper vergissen. Een groot rood kader wijst je erop dat je aan het filmen bent en hoewel de rode REC knop naast de ontspanknop zit, zal je hier geen problemen mee ondervinden. In combinatie met de tripod is het fotograferen en filmen met de Panasonic LUMIX G100 nóg makkelijker.

Lees verder in DIGIFOTO magazine

Ben jij benieuwd naar de content die we maakten met deze nieuwe camera? Binnenkort kun je nog veel meer lezen en bekijken in DIGIFOTO magazine

Prijs en beschikbaarheid

De Panasonic LUMIX G100 zal verkrijgbaar zijn vanaf de tweede helft van juli en heeft een adviesprijs van € 749,- voor de camera met het 12-32mm-objectief en € 799,- voor de camera, het objectief én de tripod.

Beoordeling Panasonic LUMIX G100

+ erg compact en licht
+ speciale functies voor vloggers