Dingen waar fotografen zich aan ergeren m.b.t. klanten

Zsarisse Knol 295
Als je wilt gaan verdienen aan je foto’s, dan moet je er bij bedenken dat er vanalles kan veranderen. Natuurlijk zijn er positieve kanten aan het betaald fotograferen, maar soms zijn er momenten waarvan je hoofdpijn kan krijgen. Wij hebben de meest vervelende dingen wat je met klanten kan meemaken op een rijtje gezet en natuurlijk hoe je er het beste mee om kan gaan.

Fotografen vragen om freebies

Wie houdt er nou niet van om iets gratis te krijgen? Klanten vragen vooral aan fotografen om gratis te werken, raak er maar gewend aan. Sommige klanten zullen exposure aanbieden, een uitstekende referentie of als je geluk hebt, betaald werk in de toekomst. Wij zeggen dat je het vooral niet moet doen, het geld of de kansen die je worden beloofd komen zelden voor. Je zou een monteur ook niet vragen om gratis te werken, verwacht dan niet dat fotografen het wel doen.

Hoe ga je ermee om?

Zowel fotografen als klanten zijn even slecht als het gaat om praten over geld. Het beste wat je kan doen voordat geld wordt genoemd, is aangeven dat je een schatting kunt maken van wat het gaat kosten. Door je klant te verplichten om het er per e-mail er over te hebben, geef je jezelf een vorm van bewijs, mocht de klant het ontkennen in de toekomst.

Een prijs aanvragen zonder details

Klanten die vragen hoeveel het gaat kosten zonder enige specifieke details van de shoot die ze willen, gebeurt vaker dan je denkt. Dit komt waarschijnlijk omdat ze de consequenties niet weten van kleine veranderingen, zoals hoe het aantal shots de werkbelasting kan beïnvloeden.  Het is hetzelfde als een chef vragen hoeveel het gaat kosten om voor de hele familie te koken, maar niet laten weten hoeveel mensen de familie telt of dat er aan een bepaald dieet moet worden gehouden.

Hoe kan je ermee om gaan?

Wanneer een mogelijke klant je benadert, is de vraag 'wat kost het' meestal niet de eerste wat wordt besproken. Het is belangrijk dat je het niet over getallen gaat hebben totdat je alle details van de opdracht hebt gekregen omdat je anders je jezelf misschien voor te weinig verkoopt. Het allerbelangrijkste wat je moet doen zodra je contact hebt met een klant, is alles opschrijven. Jij kan natuurlijk ook dingen vergeten of verkeerd begrijpen.

LEES OOK: Vier geheimen voor betere landschapsfotografie

Fotografen houden niet van langzame communicatie

Klanten die er zo lang over doen om te reageren of je niet terugbellen, kunnen je een enorme hoofdpijn geven. Dit kan zeker voor problemen zorgen wanneer je een datum wil prikken voor een shoot en er ook nog andere werkverplichtingen aan komen voor dezelfde dag. Hoewel je moet begrijpen dat de meeste klanten niet continu in hun mailbox zitten te klikken, is het ook redelijk om te verwachten dat ze gewoon binnen afzienbare tijd antwoord geven.

Hoe ga je ermee om

Stuur een bericht in de ochtend, zo geef je jezelf de grootste mogelijkheid om op dezelfde dag nog een reactie te krijgen. Vertel ook in het bericht dat je uiterlijk op een bepaalde tijd en dag een antwoord wil. Wees beleefd en redelijk met je vraag, je kan anders overkomen als irritant of veeleisend. Het laatste wat je wil is de hele klus kwijt raken.