Bruid betaalt niet voor foto's tenzij alles van haar lijst is gefotografeerd

Hoe ga je om met iemand die niet voor foto’s betaalt?

Redactie digifoto Starter 1797

Een bruid die niet voor foto’s betaalt, tenzij haar checklist van vijf pagina’s wordt gefotografeerd. Onlangs werd er online een oproep geplaatst, die wel erg ver ging en veel vroeg van de fotograaf.

Bruid betaalt niet voor foto’s tenzij alles op haar lijst is gefotografeerd

Een fotoshoot is voor een klant vaak een speciale gebeurtenis. Een bruiloft, een geboorte of in sommige gevallen zelfs een begrafenis: de meeste particuliere klanten huren niet vaak een fotograaf in en als ze dit wel doen dan is dit op speciale momenten. Vaak weet een klant dan ook niet helemaal precies wat ze willen. In sommige gevallen is dit echter al wel volledig helder en hebben ze zelfs een lijst opgesteld van hetgeen ze gefotografeerd willen hebben. Zo ook in het geval van deze bruid, die een oproep plaatste met een lijst van vijf pagina’s waarin ze zaken beschreef die ze gefotografeerd wilde zien. Hoe ga je om met een dergelijke lijst?

 

Waarom de bruid niet voor foto’s wilde betalen

Om te kunnen bepalen hoe je ermee om moet gaan, is het belangrijk om te begrijpen waar het vandaan komt. In een reactie van de bruid gaf ze aan dat de oproep juist goed was bedoeld. Ze ondervond dat in haar omgeving veel mensen na een bruiloft niet de foto’s ontvingen die ze graag wilde hebben. Gezien deze foto’s uiteraard maar één keer gemaakt konden worden, kon dit op geen enkele manier hersteld worden. Vandaar dat ze bruiden uit haar omgeving wilde helpen met de checklist.

Hoe ga je om met een dergelijk verzoek?

Je wil natuurlijk alles doen om je klant zoveel mogelijk tevreden te stellen. Maar een lijst van vijf pagina’s is wel erg extreem. Hoe ga je om met een dergelijk verzoek? De reacties op social media waren niet mals: veel fotografen reageerden gepikeerd op het verzoek en gaven aan dat vooraf betalen een hele normale gang van zaken is. Een enkeling merkte op dat dit de reden was waarom hij was gestopt met bruidsfotografie. Toch komt een dergelijk verzoek vaak voort uit onzekerheid: veel mensen vinden een dergelijk moment erg belangrijk in hun leven en weten niet precies wat ze wel en niet kunnen vragen.

Bij navraag bij onze redactie komen dit soort toestanden helaas wel vaker voor. Iemand betaalt niet voor foto’s, of de klant is achteraf zo ontevreden dat ze korting bedingen. Het is belangrijk altijd vooraf in gesprek te gaan met een klant om de verwachtingen te bespreken. Komt een klant aan met een dergelijke lijst, geef dan aan dat je je best gaat doen om alle zaken van de lijst te fotograferen, maar dat dit wellicht niet helemaal gaat lukken. Maak afspraken en vat deze samen in het contract die door beiden getekend wordt. Op deze manier kom je achteraf nooit voor verrassingen te staan.

Heb je vooraf geen afspraken gemaakt?

Het kan als beginnende fotograaf voorkomen dat je vooraf geen afspraken gemaakt hebt over wat er belangrijk is om te fotograferen. Mocht dit het geval zijn is het alsnog belangrijk om het gesprek aan te gaan met de klant. Geef aan dat je ervan hebt geleerd en in een volgende shoot altijd duidelijke afspraken zal maken met de klant. Of je achteraf wel of geen korting geeft, is aan jou.

Bekijk ook onderstaande artikelen

Hoe ga je om met kleur, minder kleur of zwart wit?

afbeelding van Redactie

Redactie digifoto Starter | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie