Fotoproject Incurious van Justin Dingwall

Redactie digifoto Starter 34

Wat gebeurt er als je een schaap midden in een keuken of een snackbar zet? Voor fotograaf Justin Dingwall was dat geen grap, maar het begin van een bijzonder fotografieproject. In zijn serie Incurious plaatst hij schapen op plekken die we allemaal kennen: eetkamers, keukens en afhaalrestaurants. Het resultaat is vervreemdend, maar tegelijk ook vertrouwd. In dit interview vertelt Justin hoe het project ontstond, waar zijn liefde voor fotografie begon en wat jij als beginnende fotograaf daarvan kunt leren.

Fotografie Justin Dingwall 

Gebaseerd op een origineel artikel uit DIGIFOTO Pro 2.2025 

Een creatieve start met film 

Justin Dingwall groeide op in Benoni, Zuid-Afrika. Als jonge twintiger wist hij nog niet precies wat hij wilde doen. Een studie beeldende kunst leek hem interessant, maar tijdens het maken van zijn portfolio voelde hij dat het toch niet bij hem paste. Op advies van zijn moeder stapte hij over naar fotografie. ‘Ik volgde haar advies op en heb nooit meer omgekeken. Het was de perfecte manier om mezelf visueel en conceptueel uit te drukken.’ 

Zijn eerste camera was een tweedehands Minolta filmcamera. Niet ideaal om de techniek onder de knie te krijgen, maar het werken met film greep hem direct. ‘Het was niet ideaal om fotografie technisch onder de knie te krijgen, maar ik werd verliefd op het proces: de anticipatie, de tastbaarheid, de magie van het tot leven zien komen van beelden.’ Later kocht hij een Mamiya RB67. Dat veranderde zijn hele manier van werken. ‘Die camera veranderde mijn kijk op fotografie volledig. Hij vertraagde me, maakte me bewuster en opende mijn ogen voor een wereld die ik niet kende.’ 

Justin Dingwall

Techniek leren én loslaten 

Justin studeerde aan de Technische Universiteit van Tshwane in Pretoria. De opleiding gaf hem een goede technische basis, maar zijn stijl begon zich pas echt te ontwikkelen toen hij zelf ging experimenteren. ‘Ik bedenk, werk samen, regisseer en bouw of naai soms zelfs elementen voor shoots. Het is meer een multidisciplinaire praktijk.’ 

Zijn foto's zijn niet alleen mooi, maar vertellen verhalen. Justin gebruikt zijn werk om onderwerpen als identiteit en inclusie zichtbaar te maken. ‘De mogelijkheid om ideeën over te brengen zonder een woord te hoeven spreken, is voor mij de kracht van het medium.’ Fotografie heeft zijn manier van kijken veranderd. ‘Het leert je dieper te observeren, het over het hoofd geziene op te merken en te kijken vanuit een ander perspectief dan je eigen.’ 

Justin Dingwall

Justin Dingwall

Een onverwacht begin 

De serie Incurious ontstond per toeval. Na zijn eerste solotentoonstelling werd Justin gevraagd om portretten te maken van schapen op een boerderij. Tijdens zijn bezoek ontdekte hij een verlaten huis dat hem direct intrigeerde. ‘Ik had net Animal Farm uitgelezen en er klikte iets – de omgeving, de timing, het verhaal.’ Het huis deed hem denken aan het werk van fotograaf Roger Ballen. ‘Het had een griezelige charme die smeekte om deel uit te maken van een verhaal.’ 

Wat begon als een opdracht, groeide uit tot een project dat drie jaar duurde. Justin fotografeerde schapen in gewone ruimtes: keukens, eetkamers, snackbars. Doordat alles zo vertrouwd is, valt het schaap extra op. ‘Ik hou van de spanning tussen iets dat eerst normaal lijkt en pas later vervreemdend aanvoelt. Die subtiele verschuiving maakt het voor mij interessant.’ De dieren kregen een diepere betekenis. ‘Voor mij vertegenwoordigen de schapen iets ogenschijnlijk stil, maar diep aanwezig.’ 

Justin Dingwall

Justin Dingwall

Donker, korrelig en analoog 

De locaties waren voor Justin persoonlijk. Veel ervan riepen herinneringen op aan zijn jeugd. Hij wilde niet alleen vastleggen, maar ook een gevoel oproepen. Dat deed hij onder andere met licht. Hij fotografeerde vaak ’s nachts. ‘De nacht voegde een laag mysterie toe die perfect aansloot bij de stemming die ik wilde vangen.’ 

Hij werkte met analoge film, onder meer Ilford Delta en Agfa APX. ‘Ik streefde naar een filmisch gevoel en gebruikte de natuurlijke korrel om diepte en rijkdom toe te voegen.’ Photoshop gebruikte hij nauwelijks. ‘Ik creëer liever binnen de lens dan dat ik zwaar vertrouw op post-productie.’ 

Justin Dingwall

Beelden met een boodschap 

De serie is inmiddels afgerond, maar het effect is blijvend. Justin hoopt dat mensen zijn foto's niet alleen bekijken, maar ook echt voelen. ‘Ik wil dat mensen gaan twijfelen aan wat ze zien en stilstaan bij de gewone dingen die ze vaak over het hoofd zien.’ Een van zijn favoriete foto's is TV Dinner, waarin een schaap naar een statisch beeld op een televisie kijkt die bovenop een pan staat. ‘Het was een van de eerste beelden die ik voor de serie maakte. Er zit veel symboliek in en ik vind het mooi om kijkers hun eigen interpretatie te laten vormen.’ 

De thema’s van Incurious blijven actueel voor Justin. ‘Zelfgenoegzaamheid, routine en passieve consumptie blijven onderwerpen die in toekomstige projecten terug kunnen komen, maar dan in een nieuwe vorm.’ 

Wat jij ervan kunt leren 

Ook als beginnende fotograaf kun je veel opsteken van Justin’s aanpak. Je hoeft geen schapen voor de lens te hebben om te leren kijken. Let op je omgeving. Voeg eens iets onverwachts toe aan je beeld. Laat je inspireren door herinneringen of gevoelens. Werk met natuurlijk licht en neem de tijd voor één goed beeld. Juist in het vertrouwde zit vaak een krachtig verhaal. 

Meer zien?  Bezoek de website van Justin Dingwall op justindingwall.com of volg hem op Instagram via @justin_dingwall.

Justin Dingwall

(Justin Dingwall, door Candice Askham)

 

afbeelding van Remco de Reus

Redactie digifoto Starter | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie