Fotosessie van een team, staf of ploeg: leuk voor nu en later

Redactie 255
Op sommige werkplekken is het zo gezellig dat er niet alleen tijdens bedrijfsborrels veel gelach en gekakel klinkt. Collega's vormen een familie die je niet zelf uitzoekt, je zit vaak met ze opgescheept. Maar in veel gevallen voelt dat niet zo. Daarom organiseren sommige bedrijven een fotosessie, waarbij de werknemer en hun werkzaamheden mooi in beeld komen.

Elke functie en elke werknemer is uniek

Wat voor bedrijf dat dan is, maakt helemaal niks uit. Of er nu leningen worden verstrekt, met kratten melk gesjouwd, er evenementen tot leven komen of goedkoop internet en tv aan de man wordt gebracht: elke werknemer en elke functie is uniek. Het is voor nu en later leuk om mensen te fotograferen in de habitat waarin ze soms meer dan 40 uur per week rondscharrelen. Niet om op de website van het bedrijf te zetten of er op andere plekken op internet mee te pronken, maar gewoon om later nog eens te bekijken.

Voorbeelden

Dat hoeft niet met geforceerde poses of superscherp, en er mag heus wel gelachen worden. Een foto van iemand die met neergeslagen ogen zit te lachen terwijl hij een mailtje leest, een kok die een lunch bereidt en daarbij opkijkt, het mag best. Als het er maar natuurlijk uitziet en zowel het gezicht van de werknemer als zijn werkzaamheden maar herkenbaar zijn. Je krijgt er de mooiste fotoserie mee als je instellingen daarbij gelijk blijven. Dus pas ze niet aan wanneer het licht op de ene werkplek wat beter is dan op de andere, want juist met die contrasten wordt het afwisselend.

Ultieme Fly on the wall

Het gaat erom de goede en actieve sfeer te vangen en dat is een uitdaging voor elke fotograaf. Gedraag je daarom als een fly on the wall, een muurbloempje, een onzichtbaar en vooral niet storend element dat op sommige ogenblikken 'klik' zegt. Trek er meer dagen voor uit, niet alleen omdat de roosters kunnen verschillen maar ook omdat je dan meer verschillende situaties meekrijgt. Een foto van een kort onder-vier-ogengesprek voegt net zo veel toe als een magazijnmedewerker die een paar danspasjes doet omdat zijn favoriete nummer op de radio klinkt. Denk aan verslaggevers die, alleen door op te tekenen wat er gebeurt, met een uniek verhaal komen. Wees de ultieme observator. Wanneer je één zo'n serie tot ieders tevredenheid gemaakt hebt, kun je deze opnemen in je portfolio en dezelfde diensten aanbieden bij andere bedrijven. Noem het teamfotografie, bedrijfsfotografie of personeelsfotografie, het gaat erom dat je met deze tips mooie, goede en vooral originele foto's maakt, een momentopname avant la lettre in de bedrijfsgeschiedenis.

afbeelding van Redactie

Redactiedigifoto Starter | Redacteur

Bekijk alle artikelen vanRedactie