Reisfotografie

Hoe ga je om met hard licht?

Remco Stunnenberg 381
Reisfotografie is geen sinecure. Je bent niet zelden maar kort op de plek van bestemming en je krijgt niet zo maar de kans om morgen “even” terug te keren naar die ene droomspot. En hoe ga je om met hard licht?

Reisfotograaf Mitchell Kanashkevich gaat dieper in op die vraag. Hij ziet hard licht niet als een vijand, maar zweert juist bij natuurlijk licht en laat graag zien hoe je als reisfotograaf juist ook dat harde licht kunt inzetten voor krachtige beelden. En natuurlijk biedt het gouden uur prachtig licht voor reisfotografie. Juist in die korte periode na zonsondergang of voor zonsopgang is er meer indirect zonlicht waardoor het licht roder, warmer en zachter is. Niet voor niets noemen we dit ook wel het magische uur.

Ernstig tekort

Maar wie enkel en alleen tijdens dit magische uur wil fotograferen, doet zich zelf ernstig tekort, vindt Kanashkevich. En ja, beelden die worden gemaakt tijdens het gouden uur zijn niet zelden een feestje voor het oog. Ze ogen rijk, sfeervol en warm. Maar reisfotografie is zo veel meer dan dergelijke beelden alleen.

Reisfotografie

Wil jij als reisfotograaf het harde en rauwe leven in de woestijn in beeld brengen, dan heb je niets aan sfeervol en warm licht. Om dat harde bestaan tot leven te laten komen, vormt juist dat harde, nietsontziende en contrastrijke middaglicht een aanvulling. Hoe dat uitpakt laat Kanashkevich zien in een 18 minuten durende video. Een interessant document voor de reisfotograaf die zijn publiek meer wil laten zien dan die sfeervolle en zachte “standaard” alleen.

afbeelding van Remco Stunnenberg

Remco Stunnenberg | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Remco