FUJIFILM GF55mm vs Mitakon 65mm:

Redactie digifoto Starter 221

Steeds meer fotografen stappen over op het GFX-systeem van FUJIFILM. Deze camera’s bieden een grotere sensor (medium format), waarmee je nóg meer detail en een mooiere onscherpe achtergrond kunt vastleggen. En het mooie? Ze zijn tegenwoordig betaalbaarder dan sommige full frame topmodellen. Een tweedehands GFX100s kun je al vinden voor rond de €3000.

Maar welke lens gebruik je dan? In dit artikel vergelijken we twee opvallende keuzes: de betaalbare Mitakon 65mm f/1.4 en de luxe FUJIFILM GF55mm f/1.7. Beiden zijn lichtsterk, maar de prijs en gebruikservaring verschillen enorm. Welke is de slimste keuze voor jou als starter?

FUJIFILM GF55mm

De Mitakon 65mm

FUJIFILM GF55mm

De FUJIFILM GF55mm GF55mm F1.7 R WR

Prijsverschil FUJIFILM GF55mm en de Mitakon 65mm f/1.4

De FUJIFILM GF55mm f/1.7 kost ongeveer €2600. Dat is flink wat geld, zeker als je net begint. De Mitakon 65mm f/1.4 kost €599. Dat scheelt maar liefst €2100. Maar krijg je met die goedkope lens wel dezelfde kwaliteit? Volgens velen heeft de Mitakon een karaktervolle uitstraling en een “echte” feel. Dat gaan we in dit artikel onderzoeken. Is hij goed genoeg voor serieus gebruik – of zit er toch te veel verschil in beeldkwaliteit?

Eerste indruk: zwaar versus licht

De Mitakon 65mm is een echte krachtpatser. Toen het pakketje van Zhong Yi Optics arriveerde viel me één ding direct op. Wat is dit een zwaar objectief. Er zitten geen autofocusmotoren in, geen beeldstabilisatie, maar de lens weegt wel 1050 gram. Dit komt doordat de lens volledig gemaakt is van metaal (ja, afgezien van het glas). Geen kunststoffen (zoals de GF55mm), maar gewoon metaal. Dat voelt heel robuust, maar ook heel zwaar. Had ik al gezegd dat dit, zelfs naar GFX-standaarden, een zwaar objectief is?

De lens heeft een metalen zonnekap die zo goed geïntegreerd is in het ontwerp dat het eerst niet opviel dat het überhaupt een zonnekap was. Ik had in eerste instantie niet eens door dat er een zonnekap bij zat (er is ook geen handleiding), tot ik per ongeluk aan de zonnekap draaide in plaats van aan de scherpstelring en het ding losschoot. Ik dacht eerst dat ik het objectief gesloopt had! Zou echt iets voor mij zijn. Afijn, zodoende leert men. Al met al is de eerste indruk: gebouwd als een tank en goed voor de gains.

De FUJIFILM GF55mm f/1.7 is een stuk lichter: 780 gram. Dat scheelt een kwart van het gewicht en je krijgt er wel autofocus voor terug. Voor dagelijks gebruik of reizen is dat een stuk comfortabeler. Maar is dat verschil ook zichtbaar in de foto's?

Statische onderwerpen: hoe doen ze het?

Handmatige focus. Ik fotografeer nu zo’n 16 jaar, waarvan vier op professionele basis, maar handmatig focussen heb ik nog nooit gedaan. Nee wacht, dat is niet waar, als kind deed ik het weleens als ik een familiefoto moest maken met mijn vaders Yashica, maar daar had je zo’n handig prisma waaraan je kon zien wat er in focus was. Gelukkig hebben moderne camera’s allerlei handige opties voor handmatig scherpstellen, zoals zebrastrepen, deze heb ik dan ook gebruikt. Op je scherm en in de zoeker is hetgeen in focus een kleur naar keuze. Bij mij was dat rood.

In het bos probeerde ik scherp te stellen op een boom aan de rechterkant van een fietspad. Dat was lastig omdat het een druk fietspad was en ik steeds moest verplaatsen om niet platgereden te worden door haastige fietsers. Als ik de foto’s naast elkaar bekijk, zie ik zo op het eerste gezicht weinig verschil.

Toch zijn de foto's van de Mitakon iets donkerder dan die van de GF55mm f/1.7. Misschien komt dit doordat er bij de Mitakon geen elektronische verbinding is met de camera, waardoor er ook geen lenscorrecties toegepast worden. De GF55mm heeft dat wel. Het kan ook zijn dat er een wolk voor de zon zat – dat is altijd lastig buiten.

Bij het inzoomen worden de verschillen pas echt duidelijk. De foto's van de Mitakon zijn in het midden redelijk scherp, maar als je deze naast die van de GF55mm legt, lijkt het alsof er wat boter op je lens zit (en dat zat er niet, dát heb ik wel gecheckt). De FUJIFILM is echt haarscherp – je ziet elke dakpan en elk detail. Vooral in de hoeken is het verschil groot.Bij croppen (uitsnijden) zie je dat extra scherpte echt uitmaakt. Als je de 2 uitsnedes van Huis Nijenburg zou uitprinten, ga je de verschillen zeker wel zien. Die verschillen zijn zelfs op Instagram nog wel te zien, denk ik zo.

FUJIFILM GF55mm

Gemaakt met de Mitakon 65mm

FUJIFILM GF55mm

(Bijna) Dezelfde positie maar dan gemaakt met de FUJINON GF55mm F1.7 R WR

Bewegende onderwerpen: een echte test

Tijd om te testen met beweging. Hiervoor ging ik terug naar het bos met mijn model, Mirjam. Omdat de zon fel was, had ik een witte jurk meegenomen – voor extra contrast. De camera ging op statief en ik gebruikte spotmeting om de jurk goed belicht te krijgen. Zo ontstaat een mooi effect waarbij het licht op de jurk perfect is, terwijl de omgeving donkerder wordt.De GF55mm gebruikte ik met continue autofocus op f/1.7. De Mitakon probeerde ik handmatig scherp te stellen op f/1.4.

Wat Mirjam hoorde tijdens het testen van de Mitakon:
‘Zo ben je in focus, toch? Oh, net mis. Oké, even wachten hoor! Ik moet even de focus bijstellen. De zebrastrepen zijn wel lastig te zien zo in de zon, ik kijk wel even door de zoeker. Zo dat is lang geleden, dat ik moest knielen voor een lager standpunt. Oh, mijn knieën doen het niet zo goed meer als vroeger. Ben je nu wel in focus? Oh nee, dat zie jij natuurlijk ook niet. Nou ja, op de goede gok dan maar. Ja, loop maar even terug, dan proberen we het opnieuw.’

En wat Mirjam hoorde tijdens het testen van de Fujifilm:
‘Klik, hebbes. Klik, hebbes. Oké, goede pose, hou dit vast, neem iets kleinere stappen. The camera loves you. Prachtig. Heel mooi.’ Zoals je merkt: handmatig scherpstellen bij beweging is echt moeilijk. En daar bovenop kwam nog iets anders. Omdat de jurk zo wit is, de zon zo fel was en gezien het feit dat er geen lenscorrectie plaatsvindt in de camera, zit er een grote paarse halo om Mirjam. Nu is ze voor mij wel divine, maar dit is voor mij toch wel een grote lensfout.Die paarse gloed heet chromatische aberratie, en komt vaker voor bij goedkopere of oudere lensontwerpen. Het effect is extra zichtbaar bij sterk contrast, zoals een witte jurk in fel zonlicht.Dat heeft me aan het denken gezet: zouden de 102 megapixels van de GFX100s II niet te veel zijn voor de Mitakon? Een GFX50, met slechts de helft van de megapixels, is natuurlijk veel meer vergevingsgezind als het aankomt op beeldfouten.

FUJIFILM GF55mm

Gemaakt met de Mitakon 65mm Camera FUJIFILM GFX100S II | Objectief Mitakon 65mm | Diafragma f/2.0 | Sluitertijd 1/1000 | ISO 200

FUJIFILM GFX100RF

Gemaakt met de Mitakon 65mm

Conclusie: welke lens past bij jou?

Het is duidelijk: de FUJIFILM GF55mm is technisch superieur. Deze lens is scherper dan de Mitakon, in zowel het midden als de hoeken, laat meer licht door en heeft veel minder last van lensfouten wanneer je inzoomt. Maar dat mag je ook wel verwachten als je € 2.100 meer betaalt.

En autofocus is iets wat je eigenlijk niet meer wilt missen. Ik had in ieder geval de grootste moeite om mijn model scherp te krijgen en zelfs bij statische objecten zat ik er regelmatig naast. Dat is uiteraard ook een skill issue van mijn kant, maar het haalt voor mij wel een beetje het plezier uit het fotograferen.

Maar is de Mitakon dan een slechte lens? Nee, dat is het niet. Sterker nog, als je foto's nooit groot print of niet inzoomt op de computer, ga je tussen beide lenzen weinig verschil zien (mits juist gefocust). Daarbij komt dat scherpte ook niet voor iedereen belangrijk is en de fouten van deze lens kunnen dan ook worden geschaard onder ‘karakter’. Het imperfecte, zoals we dat kennen uit de film tijd.

Er zit ook een zekere charme in het handmatig scherpstellen. Je wordt gedwongen om af te remmen en echt de tijd te nemen voor een foto. Dat is in de huidige tijd, waarin iedereen altijd gehaast is, best waardevol. Ik denk dan ook dat deze lens het meest geschikt is voor de gebruikers die een authentieke fotografie-ervaring willen, die doet denken aan het fotograferen met een oude filmcamera óf voor diegenen die eens iets anders willen proberen met hun digitale camera.

Wil je de beste lens en is geld geen obstakel? Dan is de FUJIFILM zeker de beste keuze. Ben je op zoek naar iets ‘anders’ in de wereld van de digitale fotografie en hecht je niet zo gek veel waarde aan perfecte scherpte? Dan zou ik de Mitakon zeker eens proberen. Voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten.

FUJIFILM GFX100RF

Wil jij meer zien van het werk van De PortretMeester Maarten Kuiper? Bezoek dan zijn website op deportretmeester.nl via Instagram deportretmeester

 

afbeelding van Remco de Reus

Redactie digifoto Starter | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Redactie