Jezelf als fotograaf verkopen

Amy Schutte 848
Of je nu professioneel fotograaf wil worden, of hobbyist blijft die graag wat geld bij verdient om deze (dure) hobby te bekostigen; je kunt je foto’s verkopen. Mits ze natuurlijk goed genoeg zijn.

Toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe breng je je foto’s dan aan de man? Wellicht kunnen deze tips je helpen om je eerste foto te verkopen.

Specialiseer je

Om jezelf aan de man te brengen, is het belangrijk om voor jezelf duidelijk te hebben wat je nu daadwerkelijk verkoopt. Door je te specialiseren, kun je gericht werk laten zien en zien anderen je daadwerkelijk als een specialist op dat gebied. Je krijgt hiermee een bepaalde autoriteit. Wordt dus geen manusje van alles, zorg dat je je specialiseert in een genre waar je goed in bent.

Social media

Social media is uitstekend geschikt om je werk te verkopen. Want om je werk te kunnen verkopen, moeten mensen weten dat je bestaat en wat je doet. Daar kun je social media uitstekend voor inzetten. Maak een ‘zakelijke’ account aan, waarop je alleen dingen plaatst die relevant zijn; dus binnen je specialisatie. Familiefoto’s en gekke selfies kun je hier beter gescheiden van houden. In één oogopslag kunnen mensen zien wat je doet en wat ze van jou kunnen verwachten als ze je een opdracht geven. Tag mensen in je foto’s en reageer op het werk van anderen. Ook van andere fotografen en mensen die je misschien niet direct kent. Zo groeit je netwerk, en leren steeds meer mensen jou en je werk kennen.

Conferentie om je kwaliteiten te verkopen

Omdat je een specialisatie hebt, wordt het ook gemakkelijker om potentiële kopers te vinden; je weet immers in welke hoek die zich bevinden. Nu kun je kijken of er op dat gebied conferenties georganiseerd worden. Want, dan heb je in één keer heel veel potentiële klanten bij elkaar. Ben je reisfotograaf? Zoek dan naar een reisbeurs. Fotografeer je babys? de negenmaandenbeurs is wellicht iets voor jou. Je hoeft geen stand te nemen, maar je kunt wel klanten benaderen. Je kunt proberen van tevoren afspraken te maken. Stuur mails, met links naar je werk en leg uit wat jij voor deze potentiële klant kunt betekenen. Geef aan dat je de beurs zult bezoeken en stel een ontmoeting voor. Je kunt ook ‘koud’ op mensen afstappen tijdens een beurs. Het slagingsgehalte is wellicht lager, maar je maakt wel contacten. Zorg dat je een goed verhaal klaar hebt en voorbeelden van je werk meeneemt.

Zoek uit waar vraag naar is

Als je geld wil verdienen met je foto’s, wordt het minder belangrijk wat jíj wil doen, maar belangrijker wat een (potentiële) klant wil. Dat wil niet zeggen dat je je eigen inzicht en stijl overboord moet gooien - juist niet. Maar wel dat je anders moet denken. Waar is vraag naar? Wat kun jij voor een potentiële opdrachtgever betekenen? Doe een goede analyse en spring daarop in.

De markt van fotografen is - volgens velen - redelijk verzadigd. Maar dat wil niet zeggen dat het jou niet lukt om betaalde opdrachten te krijgen en jezelf als fotograaf te verkopen. Begin klein, met bekenden en kleine klussen. Zo kun je een (zakelijk) portfolio opbouwen en langzaam je betaalde fotografie uitbouwen. Geef niet te snel op, het is niet eenvoudig, maar met een lange adem kom je een heel eind!

afbeelding van Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy