Een succesvol Instagram account

Amy Schutte 1022
Een fijn social media platform om je foto’s op te delen, is Instagram. In tegenstelling tot andere social media is dit platform speciaal gebouwd voor foto’s, dus een fijne outlet voor fotografen.

Toch is het niet eenvoudig om een succesvol Instagram account op te zetten. Het aantal volgers kan tegenvallen, en zich beperken tot vrienden en familie. Terwijl het juist zo leuk zou zijn om een groter bereik te krijgen. Met deze tips lukt het waarschijnlijk wel.

Kies je niche

Je kunt het opzetten van een Instagram account een beetje vergelijken met het starten van een fotografiebedrijf. Zorg dat je niet zomaar lukraak foto’s deelt, maar denk erover na wat voor soort account je maakt. Wat kunnen (potentiële) volgers verwachten wanneer ze je volgen? Of dit nu natuur, architectuur, portretten of fantasy is, door een stijl of genre te kiezen spreek je mensen aan die hierin geïnteresseerd zijn. En die het interessant vinden om jou te volgen.

Zorg voor een Instagram account van kwaliteit

Instagram is voor iedereen, ook voor mensen die het fotografie gedeelte niet zo serieus nemen. Om jezelf te onderscheiden van degenen die het gebruiken om dagelijkse activiteiten te delen met volgers, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van je foto’s hoog is. Altijd. Dus ook al heb je een foto die bijzonder is voor jou, maar onscherp, of één met speciale herinneringen maar overbelicht; hou die voor jezelf en deel alleen maar steengoede foto’s op je account.

Laat je persoonlijkheid zien op je Instagram

Instagram is een enorm groot platform, en het valt niet mee om je hoofd boven het maaiveld uit te steken. Door iets van je persoonlijkheid te laten zien, maak je het onderscheid. Overigens betekent dit niet dat je ineens familiefoto’s tussendoor moet gooien. Deels doe je dat door een genre te kiezen, en daarbij te blijven. Zorg dat je profieltekst leuk is en reageer ook op accounts van anderen, bij voorkeur binnen hetzelfde of een soortgelijk genre. Plaats af en toe ‘achter de schermen’ foto’s, zodat volgers kunnen zien hoe een foto tot stand is gekomen.

Post met regelmaat updates

Of je nu dagelijks, om de dag of wekelijks updates post; zorg dat er regelmaat zit in je bijdragen. Post niet teveel, want dan gaan volgers zich aan je irriteren. Probeer min of meer een vast tijdstip aan te houden, of in elk geval een dagdeel. Je kunt eventueel van tevoren uitzoeken wat een goed tijdstip is om te posten, wanneer de meeste volgers actief zijn. Bij een business account kun je dit aflezen in de statistieken.

Gebruik een ‘echte’ camera en bewerk zelf na

Instagram filters zijn niet slecht, maar ze zijn wel heel vaak gebruikt. Om jezelf te onderscheiden als fotograaf kun je het beste je foto’s zelf nabewerken. Zo krijg je een meer unieke look. Bovendien kun je beter een DSLR of systeemcamera gebruiken voor de foto’s die je deelt, als je jezelf als fotograaf in de markt wil zetten. Instagram zit vol met mobiele telefoon-foto’s, soms ook hele mooie, maar met een camera heb je meer controle over het beeld.

Hashtag

O, het mysterie van hashtags op Instagram. Gebruik je er veel of juist weinig, bedenk je er zelf één of is een veelgebruikte hashtag, zoals #love juist een goed idee? De meningen lopen uiteen. In elk geval kun je hashtags gebruiken om aandacht van andere, grote platforms te krijgen. Delen zij je foto, dan heb je grote kans dat dat in één klap tot meer volgers leidt.

afbeelding van Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy