Jong talent: Gijs van de Veerdonk

Redactie digifoto Starter 537
Als je net begint met fotograferen heb je een nieuwe verse invalshoek en kan je hiermee gevestigde fotografen inspireren. Disnet Distributors B.V. organiseerde, om jong talent te stimuleren, een wedstrijd waarbij studenten kans maakten op een Godox Pro Bardt Kit. Eén van de genomineerden was Gijs van de Veerdonk, wiens werk opvalt vanwege zijn onconventionele kijk op fotografie en zijn sterke conceptkeuzes. We spreken hem over zijn werk en de keuzes die hij maakt

Fotograferen was voor Gijs van de Veerdonk altijd al een creatieve uitlaatklep. 'Alles wat zich om je heen bevindt is vast te leggen en kan op verschillende manieren worden geïnterpreteerd,' vertelt de fotograaf. 'Dit is een aspect waar ik graag mee speel.'

Kinesics

In de serie die Gijs voor de wedstrijd inzond, Kinesics, onderzoekt hij nieuwe manieren om met zijn fotografie om te gaan. 'Er werden door anderen veel foto’s gemaakt in zwart-wit, maar ik zocht naar een ander soort beeld. Kinesics is de studie naar hoe lichamelijke bewegingen en gebaren een niet-verbale manier van communiceren kunnen zijn. In deze serie was ik op zoek naar bepaalde houdingen en bewegingen, om hier emotie mee te creëren in beeld.' Het werk valt op door het sterke contrast tussen zwart en wit, waardoor er nog maar nét detail zichtbaar is in de donkere gedeeltes van de afbeeldingen. 'Ik vond het belangrijk dat je de beweging nog wel kon zien. Daarom heb ik donkere modellen met donkere kleding gefotografeerd tegen een witte achtergrond, zodat het contrast heel duidelijk te zien was. Vervolgens heb ik het geheel nog een beetje opgehaald zodat als je dicht bij de foto komt er nog veel detail zichtbaar is. Op die manier is de expressie van het model nog zichtbaar en heb je als kijker meer connectie met het model.' De fotograaf vond het belangrijk dat hij niet met ‘standaard mensen’ aan de slag ging en werkt vaker met wat hij noemt onconventionele modellen. ´Er worden zoveel foto’s van dezelfde soort mensen gemaakt en ik begrijp dat wel, want voor de verkoop is dat goed. Maar ik vind het óók leuk om modellen te fotograferen die geen ‘standaard hoofd’ hebben, bijvoorbeeld iemand met flaporen. Een hele mooie blonde vrouw hebben we al heel vaak gezien en vind ik daardoor vaak minder interessant om naar te kijken.’

Zoektocht naar mannelijkheid en vrouwelijkheid

Tijdens zijn studie hield hij zich met andere projecten bezig, waaronder een bredere zoektocht naar wat mannelijkheid inhoudt. 'Voor één van mijn series ben ik met verschillende mannen in gesprek gegaan over mannelijkheid. Ik liet ze naar verschillende foto's kijken om te bekijken wat ze mannelijk en vrouwelijk vonden. Vervolgens heb ik foto's van mezelf gemaakt om te bekijken wat poses met beeld doen. Daarnaast heb ik bekeken wat bijvoorbeeld het effect is van make-up.' Tijdens zijn zoektocht naar poses kwam hij een aantal zaken tegen die voor veel mensen mannelijkheid of vrouwelijkheid bepaalden. 'Een hand voor het gezicht wordt als sierlijker ervaren en daardoor gekoppeld aan vrouwelijkheid Bij mannen gaat het vaak om de kleding die wat stoerder is en bijvoorbeeld omhoog kijken. Als je naar beneden kijkt ben je wat nederiger, wat vaak wordt gekoppeld aan vrouwelijkheid.'

Leren en de toekomst

Tijdens zijn studie leerde hij veel bij het stagelopen. 'Mijn eerste stage liep ik bij Erwin Olaf, waar ik een kijkje heb kunnen nemen in de keuken van een echte chef. Ook tijdens mijn tweede stage bij Myrthe Giesbers heb ik ontzettend veel geleerd. Deze twee mensen en hun teams hebben mij onder andere gevormd in wie ik ben en daar ben ik ontzettend dankbaar voor.’ Wat de fotograaf leerzaam vond om te zien is hoe een grote lichtopstelling werkt en wat elke lamp doet om een bepaald beeld te creëren. ‘Je hebt een aantal lampen die het geheel uitlichten en een paar lampen die gefocust zijn op de losse elementen van het beeld die extra aandacht nodig hebben.’ Er is volgens de fotograaf niet één lichtopstelling die altijd werkt, omdat je altijd per shoot moet bekijken wat je nodig hebt. Nu Gijs van de Veerdonk afgestudeerd is, gaat hij aan de slag om te ontdekken waar hij thuishoort. ‘In het begin ga ik heel veel werk maken voor mezelf om mijn portfolio uit te breiden en klanten binnen te halen. Daarnaast wil ik veel assisteren bij andere fotografen om je natuurlijk te kunnen verdiepen en nog veel te kunnen leren. Als fotograaf ben ik heel gedreven, ik streef naar perfectie en stap met heel veel energie het werkveld in.’

Dit artikel werd gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 4.2019. Klik hier om deze of andere edities te bestellen. 

afbeelding van Redactie

Redactie digifoto Starter | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie