Geen zon, geen zorgen

Redactie digifoto Starter 487
Bij mooi weer denken we vaak alleen maar aan zon, zand, zee en vakantie. Wanneer er dan af en toe toch een druilerige, regenachtige dag voorbij komt hebben we vaak geen inspiratie om iets te gaan schieten. Jammer! Want op regenachtige dagen kan je vaak prachtige ‘moody’ shots maken. Of dat nu buiten of binnen is, hier wat tips om te werk te gaan.

Moody

concept Foto’s maken wanneer alles niet super licht en vrolijk is, maar meer werken met veel contrast, donkere partijen en melancholische settings. Dat is wat we verstaan onder ‘dark and moody’ fotografie. Naast een heerlijke cocktail is dit de benoeming voor een tak binnen fotografie waarin veel dynamisch bereik in een portret zit en er meestal meer zwart dan wit in een enkel beeld zit. Het merendeel van deze foto’s speelt zich af op plekken waar maar een klein beetje licht binnen een kamer of ruimte valt. Verlichting, concepten en hoeken spelen allemaal een belangrijke rol in moody fotografie. En door een paar tips kunnen je foto’s zoveel meer worden dan gewoon een ‘donker’ beeld.

Allerbelangrijkst: licht

Licht is het allerbelangrijkst in je moody shots. Wanneer er buiten foto’s geschoten worden ben je vooral op zoek naar zacht en diffuus licht. Een bewolkte lucht is een must, en het moment voor en na een (regen)storm is vaak ideaal. Wanneer we binnen foto’s maken willen we echter iets anders. Een lichtbron die ons naar iets wijst binnen het beeld. Het gaat hier vooral om direct licht aangezien we het licht willen gebruiken om een mooie contrastrijke spotlight te leggen op een deel van ons onderwerp. Direct licht is vaak iets te hard, waardoor het lastig te gebruiken is in andere fotografie genres. In moody fotografie is het echter een hulpmiddel in plaats van een last. Combineer direct licht met schaduwen om een gevoel van mysterie toe te voegen. Wanneer je foto’s binnen maakt is het een leuk idee om een patroon van schaduwen met behulp van gordijnen of andere soorten stof te maken. Je kan je hierbij richten op het gezicht van het model. Dit is een stijl van belichting die je zou kunnen herkennen uit oude film noir fotoshoots. Gebruik ook eens takken, haar, handen of een zonwering om unieke schaduwen op het gezicht van je onderwerp te creëren. Een andere tip is om te werken met opzettelijk onderbelichten. Dit betekent dat het onderwerp zo donker mogelijk zal zijn, maar niet zo donker dat de schaduwen allemaal zwart zijn. Stel dat je camera een waarde van 1/160 seconde aangeeft om je model perfect te belichten kies je in plaats daarvan voor een sluitertijd van 1/250 of zelfs 1/320. Je hebt een voldoende hoge belichting nodig om de definitie in je donkerste gebieden niet te verliezen, want schaduwen moeten nog wel te zien zijn. Hetzelfde geldt ook voor de helderste delen van je foto, maar het is handiger om de belichting aan te passen op basis van je donkerste zones in de foto.

Foto´s: Siem van Woerkom

Lens keuze

Voor de echte moody shots is het slim om altijd met objectieven te werken met een groot diafragma zoals f/1.8 of f/1.4. Door dat grotere diafragma kan meer licht de beeldsensor bereiken, waardoor je de ISO kunt verlagen. Dit kan handig zijn, vooral als je een camera gebruikt die geen bijzonder goede hoge ISO-prestaties heeft. Goed om te onthouden; hoe lager het getal van de diafragma van de lens, hoe sterker het effect van de scherptediepte zal worden. Hierdoor krijgen je foto’s een mooie dromerige sfeer en worden portretten vooral spannend door de scherptediepte waardoor je onderwerp mooi los komt van de achtergrond. Voor de beste resultaten is het slim om te schieten op plekken waar er veel lichtbronnen in de achtergrond te vinden zijn, zoals terrassen met meerdere lampjes aan draden. De lampjes zullen automatisch vervagen in mooie ‘bokeh lights’ in allerlei kleuren zoals te zien is in de foto’s bij dit artikel. Objectieven zoals een 85mm f/1.8, 50mm f/1.8 zijn ideaal voor dit soort shoots. Heb je een compactcamera? Zorg er dan voor dat je diafragma zo laag mogelijk kan. Veel compactcamera’s met ingebouwd objectief kunnen waardes als f/2.2 of lager halen.

Nabewerking

Kleurcorrectie is erg belangrijk in moody portretfotografie. Zonder worden je foto’s gewoontjes en een groot deel van het maken van moody beelden zit hem in de nabewerking. Eenvoudige contrast, scherpte en verzadigingsboosts kunnen al een enorm verschil maken. Je kunt ook proberen koelere kleuren toe te voegen om een moody uiterlijk te creëren - ga gewoon door met nabewerking en pas exclusief de verzadiging van het blauwe kanaal aan. Zorg er altijd voor dat je op 100% vergroting werkt. Soms, vooral met functies zoals verzadiging, ruisonderdrukking of verscherping, kun je te ver gaan, en het is misschien niet duidelijk als je op dat moment iets uitgezoomd bent. Zorg er altijd voor dat je stopt voor de foto te veel verzadiging bezit of een blauwe kleur heeft, anders krijg je een foto die er meer ‘cartoony’ uitziet dan humeurig.

 

Dit artikel is geschreven door Siem van Woerkom en werd gepubliceerd in 3.2019.

afbeelding van Redactie

Redactie digifoto Starter | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie