Brandpuntsafstand kiezen bij portretten

Christel  de Wolff 1231

We weten allemaal wat het verschil is tussen een groothoekobjectief en een teleobjectief, maar hoe kies je de juiste brandpuntsafstand bij portretten?

Brandpuntsafstand kiezen bij portretten

We weten allemaal wat het verschil is tussen een groothoekobjectief en een teleobjectief, als je het hebt over brandpuntsafstand. Beeldcompressie en vervorming maken ook deel uit van dat verschil. Wat voor invloed heeft het kiezen van een brandpuntsafstand op portretten en hoe kun je er kundig gebruik van maken?

De lensvervorming is van omvangrijke invloed op je portret. Of iemand er goed vanaf komt, of juist niet, is afhankelijk hiervan, en dus de brandpuntsafstand. De afstand van het model tot de camera is natuurlijk van invloed, maar bij een korte brandpuntsafstand zal het model dichter bij moeten staan om geen zoekplaatje te krijgen. De vervorming hangt af van deze brandpuntsafstand en het objectief zelf, want de vervorming verschilt per merk en model.

brandpuntsafstand kiezen bij portretten

Groothoek

Zou je voor een groothoek kiezen, dan moet je erg dicht bij het model gaan staan. Buiten een ongemakkelijke situatie, geeft het ook geen mooie foto’s. Bij een groothoekobjectief wordt alles wat dicht bij is groot weergegeven en wat verder weg is juist klein. Dat kan dus leiden tot een portret met een enorm neus of mond en klein hoofd. Bovendien kunnen de beeldranden nog wel eens krom lopen. Verder kan zo’n portret wel goed werken als je juist voor heel indringend en dramatisch wil gaan. Natuurlijk moet je de vervorming niet te ver doorvoeren, maar in lichte mate kun je er gebruik van maken.

Fisheye

Het meest buitengewoon zie je dit natuurlijk in een fisheye. Hoe langer de brandpuntsafstand vanaf daar, hoe subtielere het effect wordt. Soms kan het een gezicht ten goede komen, soms maakt het iemand minder mooi. Maar omdat het effect best subtiel is, zal iemand die de persoon niet kent denken dat diegene er gewoonweg zo uitziet. Daarom vind je mensen soms mooier in het echt, of zijn er hele goede portretten van iemand.

  • Het kiezen van de juiste brandpuntsafstand bij portretten is dus van groot belang!

Teleobjectief

Bij grotere brandpuntsafstanden treedt er ook vertekening op. Bij 350mm wordt het gezicht van een model platter en forser, onder andere. Wat mooi is en wat minder mooi is, is natuurlijk persoonlijk. Bovendien hangt het ook erg af van de pose en de belichting. Over het algemeen maakt een lange brandpuntsafstand het gezicht inderdaad breder, en een kortere brandpuntsafstand vanaf dichterbij gefotografeerd versmald het wat. Dit kan je verder met belichting - of eerder schaduwen - aanzetten.

Brandpuntsafstand kiezen bij portretten

Hier zie je dezelfde vrouw, gefotografeerd op verschillende brandpuntsafstanden. De afstand tot de camera is aangepast, zodat de compositie bijna gelijk. Fijner gebruikt kun je dus de vorm van het gezicht van je model met opzet wat vervormen. Vooral vrouwen met een rond gezicht vinden zichzelf vaak mooier als het gezicht iets smaller lijkt.

Kies het geschikte objectief voor portretten

Zoals je ziet is het nog niet zo makkelijk om de juiste brandpuntsafstand te kiezen bij portretten. Met ieder objectief valt wel een portretfoto te maken, maar afhankelijk van het soort foto wat je wil maken, kies je natuurlijk zelf het beste objectief. We hebben op onze website al meermaals geschreven over de verschillende soorten objectieven en de voordelen van verschillende brandpuntafstanden. Ook reviewen we vaak nieuw aangekondigde (portret)objectieven zoals de Samyang AF 75mm f/1.8. Neem eens een kijkje in ons archief van reviews met bijbehorende awards.

afbeelding van Christel de Wolff

Christel  de Wolff | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Christel