Verander van perspectief met Lensbaby

Redactie digifoto Starter 657
Je kent het effect vast wel: soms zie je een foto waarop het landschap net een miniatuurwereld lijkt met mini-huizen, mini-auto’s en pietepeuterige treintjes. Grote kans dat zo’n foto met een tilt-shiftlens is gemaakt. Deze lenzen zijn echter heel erg duur, vooral omdat ze vrij specialistisch zijn en vooral dienen voor het vastleggen van architectuur. Toch kun je ook veel voordeliger experimenteren met deze techniek, door een lens van Lensbaby aan te schaffen. We leggen je uit wat deze lenzen precies kunnen.

Om goed uit te kunnen leggen wat de lenzen van Lensbaby precies doen, moeten we eerst even wat achtergrondinformatie geven.

Scherpte kun je het beste zien als een ‘vlak’ dat zich ergens in je foto begeeft. Via je instellingen, voornamelijk je diafragma, kun je de grootte en diepte van dat vlak bepalen. Hoe groter je diafragma (het getal wordt dan kleiner, bijvoorbeeld f/2.8), hoe minder groot en diep het scherptevlak is en hoe minder er dus scherp is in je foto. Dat kan heel erg mooi zijn, doordat je dan de nadruk kunt leggen op je (scherpe) onderwerp. Als je je diafragma juist verkleint (je kiest dan voor een groter getal, bijvoorbeeld f/7.1) wordt er meer scherp in je foto. Dat is bijvoorbeeld fijn voor het fotograferen van groepen mensen, want je wilt niet dat de mensen op de achterste rij onscherp op je foto verschijnen.

Belangrijk voor dit verhaal is het feit dat het scherptevlak zich altijd recht voor je camera bevindt, doordat je lens en de camerasensor waar de informatie op terechtkomt nu eenmaal precies recht tegenover elkaar zitten.

Tilt-shift

Bij een tilt-shiftlens is dat anders. Tilt- en shiftlenzen kunnen bewegingen maken ten opzichte van de optische as. De optische as is een lijn van voor naar achteren door het midden van de lens loopt en die lijn komt uiteindelijk terecht in het midden van de beeldsensor van je camera.

Een tilt-shiftlens kan door de fotograaf zo ingesteld worden dat de positie van de lens verandert tegenover die optische as. Die bewegingen noemen we tilt- en shift-bewegingen. Shift staat voor verschuiven, tilt voor kantelen. Bij shift verschuift de optische as naar boven en beneden, bij tilt kantelt deze.

Deze bewegingen van de lens hebben dus een grote invloed op hoe je foto er precies uit komt te zien. Tilt-shiftlenzen worden vaak gebruikt voor het vastleggen van gebouwen, omdat je door middel van shift met deze lenzen rechte lijnen ook écht recht kunt fotograferen. Met een normale lens lukt dat niet, denk bijvoorbeeld maar eens aan het fotograferen van een wolkenkrabber. Je zult zien dat het gebouw aan de onderkant breder op de foto komt dan de bovenkant. Dit terwijl die lijnen in het echt natuurlijk gewoon recht lopen.

LEES OOK: Nieuwe systeemcamera met 4K en een vernieuwd dualpixel autofocus systeem

Duur

Tilt-shift-lenzen zijn meestal erg duur. Voor een speciale tilt-shiftlens betaal je al snel duizenden euro’s. Geen bedragen die de startende fotograaf uitgeeft aan een camera, laat staan aan enkel een lens. Waarom zijn die lenzen dan zo duur, horen we jullie vragen. Dat komt doordat het ontwikkelen van een goede tilt-shiftlens nu eenmaal erg moeilijk is. Tegenover een ‘normale’ lens is de techniek in een tilt-shiftlens een stuk ingewikkelder.

Gelukkig zijn er de lenzen van Lensbaby, een bedrijf dat sinds 2004 fotografen helpt de wereld creatiever vast te leggen. Oprichter Craig Strong bedacht een betaalbare oplossing: de Lensbaby. Een Lensbaby bestaat uit een flexibele constructie waarmee je de lens ten opzichte van de camerasensor kunt bewegen. Daardoor kun je het scherptevlak verleggen en een nieuwe creatieve dimensie toevoegen aan je foto's.

In dertien jaar is het Lensbaby-systeem geëvolueerd tot een volwaardig en serieus lenssysteem, al past het woord serieus niet echt bij het speelse karakter van het bedrijf. Aan de basis staat het ‘Optic Swap System’, wat er op neerkomt dat je verschillende optieken (lenzen met verschillende brandpuntsafstanden en effecten) kunt gebruik op de lenzen van Lensbaby.

Eén van die basiselementen is de Composer Pro II, die ervoor zorgt dat je een mooie smalle strook scherpte krijgt, die je aan de hand van de traploze verstelling op andere plekken kunt plaatsen. Het voorste gedeelte van de Composer Pro II is erg fijn en soepel te verstellen. Zowel de scherpstelring als de manier waarop de lens via het balhoofd is te verstellen voelen erg degelijk aan en maken het mogelijk om precies die scherpte te krijgen die je wilt hebben in je beeld. Vaak verrast de Lensbaby je trouwens met de manier waarop de scherpte verloopt en daarom is het goed om zoveel als mogelijk te experimenteren als je met een Lensbaby onderweg bent. Daarnaast zijn verschillende Optics verkrijgbaar. Zo kun je mooi variëren van brandpuntsafstand en effect.

En wij?

Op de redactie hadden we de kit waarin de Composer Pro II en de Edge 50 optic gecombineerd zijn. Ook hadden we de beschikking over een Edge 80, een mooie lens voor bijvoorbeeld portretten. Beide zijn eenvoudig in de Composer Pro II te monteren, waarna je meteen aan de slag kunt.

De Edge 80 is een fijne portretlens, maar is overigens ook heel goed te gebruiken voor macrofoto’s, daar heeft de 80 een aparte functie voor. Trek de lens uit en je maakt macro’s vanaf 40 centimeter afstand. 

Verderop in dit magazine vind je een basiscursus waarin je leert hoe je het ‘Madurodam’ effect ook softwarematig kunt creëren. Dat kan dus, maar toch blijft er altijd een verschil bestaan tussen een ‘echte’ Tilt-foto en een ‘neppe’. Als je een Lensbaby gebruikt verander je écht je perspectief, waarbij je in de nabewerking enkel via filters de scherpte optisch verkleint. Wil je graag zo’n ‘miniatuurfoto’ maken, probeer dan eens een lens van Lensbaby. Deze zijn relatief betaalbaar en het is natuurlijk leuker om je foto’s ‘echt’ te maken dan het effect nadien toe te voegen in een fotobewerkingsprogramma.

Specificaties

Adviesprijs:

Composer Pro II + Edge 50 € 399,99,-
Edge 80 optic € 300,-

W: transcontinenta.nl/lensbaby

afbeelding van Redactie

Redactie digifoto Starter | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie