Een portret met film noir effect

Amy Schutte 106
Bij film noir denk je wellicht aan oude maffia films, met gezichten half in het duister. Deze gangster sfeer is te gek en veel filmmakers streven er nog steeds naar. Ook in fotografie kan het een te gek effect geven, bijvoorbeeld aan een portret.

Film noir werkt veel met contrast, dus je zult voor een dergelijk portret aan de slag moeten met licht. We leggen het uit.

Wat is film noir?

Film noir films zijn meestal zwart-witfilms met een overheersende rol voor melancholie, vervreemding, somberheid en paranoia. Film noir is vaak donker, zowel in belichting als de stemming van de persoon die je wil fotograferen. Verder wil je met een film noir foto een verhaal vertellen. Je wil het gevoel van het personage in alles voelen, de uiteindelijke foto moet die emotie oproepen.

Model

Je hebt dus iemand nodig om te fotograferen die dat voor je kan ‘spelen’. Wat oudere, doorleefde gezichten werken vaak prettig, omdat die melancholische gevoelens vaak sterk kunnen uitdrukken. Een frivool meisje is voor dit project minder geschikt. Het model hoeft niet knap in de traditionele zin te zijn, liever niet zelfs. Omdat je uiteindelijk met sterke contrasten werkt, is het eindresultaat niet perse flatterend.

Studio

Verder heb je een ruimte nodig waarin jij het licht kunt controleren. Dat kan een studio zijn, maar een kamer waar je de gordijnen dicht kunt doen is ook prima geschikt. Voor deze stijl heb je in principe geen ingewikkelde setup nodig. Eén lichtbron is genoeg, je kunt de neiging om de schaduwen zacht in te vullen hier beter onderdrukken. Wat heel goed werkt is bepaalde delen van een gezicht extra uitlichten. Je kunt er zelfs een lijnenspel van maken. Gebruik bijvoorbeeld luxaflex, die je een klein stukje open zet. Als je die voor een lamp hangt, krijg je scherpe schaduwen op het gezicht. Of je kunt vormen knippen uit een stuk papier of karton.en dat voor een zaklamp houden. Experimenteer met de afstand tot je tevreden bent met het resultaat. Zorg in ieder geval dat het gedeelte dat bij het verhaal hoort eruit springt.

Belichtingsinstellingen voor film noir

Controleer het resultaat, want je wil dat de ‘lichte’ delen goed belicht zijn en de donkere delen zo donker mogelijk zonder dat je detail verliest. Twijfel je? Belicht dan iets onder. Overbelichte delen zijn inmiddels niet te redden, terwijl je uit een RAW foto vaak nog veel details uit donkere delen haalt in de nabewerking. Check ook meteen of de ogen goed scherp zijn, want ook dat is essentieel als je een emotie wil overbrengen of een verhaal wil vertellen. Bedenk ook dat bij dit soort foto’s een hoge ISO, en daarmee wat ruis, juist heel goed kan werken. Het geef je foto dat rauwe gevoel waar je naar op zoek bent. Je kunt eventueel zelfs textuur (ruis) toevoegen in de nabewerking, om het oude korrelig film effect te verkrijgen. Natuurlijk kun je kiezen voor film noir in zwart-wit, maar dat hoeft niet. Als je er maar voor zorgt dat de kleuren niet te aanwezig zijn, dus het liefst natuurlijke, wat fletse kleuren. 

afbeelding van Amy Schutte
Door: Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy