Landschappen met telefoon?

Je raadt nooit met welke camera deze foto genomen is

Siem van Woerkom 738
Duizenden mensen konden niet geloven met wat voor camera dit beeld geschoten was. Weet jij het?

Technologie raast door

Na het zien van de shots van fotograaf Ole Henrik Skjelstad dachten we eerst aan een Canon 6D, een Nikon D750 of zelfs een Fuji APS model. Maar nee, de foto die je ziet in de header (en alle beelden in dit artikel) zijn geschoten met een mobiele telefoon. De Samsung Galaxy S10+ welteverstaan. We willen nog wel eens vergeten dat we ondertussen zo'n dikke 10 jaar (acceptabele) camera's in mobieltjes hebben, en de kwaliteit in zo'n korte tijd zo ongelofelijk omhoog is geschoten.

Wanneer je naar onderstaand beeld kijkt van The Verge waarin een vergelijking te zien is tussen de originele iPhone (uit 2007) en een iPhone 7 plus (2017), is het absurd om te bedenken dat we ooit met mobieltjes hebben rondgelopen die zulke camera's bevatten.

Een enorme wereld van verschil, dat is duidelijk. Vooral de scherpte is een verschil van dag en nacht. Waar het hem vooral in zit is de grootte van de sensor en de optiek van de lenzen waar de camera het mee moet doen. Daarnaast zijn zaken als dynamisch bereik ongelofelijk verbeterd door de jaren heen en hebben we zaken als optische beeldstabilisatie ontworpen om te werken in modules zo klein als een postzegel.

Fotograaf werkt week lang met mobiele telefoon

Ole Henrik Skjelstad is een landschapsfotograaf uit Noorwegen die een goede uitdaging nooit uit de weg gaat, en zichzelf de limitatie oplegde om een week lang alleen met zijn mobieltje te fotograferen. De reden dat hij voor een Samsung koos was dat hun nieuwste flagship model een extreme groothoek als 1 van de lenzen op de achterkant heeft. En na meerdere mobieltjes te hebben getest die deze functie ook bezitten was Henrik ervan overtuigd dat de S10+ het beste model was om zijn beroemde landschapsfoto's te hercreeren 

De beelden die de fotograaf maakt zijn geschoten in een paar weken tijd en we moeten eerlijk bekennen dat het in klein formaat verschrikkelijk lastig is om niet te denken dat dit met een professionele camera en objectief was geschoten. Henrik gebruikte een statief en timer stand om de telefoon stil te houden en ervoor te zorgen dat er geen beweging was bij het nemen van de foto. Daarnaast was het op statief mogelijk om meerdere opnamen te maken, zodat er een HDR achtige combinatie mogelijk was. 

Hierna werkte de fotograaf verder in onder andere Adobe Lightroom en Photoshop om de fijne details terug te brengen en lokale aanpassingen toe te passen, plus het aanpassen van de kleuren. Het eindresultaat is simpelweg ongelofelijk. Natuurlijk verliezen de foto's hun magie wanneer iemand ze zou zien op 100%, maar de ontwikkelingen binnen smartphone fotografie nemen ondertussen zo'n grote stappen dat we simpelweg geen idee hebben wat we binnekort allemaal kunnen verwachten.

Om het nog iets meer in perspectief te brengen; de originele iPhone had een 2mp camera die geen video kon schieten en geen flitser had voor shots in het donker. Vergelijk dat eens met de meest recente iPhone XR; een 12Mp 1/2.55″ sensor (1.4µm pixels), diafragma van f/1.8, optische beeldstabilisatie, fase-detectie autofocus, een quad led flitser en 4k video in 60fps. We kunnen alleen maar indenken of we binnen nu en bijvoorbeeld 5 jaar een mobieltje zullen zien die zo'n goed glas heeft dat het de markt van fotografen echt gaat infiltreren. 

Foto's door Ole Henrik Skjelstad

afbeelding van Siem van Woerkom

Siem van Woerkom | Content Editor

Bekijk alle artikelen van Siem