Thirsa Nijwening: fotografie in natuurlijk licht

Redactie digifoto Starter 319

Voor elke editie van DIGIFOTO Pro zetten we een fotograaf uit onze community in het zonnetje. Deze keer is dat Thirsa Nijwening (1994), een maker die opvalt door haar rustige beelden, fotografie in natuurlijk licht en aandacht voor sfeer. In dit interview vertelt ze hoe haar passie begon, hoe ze haar balans vond tussen vrij werk en opdrachten, en hoe Japan haar blik op fotografie veranderde. 

Fotografie Thirsa Nijwening 

DIt artikel is gabaseerd op een artikel van DIGIFOTO Pro 3.2025

Van Photoshop naar fotografie 

Thirsa groeide op in Harderwijk en woont nu in Utrecht. Fotografie was niet iets wat ze van huis uit meekreeg. ‘Ik heb geen familie waar fotografie in voorkomt of een heel spannend verhaal rond de start van mijn interesse,’ vertelt ze. ‘Na mijn vmbo kwam de vraag: wat wil je nu? Op dat moment wist ik het eigenlijk niet zo goed.’ 

Toch werd tijdens haar schooltijd een zaadje geplant. Ze kreeg als een van de eerste klassen les in Photoshop. ‘Daar ontstond mijn interesse voor beeld, letterlijk én figuurlijk.’ Die nieuwsgierigheid leidde haar naar de opleiding Audiovisuele Productie aan het Deltion College, waar ze leerde over fotografie én video van opname tot nabewerking. Hoewel de opleiding een stevige basis legde, leerde Thirsa het meeste in de praktijk. ‘De meeste kennis heb ik in de praktijk opgedaan,’ zegt ze. 

natuurlijk licht fotografie

Camera Canon 5D MKIII | Objectief Sigma 70-200 HSM Sports 200mm | Diafragma f/2.8 | Sluitertijd 1/160s | ISO 800

De kracht van vrijheid 

Voor Thirsa is fotografie een samenspel van techniek, gevoel en visie. Ze houdt van de diversiteit aan stijlen en invalshoeken. Na haar mbo koos ze bewust voor een hbo-studie Communicatie & Media. Niet omdat ze afstand wilde nemen van fotografie, maar juist om haar creatieve vrijheid te behouden. 

‘Ik wou namelijk mezelf de ruimte geven niet te “moeten” fotograferen, maar het “mogen” doen binnen mijn eigen passie.’ Die vrijheid heeft ze gevonden in haar werk binnen het communicatieveld, waarin contentcreatie een grote rol speelt. ‘Ik heb er nooit naar gestreefd om alleen maar als fotograaf te werken. Daarvoor is mijn band met het medium te kwetsbaar. Ik wil fotograferen als ik het voel, niet omdat ik moet presteren. Dat betekent dat ik ook in het communicatieveld werk, en dat is voor mij de perfecte balans.’ 

fotografie in natuurlijk licht

Thirsa kocht haar eerste spiegelreflexcamera, een Canon 40D, zonder al te veel analyse. ‘Ik keek niet naar specificaties, ik wilde iets wat lekker in de hand lag. Pas later ben ik me gaan verdiepen in techniek,’ deelt ze. ‘In het begin was het puur gevoel. Ik wilde gewoon iets vastleggen wat ik zag, of beter gezegd: wat ik voelde.’ 

Dat gevoel zie je terug in haar werk. Rust en autonomie zijn belangrijke thema’s. Ze werkt graag in kleine teams en houdt ruimte vrij voor eigen projecten. ‘Ik ben niet iemand die elke dag shoots draait om de agenda vol te krijgen. Ik ben het meest op mijn plek als ik de ruimte krijg om echt te kijken, te vertragen. Of dat nu in een Japans theehuis is of bij het fotograferen van een campagne voor een merk.’ 

Ze laat zich inspireren door het dagelijks leven: lichtval, seizoenen en kleine bewegingen van mensen. ‘Licht is voor mij essentieel. De manier waarop een schaduw over een gezicht valt, hoe zonlicht door bomen breekt – dat maakt of breekt een beeld. Ik werk vrijwel altijd met natuurlijk licht. Soms gebruik ik een reflector, zoals de Sunbounce met een zilver-gouden zijde, maar ik blijf zoveel mogelijk trouw aan wat er al is.’ 

Tip voor starters: experimenteer eens met alleen natuurlijk licht. Kijk hoe het door ramen valt of hoe een wolk het licht verzacht. Zo leer je hoe licht sfeer bepaalt – zonder flits. Zo word je fotografie in natuurlijk licht beter!

natuurlijk licht fotografie

Camera Canon 5D MKIII | Objectief Sigma 70-200 Sports | Diafragma f/2.8 | Sluitertijd 1/1000s | ISO 200

Creativiteit als motivatie

Juist doordat ze fotografie niet als enige inkomstenbron ziet, blijft haar motivatie hoog. ‘Ik heb het geluk dat ik kan fotograferen wanneer het past, en dat betekent dat ik mijn creativiteit kan bewaren. Het stelt me ook in staat om projecten aan te pakken waar ik echt achter sta.’ 

Een Japans avontuur 

Begin 2024 vertrok Thirsa voor langere tijd naar Japan, een land dat haar al jaren fascineerde. ‘Ik wilde altijd al een tijdje in het buitenland wonen. Japan sprak me aan door de esthetiek, de cultuur, de manier waarop traditie en moderniteit naast elkaar bestaan. Alles is er visueel doordacht, tot aan de verpakking van een simpel product in de supermarkt.’ 

Wat haar vooral raakte, was de kimono fotografie. ‘Kimono is een eeuwenoude cultuurvorm, geen mode-item. Elk element heeft betekenis – van het patroon tot de richting waarin de stof gevouwen wordt. Ik wilde het niet gebruiken als louter visueel element, daarom ben ik een opleiding kitsuke gaan volgen. Inmiddels ben ik gecertificeerd in het correct aankleden van kimono, wat me helpt om de juiste beelden te maken met respect voor de context.’ 

Voor haar tweede kimono fotografie serie huurde ze een binnenlocatie in het centrum van Tokyo. ‘De locatie voelde alsof je een andere wereld binnenstapte. Alles viel op zijn plek. We werkten met een klein team – een styliste, een model en ikzelf – en er was nauwelijks behoefte aan woorden. Iedereen voelde wat het beeld nodig had.’ 

‘Voor de styling van het model hebben we gebruik gemaakt van verschillende soorten kimono en obi, waaronder antieke varianten die soms tientallen jaren oud zijn. De beperking van beweging maakt het werk bijzonder. Je kunt geen gekke poses aannemen. Alles gebeurt in details: een hand die net iets draait, een blik die net iets langer blijft hangen. Dat vraagt ook iets van de fotograaf: geduld, aandacht, stilte.’ 

natuurlijk licht fotografie

Camera Canon 5D MKIII | Objectief Sigma 24-70 HSM 53mm | Diafragma f/2.8 | Sluitertijd 1/160s | ISO 1600

natuurlijk licht fotografie

Camera Canon 5D MKIII | Objectief Sigma 14-24 24mm | Diafragma f/2.8 | Sluitertijd 1/80s | ISO 3200

Commerciële opdrachten met gevoel 

Ook haar commerciële werk spreekt tot de verbeelding. Zo fotografeerde ze onder meer het KLM-huisje 96 – een van de beroemde Delfts blauwe huisjes die businessclasspassagiers ontvangen. ‘We kregen het huisje vlak voor de lancering en er was nog geen beeldmateriaal. Ik had letterlijk tien minuten op Schiphol om er iets mee te doen. Het licht viel op precies de goede plek en ik wist meteen: dit is het shot. Die beelden worden nog steeds gebruikt in campagnes.’ 

In Japan werkt ze opnieuw met een groot merk. ‘Ik wilde herfstkleuren combineren met het product. Maar op een gegeven moment struikelde ik bijna achterover van een trap. Ik kon nét mijn camera redden. Zelf had ik een blauwe heup, maar de foto was het waard.’ 

natuurlijk licht fotografie

Camera Canon 5D MKIV | Objectief Sigma 50mm ART | Diafragma f/2.5 | Sluitertijd 1/200s | ISO 1250

Nieuwe perspectieven 

In haar vrije tijd leest Thirsa graag, verkent ze steden en traint ze fanatiek in de sportschool. ‘Vier keer per week krachttraining is voor mij vaste prik. Het helpt me mentaal én fysiek scherp te blijven. En ik hou van de balans tussen intellectuele prikkels en lichamelijke inspanning.’ 

Ook in Japan leerde ze omgaan met andere regels rond fotografie. ‘Niet overal is fotografie welkom, en in sommige shrines mag je überhaupt geen DSLR-camera’s gebruiken. In Nederland is het vaak: “Wij zijn aan het werk, dus loop maar om ons heen.” In Japan is het eerder: “Als wij ergens zijn, proberen we zo min mogelijk te storen.” Dat vraagt aanpassing, maar ik vind het juist verfrissend. Je wordt als maker gedwongen om na te denken over je plek in de ruimte.’ 

natuurlijk licht fotografie

Camera Canon 5D MKIV | Objectief Sigma 70-200 Sports 174mm | Diafragma f/2.8 | Sluitertijd 1/1000s | ISO 200

Samenwerken en inspiratie 

Samenwerkingen met modellen verlopen meestal via haar netwerk. ‘Ik kijk naar wie er past bij het concept. Ik werk vaak met mensen die ik al ken of die met dezelfde zorg en visie in beeld willen verschijnen. Dat maakt het proces veel prettiger.’ 

Als favoriete fotografen noemt ze Ivana Micic, Evely Duis en Paul van der Veer. ‘Ze hebben alle drie een uitgesproken stijl. De een werkt met veel kleur, de ander juist heel verstild. Als creatieven kun je onderling veel van elkaar leren en dat maakt dit vakgebied zo interessant.’ 

Toekomstplannen 

De toekomst is voor Thirsa nog open, maar dromen zijn er genoeg. ‘Ik zou graag een campagne willen fotograferen voor een modern kimonomerk. Er zijn jonge designers die de traditionele elementen gebruiken in combinatie met moderne prints of silhouetten. Dat is precies het soort balans waar ik blij van word.’ 

Daarnaast staan reizen naar Hokkaido, Fukuoka, IJsland en Noorwegen op haar lijst. ‘Elk landschap heeft een uniek element, waardoor het ontdekken van nieuwe plekken blijft intrigeren. De diversiteit in natuur op verschillende plekken in de wereld is een inspiratiebron waar ik nog geen 10% van heb ontdekt. Dat soort omgevingen inspireren me op een ander niveau.’ 

En of ze ooit fulltime fotograaf wordt? Ze glimlacht. ‘Wie weet wat de toekomst brengt. Ik wil werken aan projecten die mij energie geven, zodat ik dit ook terug kan investeren. Zodra je ervan afhankelijk bent om je huur te betalen, wordt die vrijheid kleiner.’ 

natuurlijk licht fotografie

Thirsa Nijwening genomen in Tokyo, 2024

Wil je meer zien van Thirsa's werk of haar volgen? Bezoek haar website via thirsanijwening.com of haar Instagram via @thirsanijwening

In de cameratas van Thirsa Nijwening: Camera’s: Canon 5D MK IV (hoofd),
Canon 5D MK III (backup)
Objectieven: Sigma 50mm f/1.4 ART, Sigma 85mm f/1.4 ART,
Canon 24-70mm f/2.8,
Sigma 70-200mm f/2.8 Sports
Reflector: Sunbounce (zilver/goud)
Bijzonder object: een Japanse omamori (gelukscharm) voor zakelijk succes – altijd bevestigd aan haar cameratas

afbeelding van Remco de Reus

Redactie digifoto Starter | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie