Foto's namaken is enorm leerzaam!

Amy Schutte 180
Om meteen met de deur in huis te vallen: natuurlijk zijn we geen voorstander van het kopiëren van andermans werk, om dat vervolgens als het jouwe te bestempelen. Maar het namaken van een foto kan je enorm veel leren over de keuzes die een andere fotograaf maakte en hoe hij of zij reageerde binnen de omstandigheden.

Op veel websites, fora en social media pagina’s waar fotografen hun werk en informatie uitwisselen, wordt ook Exif data gedeeld: de apparatuur die gebruikt werd en de instellingen waarmee een foto tot stand kwam. Dat kan enorm leerzaam zijn, maar er zijn ook veel fotografen die vinden dat het delen van dit soort informatie juist nutteloos is. Want, zo vinden zij, als fotograaf is het niet een kwestie van het kopiëren van instellingen, maar van reageren op de situatie.

Waarom een foto namaken

Toch geven veel fotografie opleidingen en cursussen je de opdracht om een foto te kiezen die je inspireert, en deze te imiteren. Dat hoeft niet altijd letterlijk, maar het idee is om het onderwerp en gevoel van de foto op dezelfde wijze in beeld te brengen. Het geeft je een enorm inzicht in de keuzes van de fotograaf, zelfs als je niet weet wat zijn of haar gebruikte instellingen zijn. Hoe ging hij/zij om met het licht? Waarom koos hij/zij dit standpunt? En hoe zit het met de brandpuntsafstand?

Waar let je op bij het namaken

Wanneer je een foto uitkiest van een lokale fotograaf, kun je naar wellicht naar dezelfde locatie gaan. Maar een soortgelijke plek kan natuurlijk ook. Er zijn een aantal elementen waar je goed op moet letten, om dezelfde sfeer in jouw foto te krijgen.

  • Waar komt het licht vandaan? Bij een foto die niet in een studio gemaakt is, is dit natuurlijk sterk afhankelijk van het tijdstip.
  • Is er meer dan één lichtbron?
  • Hoe zit het met de kleurtemperatuur?
  • Is het licht hard of zacht? Wordt er juist veel gebruik gemaakt van contrast, of is de foto zachter, met meer diffuus licht?

Bestuderen

Door van tevoren al goed naar de foto te kijken, kun je al veel ontdekken. Zo kun je van tevoren wellicht al bepalen wat voor apparatuur je nodig hebt. Hoe schat je de brandpuntsafstand in? En scherptediepte? Op basis hiervan kun je bepalen wat voor objectief de fotograaf gebruikt zou kunnen hebben. Natuurlijk kun je er later achter komen dat je het fout had, maar daar leer je juist ook van. En dat was het uitgangspunt van deze oefening.

Exif

Niet alle fotografen stellen hun Exif data open. Maar als je de foto online kunt vinden, is het vaak alsnog mogelijk om erachter te komen. Download de foto naar je computer, en soms kun je met je rechtermuisknop al genoeg informatie vinden. Ook zijn er websites, zoals exifdata.com, waar je de foto kunt uploaden en de informatie kunt vinden.

Nabewerking

Er zit één klein addertje onder het gras, wanneer je een foto van een andere fotograaf namaakt om ervan te leren. Het kan zijn dat de foto (sterk) nabewerkt is. In sommige gevallen is dat snel duidelijk. Let op de kleuren, zijn die natuurlijk en komen die overeen met wat je met het blote oog ziet? Hoe zit het met het dynamisch bereik: zijn er details te zien in hele donkere delen, maar ook in hele lichte delen? Ziet het geheel eruit alsof het net te mooi is om waar te zijn? Sommige fotografen, of zelfs professionele retoucheerders, zijn erg goed in het mooier maken van een foto. Maar het kan dan knap lastig worden om dezelfde resultaten in-camera te halen. Leg de lat dus niet meteen te hoog voor jezelf. Het doel van de oefening is om te begrijpen waarom een fotograaf bepaalde keuzes maakte. Niet om dezelfde foto te maken.

 

afbeelding van Amy Schutte
Door: Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy